St. Jozefschool
Walter Van Amersfoortstr 38
3791 AR Achterveld

Schoolweging

Schoolweging
31.4
Spreiding
5.61

De schoolweging van St. Jozefschool Achterveld is 31,40 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,78% behaalt de school het fundamenteel niveau ruim boven de inspectienorm (85%). Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (95,23%), toont het een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau (35,46%) ligt onder de signaleringswaarde (43,5%) en het regionale gemiddelde (55,36%). Dit past bij de complexe leerlingenpopulatie, maar de school scoort wel boven het landelijk verwachte niveau gezien de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 33,33% havo en 16,67% vwo (vs. 16,07% en 18,61% in de regio). Toch valt een hoger percentage praktijkonderwijs (4,17%) op ten opzichte van vergelijkbare scholen (1,01%). Dit reflecteert de diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. Jozefschool AchterveldGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om leerlingen goed te kunnen volgen, vergelijken wij de resultaten van onze observaties, methode gebonden toetsen en de methode- onafhankelijke toetsen met elkaar. De methode gebonden toetsen geven aan in hoeverre de leerling de aangeboden lesstof beheerst. In januari en juni worden de methode-onafhankelijke toetsen afgenomen, hiervoor gebruiken wij de toetsen van CITO. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt in oktober en april gevolgd middels een leerkrachtenvragenlijst en voor de groepen 5 t/m 8 met een leerlingenvragenlijst vanuit Zien! Analyse van deze toetsen geeft ons, met onze observaties in de klas, goed inzicht in de onderwijsbehoeften van elk kind. Hierdoor kunnen wij ons onderwijs zo goed mogelijk afstemmen op het kind en de groep. De toets resultaten en de observaties worden door de leerkracht besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Tijdens deze groepsbesprekingen wordt nagegaan welke interventies er op groeps- en/ of individueel niveau wenselijk zijn. De groepsresultaten worden tevens op team- en bestuursniveau besproken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 16,67% van de leerlingen onder advies presteert (vs. 11,81% landelijk), terwijl niemand boven advies scoort. Dit kan samenhangen met de complexe populatie, maar benadrukt het belang van nauwkeurige advisering. De school hanteert hierbij een holistische aanpak, zoals beschreven in hun ondersteuningsplan.