
Schoolweging
De schoolweging van De Stek Alkmaar is 34,08 , met een spreiding van 6,91 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit. De score ligt iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%), maar blijft robuust binnen de inspectienormen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 36,3%. Dit toont aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie, hogere doelen weet te realiseren. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig beeld: 19,2% vmbo-b/k advies (vs. 9,5% regio) tegenover 38,4% havo/vwo of hoger (23,1% havo/vwo en 11,5% vwo). Opvallend is het hoge percentage gecombineerde adviezen (42,3% vmbo/havo- of havo/vwo-niveau), wat past bij een gedifferentieerde aanpak. Praktijkonderwijs-adviezen blijven beperkt (0% vs. 1% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Stek Alkmaar | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
46,4% van de leerlingen presteert boven advies, bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 7,1% zit onder advies (landelijk 11,8%). Deze cijfers reflecteren de zorgvuldige advisering en mogelijk doorlopende begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.