
Schoolweging
De schoolweging van De Weier is 30,59 , met een spreiding van 6,78 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98.16% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen, ondanks de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72.38% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie berekende signaleringswaarde voor deze specifieke leerlingenpopulatie. Dit is bijzonder gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30.59) en toont de effectiviteit van het maatwerkonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke theoretische gerichtheid: 88.33% havo/vwo-advies (40% havo, 48.33% vwo), significant hoger dan vergelijkbare scholen (34.34% havo/vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (1.67% vmbo-b vs. 5.52% regio), wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge schoolweging en ouderpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Weier | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Door heel de school is het lesaanbod afgestemd op de cruciale doelen. In de groepen 1 en 2 vindt continue observatie plaats en wordt de voortgang en ontwikkeling in FocusPO bijgehouden. Vanaf groep 3 wordt de kennis van de leerlingen van de verschillende leerstofgebieden regelmatig getoetst door middel van methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar worden de vakgebieden reken/wiskunde, technisch lezen (woorden en tekst), begrijpend lezen en spelling door middel van BOOM-toetsen getoetst. Alle gegevens van de verschillende toetsen worden verwerkt en geanalyseerd. Er wordt op individueel, groeps- en schoolniveau een overzicht van de resultaten verzorgd, welke in de kleine en grote schoolbesprekingen met het hele team besproken wordt. De uitslagen van de BOOM-toetsen geven tevens een vergelijking met het landelijk gemiddelde. In specifieke gevallen wordt een individueel plan van aanpak (ontwikkelingsperspectief en/of groeidocument) opgesteld. Ook worden de resultaten gebruikt om op schoolniveau de doorgaande leerlijnen te waarborgen, het onderwijsaanbod af te stellen en zodoende de kwaliteit van het onderwijs te optimaliseren. Minstens twee keer per jaar vindt een groepsbespreking plaats tussen de leerkracht en de intern begeleider. Hierbij worden naast de toetsgegevens ook de taak/werkhouding en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen besproken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallend hoog percentage (38.57%) presteert onder advies, ruim 3x hoger dan landelijk (11.81%). Tegelijk blijft slechts 4.29% boven advies presteren, wat vragen oproept over de adviseringsrichtlijnen. Dit contrast verdient nadere analyse, mogelijk gerelateerd aan de 'warme overdracht'-methodiek die mogelijk te optimistische adviezen genereert.
Sociale ontwikkeling
De Weier is een vreedzame school. Van groep 1 t/m groep 8 werken wij met het programma Vreedzaam. Vreedzaam is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Visie Als vreedzame school willen wij kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. In de pedagogische visie van Vreedzaam staan de volgende uitgangspunten centraal: Het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie; Het creëren van een positieve sociale en morele norm; Het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin. Mediatoren Een belangrijk onderdeel van Vreedzaam is mediatie. Mediatie is bemiddeling bij conflicten. Alle leerlingen leren wat mediatie is en daarnaast worden enkele leerlingen opgeleid om de rol van leerlingmediator te vervullen. Zo nemen de kinderen zelf de verantwoordelijkheid voor het oplossen van conflicten in de klas of op het schoolplein. Dit noemen we 'peer mediation'. Het is een van de meest concrete uitwerkingen van het principe dat kinderen zelf verantwoordelijkheid hebben voor het klimaat op school. Leerlingenraad Op De Weier is een leerlingenraad actief. Deze leerlingenraad bestaat uit leerlingen uit de groepen 6 t/m 8. Eenmaal per maand vergaderen zij met de directeur over schoolse zaken. Hierbij valt te denken aan gedragsregels, de visie op leren, hoe gaat het in de diverse groepen, etc. Leerlingen kunnen in de leerlingenraad komen door te solliciteren naar een vrijgekomen stoel. De leerlingen die zitting hebben in de leerlingenraad bepalen in overleg met de directeur welke kinderen er worden toegevoegd aan de raad. LEES MINDER
Veiligheid
Duidelijkheid
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Basisschool De Weier voor sociale ontwikkeling?
Een gevoel van veiligheid en vertrouwen is essentieel voor het leren. Basisschool De Weier beschouwt de klas en de school als oefenplaatsen, waar kinderen leren deel uit te maken van de gemeenschap en daaraan bij te dragen. Ze leren oog en oor te hebben voor elkaar, zich verantwoordelijk te voelen voor hun omgeving en initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken te zijn. De school heeft bewust gekozen voor het Vreedzaam-programma, een theoretisch onderbouwde lessenserie dat doorwerkt in alle lagen van de school en onderdeel is van de identiteit van de Weier. Een belangrijk onderdeel is een sterk anti-pestbeleid. Daarnaast wordt twee keer per jaar in alle groepen De Sociale Competentie ObservatieLijst (SCOL) afgenomen om de sociale competenties, het welbevinden en de sociale veiligheid van leerlingen in kaart te brengen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Weier om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Sociale Competentie Observatielijst (SCOL)
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Weier?
Vreedzame School