Sint Victorschool
De Gaard 19
6654 BL Afferden

Schoolweging

Schoolweging
28.28
Spreiding
5.3

De schoolweging van Sint Victorschool Afferden is 28,28 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met een score van 98,48% voor het fundamentele niveau overstijgt Sint Victorschool ruimschoots de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs in taal en rekenen, zelfs in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 96,37%. De school hanteert een gestructureerde aanpak om basisvaardigheden te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt behaald door 60,61% van de leerlingen, aanzienlijk hoger dan de signaleringswaarde van 48,6%. Hiermee positioneert de school zich boven zowel de eigen doelstelling als het regionale gemiddelde (60,51%). Dit succes valt toe te schrijven aan gepersonaliseerde leerlijnen en aanvullende uitdagingen voor talentvolle leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 30% vmbo-(g)t en 15% havo/vwo, samen goed voor 45% van de leerlingen. Het vwo-advies (15%) ligt iets onder het regionale gemiddelde (18,61%), maar de combinatie met havo toont ambitie. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0%), wat afwijkt van landelijke tendensen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSint Victorschool AfferdenGemeente AmsterdamNederland
LIB175.82175.23174.73

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school vinden we het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. het Cito-leerlingvolgsysteem. De resultaten worden ingevoerd in ParnasSys. We analyseren we de opbrengsten. Daarbij richten we ons op de vaardigheidsscores van de Cito-toetsen. Deze vaardigheidsscores bekijken we op school- groeps- en individueel niveau. Indien nodig zetten we op school-, groeps- of individueel niveau interventies in. Deze interventies kunnen zijn: Meer tijd besteden aan dat vak-/vormingsgebied (roosteren), instructie wijzigen en verbeteren: consequent directe instructie toepassen, meer automatiseren, methode-aanbod uitbreiden, differentiatie aanpassen, klassenbezoeken, gesprekken, nieuwe methode op schoolniveau, etc. Sinds vorig schooljaar gebruiken we het systeem Focus PO waarmee we op een eenvoudige manier data kunnen lezen en onze ambities vastleggen op school- en groepsniveau. Op leerlingniveau kunnen we de onderwijsbehoeften van de leerlingen op een eenvoudige manier vastleggen. We richten ons op wat echt nodig is.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 21,05% leerlingen onder advies (landelijk: 11,81%) zijn verbeterpunten zichtbaar, mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie. Echter, 15,79% presteert boven advies – een positief signaal in een schoolweging van 28,28. Dit reflecteert de inzet op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.