
Schoolweging
De schoolweging van ’n Baoken is 28,65 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort met 96.3% ruim boven de landelijke benchmark (95.9%) voor het fundamenteel niveau. Deze sterke basiskwaliteit sluit aan bij de kleine klassenomvang die intensieve begeleiding mogelijk maakt, zoals vermeld in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 46.3% streefniveaubeheersing blijft 'n Baoken net onder de signaleringswaarde van 47.1%, wat wijst op uitdagingen bij het behalen van hogere referentieniveaus. Dit contrasteert met vergelijkbare scholen die gemiddeld 57.8% halen. De school zet in op maatwerkonderwijs zoals omschreven in hun zorgbeleid om deze kloof te dichten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Van de 6 groep 8-leerlingen (2023-2024) stroomde 83% door naar theoretische leerwegen (5 leerlingen), terwijl 17% praktisch onderwijs volgt. Deze verhouding ligt significant hoger dan regionale gemiddelden (NO Twente: 79.5% theoretisch). De school profileert zich hiermee als doorstroomgericht, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’n Baoken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.27 | 175.23 | 172.33 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We hanteren het leerlingvolgsysteem van Cito en nemen toetsen af voor de vakken rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen, spelling en taal en rekenen. Daarnaast gebruiken we bij de kleuters de observatielijsten van de mappen fonemisch en gecijferd bewustzijn en een digitaal leerlingvolgsysteem. We verwerken de gegevens voor verdere analyse vervolgens in Cito / Leerling in Beeld. De informatie die uit de bovengenoemde bronnen komt bespreken we met de leerlingen en hun ouders. Op deze manier betrekken we enerzijds de leerlingen nauwer bij hun eigen proces anderzijds krijgen we bij de oordeelsvorming met betrekking tot de data input vanuit alle betrokken partijen. Dit verhoogt de betrokkenheid. Op basis van de bevindingen die we opdoen maken de leerkrachten voor de basisvakken groepsplannen. In deze plannen wordt beschreven hoe de leerlingen zoveel mogelijk instructie en verwerking op passend niveau krijgen.
Schooladvies vergelijking
Grafiek
Grafiek laden...
Hoewel recente doorstroomdata beperkt zijn, toont historisch perspectief (2011-2016) dat 64% van leerlingen op of boven advies presteerde. Het huidige 'ontwikkelingsgerichte adviesmodel' met betrokkenheid van ouders en IB'er lijkt hieraan bij te dragen.
Sociale ontwikkeling
Voor een goed leerklimaat is het essentieel dat de school een veilige plek is, veilig voor leerlingen, leraren en ouders. Dit is een voorwaarde om te leren. Op deze manier werken wij samen aan goed onderwijs vanuit onze katholieke identiteit. Wij proberen daarbij zaken als veiligheid, vertrouwen en respect voor elkaar een actieve plaats in ons onderwijs te geven. We willen de leerlingen van onze school duidelijk, positief en met eigen verantwoordelijkheid benaderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt volgens ons niet gecreëerd door regels of systemen. Het zit in de houding en het handelen van de mensen die met de kinderen werken. Wij bieden onderwijs gericht op geluk en persoonsontwikkeling Op ‘n Baoken leren kinderen nadenken over zichzelf en over anderen. 'Een gelukkig kind is het begin van een betere wereld' LEES MINDER
Veiligheid
Persoonlijke aandacht
Zelfbewust
Wat is de werkwijze van 'n Baoken voor sociale ontwikkeling?
'n Baoken bevordert sociaal competent gedrag bij leerlingen door middel van sociale kennis, vaardigheden en houdingen. Naast 'Kinderen en hun sociale talenten' wordt Rots en Water ingezet. De Gouden Weken, de eerste weken van het schooljaar, zijn cruciaal voor het neerzetten van een positieve sfeer in de klas. Groepsvorming bestaat uit de fasen Forming, Storming, Norming, Performing en Reforming. De school werkt ook met de 7 gewoonten van Stephen Covey om zelfbewustzijn, zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid te stimuleren. Vanaf schooljaar 22-23 wordt Kindbegrip gebruikt in ParnasSys voor inzicht en stimulering van sociaal-emotioneel leren en monitoring van sociale veiligheid, ter vervanging van ZIEN.
Welke registratievorm(en) gebruikt 'n Baoken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
'n Baoken gebruikt Looqin als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt 'n Baoken?
'n Baoken gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Rots en Water, en De zeven gewoonten van Steven Covey.