IKC it iepen finster
Dorpsstraat 4 B
8806 KT Achlum

Schoolweging

Schoolweging
30.97
Spreiding
5.12

De schoolweging van It iepen Finster is 30,97 , met een spreiding van 5,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

100% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionale gemiddelde van 95,2%. Dit onderstreept de minimale basiskwaliteit die de school garandeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

72,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau (regionaal gemiddelde: 55,4%), wat ruim boven de inspectienorm van 43,5% ligt. Deze prestatie is opmerkelijk gezien de relatief hoge schoolweging en bevestigt de effectiviteit van het onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 33,3% havo en 22,2% vwo (vergeleken met 16,1% en 18,6% regionaal). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan de vergelijkingsscholen (1,01%). De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,1%) wijst op zorgvuldige doorstroombegeleiding, passend bij de Friese Plaatsingswijzer-methodiek.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIt iepen FinsterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Onder zorg verstaan we alle maatregelen en activiteiten die we op school voor alle leerlingen en speciaal voor hen die specifieke ondersteuningen nodig hebben realiseren. Op it iepen finster vormt het model Handelingsgericht Werken de basis voor de ondersteuningsstructuur. Dit model omvat vier stappen die structuur geven aan het onderwijs te weten: 1. Het verzamelen van gegevens. 2. Analyseren van de verzamelde gegevens. 3. Werken aan onderwijs op basis van de geanalyseerde gegevens. 4. Het evalueren van de resultaten van het gegeven onderwijs. De resultaten en de analyse van stap 4 vormen hierna opnieuw het startpunt voor een volgende cyclus Handelingsgericht Werken. De leerkracht stemt de instructie en leerstof af op de behoefte en mogelijkheden van de groep. De leerkracht geeft instructie op niveau en naar behoefte aan de groep, aan kleine groepjes kinderen en individuele kinderen. Met behulp van dagelijkse observatie en de toetsen die bij de onderwijsmethode horen, volgt de leerkracht de ontwikkeling van de leerlingen en geeft op een verantwoorde wijze extra instructie en/of passende uitdaging. Deze acties worden weer geanalyseerd. Op it iepen finster gebruiken we methode toetsen en een leerlingvolgsysteem van DIA om de ontwikkeling van de kinderen te volgen. Dit betekent dat naast de toetsen bij de verschillende methoden op de verschillende vakken, we gebruik maken van DIA-toetsen. Deze toetsen staan los van de gebruikte methoden. Ze hebben een landelijke normering. Vanaf groep 3 worden in januari/februari en mei/juni de DIA-toetsen afgenomen. Door het afnemen en registreren van deze toetsen krijgen we aanvullende informatie over de vorderingen van de leerlingen. Van elke leerling wordt een leerlingenprofiel gemaakt waarop de vorderingen staan. We volgen de ontwikkeling van en bekijken steeds de groei die het kind heeft gemaakt. De resultaten worden met alle leerkrachten van het team geanalyseerd en besproken onder leiding van de intern begeleider. Ook op schoolniveau analyseren we de resultaten en vertalen deze naar concrete acties en ambities in de trendanalyse.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 15,4% presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 23,1% boven verwachting scoort. Dit reflecteert de nauwgezette advisering en monitoring van doorstroomroutes. De hoge score 'op advies' (61,5%) sluit aan bij het beleid van realistische plaatsing.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden het belangrijk dat onze school een plek is waar een sfeer van geborgenheid, veiligheid en wederzijds respect heerst. Respect zien wij als een uitgangspunt om samen, met behoud van ieders eigenheid, plezierig te werken aan persoonlijke ontwikkeling. Zo kan elk kind goede vervolgstappen maken voor de toekomst. Een kind wat 'goed in zijn vel' zit, staat open voor nieuwe ervaringen, kennis en ontwikkeling. In onze school werken wij met de aanpak van Kwink. We werken op deze manier schoolbreed aan sociale vorming, actief burgerschap en sociale integratie. Vijf pijlers staan daarbij centraal: 1. besef hebben van jezelf, 2. zelf management, 3. besef hebben van de ander, 4. relaties kunnen hanteren, 5. keuzes kunnen maken. We hebben eenduidige schoolregels en in de lessen worden deze besproken, aangeleerd en positief bekrachtigd. LEES MINDER

sterk in samenzijn

veiligheid en respect

ruimte om te groeien

Wat is de werkwijze van IKC it iepen finster voor sociale ontwikkeling?

IKC it iepen finster hecht veel waarde aan kernwaarden die zichtbaar zijn in het handelen en de sfeer op school. Het team streeft naar voorspelbaarheid in gedrag en verwachtingen. Daarom wordt er bewust gestart met de 'gouden weken', waarin groepsafspraken worden gemaakt en groepsvorming centraal staat. De kernwaarden komen aan bod in gesprekken met de kinderen, bij de methode Kleur en bij de lessen van Kwink. Kindbegrip wordt gebruikt om het sociale welbevinden van kinderen in kaart te brengen door middel van vragenlijsten die twee keer per jaar worden afgenomen door leerkrachten en leerlingen van de bovenbouw.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC it iepen finster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC it iepen finster gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC it iepen finster?

IKC it iepen finster gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.