
Schoolweging
De schoolweging van De Wereldboom Almelo is 33,49 , met een spreiding van 5,93 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,4% van de leerlingen beheerst het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke norm van 85% én het hoge vergelijkingsgemiddelde van 93,89%. Dit benadrukt de effectieve basiskwaliteit, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
56,25% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit ligt ook 6% hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (50,17%), wat duidt op intensieve aandacht voor cognitieve ontwikkeling binnen een diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 32% vmbo-(g)t, 16% havo en 8% vwo, wat een sterke focus op theoretische leerwegen toont. Het aandeel praktijkgerichte adviezen (vmbo-b/k) is met 36% hoger dan bij vergelijkbare scholen (29,73%), wat past bij de schoolweging. Opvallend is het ontbreken van 'dubbeladviezen' (zoals havo/vwo), wat wijst op duidelijk omlijnde doorstroomverwachtingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wereldboom Almelo | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op basisschool De Wereldboom hebben we hoge verwachtingen van leerlingen en evalueren we cyclisch ons onderwijsproces. We observeren het spelen en leren van leerlingen, we evalueren toetsen van kinderen, gaan met kinderen in gesprek over het onderwijsproces en behaalde resultaten. Door kinderen middels het portfolio ook doelen te laten stellen krijgen zij ook zicht op hun eigen leerproces. Kinderen leren hierdoor ook hun eigen leerproces te vergelijken met zichzelf. Hierdoor doen kinderen succeservaringen op en behalen ze bewezen hogere resultaten. De leerkracht is en blijft natuurlijk de persoon die de leerling begeleid, instrueert en coacht. Op school wordt de kennis van de leerlingen van de verschillende leerstofgebieden regelmatig getoetst door middel van methode-gebonden toetsen. Twee keer per jaar wordt de kennis getoetst door IEP-toetsen. Alle toetsen (methode en IEP-toetsen) worden verwerkt, geëvalueerd en geanalyseerd. Dit gebeurt op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau. De resultaten van de IEP-toetsen laten een vergelijking zien met het landelijk gemiddelde. De resultaten worden gebruikt om de doorgaande lijn en kwaliteit in beeld te brengen. Hierdoor brengen we focus aan en kunnen we de kwaliteit van ons onderwijs optimaliseren. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de leerkrachten van de groep en de intern begeleider. We vinden het belangrijk dat elke geleding in de school op de hoogte is van de resultaten en ontwikkeling. We bespreken dan de brede ontwikkeling van het kind en het kind binnen de groep. Er kan in specifieke gevallen ook een individueel plan van aanpak opgesteld worden om zo meer recht te doen aan het onderwijs van de individuele leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen presteert op of boven adviesniveau – een uitzonderlijk resultaat vergeleken met landelijk 11,81% onderadvisering. Dit lijkt samen te hangen met zorgvuldige adviesprocedures en de vermelde ‘doorgaande ontwikkelingslijn’ in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
Wij gebruiken B6-4all om leerlingen positief over zichzelf en anderen te laten denken en gedragsverwachtingen duidelijk te maken. B6-4 all: ‘goed gedrag kun je leren’. Onze leerlingen leren om grenzen te stellen en verantwoordelijk te zijn voor wat ze doen. Dit doen wij met respect naar elkaar toe. Juist in contact met elkaar haal je het beste uit jezelf. Wij werken handelings- en opbrengstgericht en hanteren hierbij een duidelijke structuur. Deze structuur is door de hele school zichtbaar. We bereiden onze leerlingen voor op kennis en vaardigheden die ze in de toekomst nodig zullen hebben. LEES MINDER
Samen vieren
Plezier
Groeigericht
Wat is de werkwijze van Basisschool De Wereldboom voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Wereldboom werkt met zes waarden als basis voor de ontwikkeling van vaardigheden: groeigericht, samen vieren, plezier, verantwoordelijkheid, structuur en betekenisvol leren. De school besteedt aandacht aan positieve groepsvorming tijdens de Gouden Weken. Tweemaal per jaar wordt IEP 'hart en handen' afgenomen om de sociale competenties in kaart te brengen. De methode Leefstijl wordt gebruikt voor sociaal-emotionele vorming.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Wereldboom om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Wereldboom gebruikt IEP hart en handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Wereldboom?
Basisschool De Wereldboom gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.