Sint Adelbertusschool
Nieuwlandersingel 40
1814 CJ Alkmaar

Schoolweging

Schoolweging
26.08
Spreiding
5.86

De schoolweging van Sint Adelbertusschool is 26,08 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint AdelbertusschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het volgen van de ontwikkeling van het kind is van essentieel belang om van te kunnen sluiten bij de leer- en instructiebehoefte. Ontwikkeling vinden wij belangrijk. Daarom hebben wij veel aandacht voor het leerproces binnen onze school. Dit doen wij door het leren en de resultaten daarvan zichtbaar te maken. Dit betekent dat we in de les o.a. duidelijke leerdoelen benoemen, samen met leerlingen succescriteria formuleren, feedback geven en constant checken of kinderen begrijpen wat ze leren. Kortom, we creëren een leercultuur waarin we hoge verwachtingen hebben en waarbij we uitgaan van een growth mindset (door veel te oefenen, wordt je steeds beter). Verder helpt het leerlingvolgsysteem van IEP ons om de ontwikkeling van een kind/ een groep/ de school in beeld te krijgen en ons handelen daarop aan te passen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Als een kind zich veilig en vertrouwd voelt, zich wel bevindt, ontwikkelt het zich goed. Onder welbevinden verstaan we kinderen die zich op en top voelen. Ze beleven plezier, hebben deugd aan elkaar en de dingen. Ze stralen vitaliteit uit en tegelijkertijd ontspanning en innerlijke rust. Ze stellen zich open en ontvankelijk op voor wat er op hen afkomt. Ze zijn spontaan en durven zichzelf te zijn. Relatie Het kunnen aangaan van relaties is een zeer belangrijke vaardigheid in onze samenleving. Kinderen werken veel met andere kinderen samen, maken afspraken, wisselen gegevens uit, ontspannen en sporten samen en bouwen zo relaties op. Ook met volwassenen bouwen zij banden op, omdat volwassenen meewerken, een leerbron zijn en voor rust, regelmaat en veiligheid zorgen. Daarnaast geloven wij dat er zonder relatie geen prestaties kunnen worden geleverd. Autonomie Elk kind is autonoom. Het krijgt de kans veel eigen keuzes te maken, zelf verantwoordelijkheid te nemen en initiatieven te tonen. Zo groeit het gevoel voor eigenwaarde op een natuurlijke manier. Competentie Kinderen willen laten zien wat zij kunnen en zichzelf als effectief ervaren. Dat vraagt uitdaging. Dat kan alleen als het onderwijs is afgestemd op de mogelijkheden en (basis) behoeften van het kind. Het gevoel hebben iets te kunnen is van essentieel belang. Als het kind competent is voor een taak groeit het zelfvertrouwen. Zingeving Sinds schooljaar 2023-2024 wordt Zingeving toegevoegd. We gaan daar dit schooljaar invulling aan geven. LEES MINDER

Verwondering

Eenheid

Ontmoeting

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed met elkaar omgaan. Ze moeten met plezier naar school gaan, fijn kunnen leren en zich veilig voelen. In de school hangt een vertrouwde sfeer waarin kinderen, ouders en leerkrachten zich thuis voelen. Er zijn regels op school die er voor zorgen dat er ruimte en aandacht is voor ieder kind. Steeds maken wij de kinderen bewust van het leven met elkaar en het accepteren en respecteren van elkaars verschillen. Pedagogisch tactvol handelen en de Vreedzame school zijn de onderleggers voor het pedagogisch klimaat binnen de Sint Adelbertusschool. In het beleidsdocument Vreedzame school is hier meer over te lezen. Hierin staat beschreven hoe wij dit vorm geven op onze school. Wij willen kinderen verbazen en prikkelen, zodat ze gaan ontdekken en leren. Hoe meer een kind aangesproken en uitgedaagd wordt, hoe meer plezier en zin het in leren heeft. We doen daarbij een beroep op de zelfstandigheid van onze kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Viseon IEP volgsysteem

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame school Boek over de Gouden weken