
Schoolweging
De schoolweging van De Burijn is 29,58 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89.14% van de leerlingen op fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Opvallend is de stabiliteit: sinds 2018 schommelt deze score tussen 88.9-91.2%. Dit bevestigt het effect van de schoolbrede focus op basisvaardigheden zoals beschreven in het onderwijsplan 2022-2026.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
34.83% van de leerlingen behaalt het streefniveau, duidelijk onder de signaleringswaarde van 47.1%. Dit hangt samen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.58) waar de school bewust kiest voor realistische doelen. De score ligt wel 5.3 procentpunt hoger dan vergelijkbare scholen in verstedelijkte gebieden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op havo/vwo-niveaus: 32.36% van de leerlingen krijgt gecombineerd vmbo-(g)t/havo of hoger advies (regio: 21.4%). Tegelijk blijft praktijkonderwijs beperkt tot 5.88% (landelijk gem. 4.8%). Deze tweeledigheid past bij het adaptieve onderwijsconcept waar differentiatie en talentontwikkeling centraal staan.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Burijn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast de methodetoetsen maken we gebruik van leerlingvolgsysteemtoetsen. Twee keer per jaar vergelijken we de resultaten van onze groepen met die van andere scholen. Deze tussenresultaten worden in het team geanalyseerd onder begeleiding van onze kwaliteitscoordinator (IB). Vanuit de analyse worden nieuwe ambities opgesteld en wordt er een verbeteronderwerp gekozen. Het verbeteronderwerp wordt in onze leerteams omgezet tot een plan van aanpak om ons gestelde doel te bereiken. Naar aanleiding van een cyclus van verbeteracties en lessen study wordt er een kwaliteitskaart gemaakt of bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
34.62% van de leerlingen presteert boven advies (regio: 25.27%), terwijl 0% onder advies functioneert. Deze prestaties onderstrepen de effectiviteit van het uitgebreide overdrachtsprotocol met VO-scholen. De relatief hoge doorstroom naar havo (7 leerlingen in 2023-2024) bevestigt deze trend.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en er zich thuis voelen. Om dit te bereiken stimuleren wij een actief sociaal gedrag en stemmen wij ons onderwijs zo goed mogelijk af op de wensen en mogelijkheden van het individu. De ontwikkelingen in de maatschappij vragen steeds om een actievere rol van het onderwijs bij het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap en sociale integratie is geen apart vak, maar is geïntegreerd in het totale onderwijsaanbod van de Burijn. Het gaat hierbij vooral om: - kennismaken met andere culturen - kennismaken met diverse geestelijke stromingen - zorg dragen voor de eigen gezondheid en die van anderen - aandacht voor het milieu - zichzelf kunnen redden als verkeersdeelnemer Actief burgerschap en sociale integratie hebben consequenties voor de omgang tussen kinderen en leraren en vormen de basis voor het veiligheidsbeleid. Onze school hecht dus grote waarde aan een veilig klimaat. Door kennis te maken met en het ontdekken van overeenkomsten en verschillen ontstaat tolerantie. Dit betekent dat alle betrokkenen elkaar met respect behandelen en de communicatie open en eerlijk verloopt. Pestgedrag, discriminatie en intimidaties worden niet getolereerd. LEES MINDER
Veiligheid en openheid
Ontmoeting en vertrouwen
Traditie
Wat is de werkwijze van RKBS de Burijn voor sociale ontwikkeling?
RKBS de Burijn werkt met de methode Kwink, passend binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en voldoet aan de kerndoelen 34 t/m 39. De methode bevordert actief burgerschap en sociale integratie, een wettelijke opdracht voor scholen sinds 2006.
Welke registratievorm(en) gebruikt RKBS de Burijn om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RKBS de Burijn gebruikt het IEP leerlingvolgsysteem 'Hart en Handen' gekoppeld aan Vensters PO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RKBS de Burijn?
RKBS de Burijn gebruikt KWINK voor Sociaal Emotioneel Leren.