De Alk

De resultaten van De Alk in Alkmaar

Current section: resultaten
Van Harenlaan 23
1813 KE Alkmaar

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Alk, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van De Alk

Schoolweging
Spreiding

Hoe goed past De Alk bij jullie?

Ontdek hoe goed De Alk bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Alk?

De school adviseert 21% van de leerlingen een havo/vwo-route en 18% een vwo-advies, ruim boven het regionale gemiddelde (15% havo/vwo, 12% vwo). Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 3%, wat lager is dan de regio (5%). Deze focus sluit aan bij het geprofileerde aanbod van verrijkt taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toetsgemeente AlkmaarGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
50

Zitten de oud-leerlingen van De Alk in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

87% van de leerlingen presteert op of boven het schooladvies, waarvan 19% uitblinkt in het VO. Slechts 4% zit onder advies, tegenover 11% landelijk. Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het strategisch onderwijsplan 2022-2026.

Sociale ontwikkeling

Bij uitstroom naar V(S)O?is onze ambitie dat de leerlingen een goede transitie maken van SO naar V(S)O.?? Er?is in het afgelopen schooljaar onderzoek gedaan en overleg geweest met het?Heliomare?College Alkmaar rondom de benodigde voorwaarden voor een goede overstap.? Hier wordt aangegeven dat de zelfstandigheid, zowel ADL als zelfredzaamheid en de sociaal emotionele ontwikkeling en Burgerschap in de vorm van Mediawijsheid-?ontwikkeling belangrijke?aandachtspunten?zijn.? Met name in de schoolverlaters groep BBD is er meer tijd vrij gemaakt voor eigenaarschap binnen de leerlijn leren leren. Er is gewerkt met een placemat waarin de leerlingen hebben kunnen aangeven ‘wat wil ik leren en wie of wat kan mij daarbij helpen’. Dit placemat wordt meegenomen in de overdracht naar het VSO.? De aanpak past binnen de leerlijnen sociaal emotioneel, ADL; wonen en vrije tijd en leren leren. Een leerling meer eigenaarschap geven vraagt van de leerling meer inzicht, zelfreflectie, zelfsturing en inzicht in zijn talenten/kwaliteiten. LEES MINDER

Veilig

Samen

Groeien