
Schoolweging
De schoolweging van Paulus Abcoude is 21,12 , met een spreiding van 5,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,16% scoren leerlingen vrijwel allemaal op fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%). De school overtreft hiermee zowel het eigen historisch gemiddelde als de referentiescholen (98,9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
KBs Paulus behaalt met 80,17% een sterk streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 68,3%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (77,8%), wat wijst op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen zijn sterk theoretisch gericht: 53,85% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 26,92% havo. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 0% significant onder het regionaal gemiddelde (1,01%). De combinatie van zorgvuldige driehoeksgesprekken en doorstroomtoets-monitoring resulteert in deze ambitieuze profielkeuze.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Paulus Abcoude | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 177.01 | 175.23 | 180.44 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet. Dat doen we allereerst op basis van observaties. Daarbij kijken we naar werkhouding, gedrag en welbevinden en checken we of de leerlingen zich de aangeboden stof eigen maken. Vanaf groep 3 maken we gebruik van toetsen. Na afloop van een blok of een thema nemen we methodetoetsen af. Daarmee kijken we of de leerdoelen over een periode van een aantal weken zijn verankerd. Twee keer per jaar nemen we toetsen af die niet bij een op school gebruikte methode horen. Wij gebruiken daarvoor de Leerling-in-beeld-toetsen (LiB-toetsen) van Cito. We krijgen zo een objectief beeld hoe de vaardigheid van een kind zich ontwikkelt. Op basis van gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep op- of bijgesteld. Daarbij kijken we ook in welke aanpak een kind het beste tot zijn recht komt. Past een basisaanpak? Of is intensievere begeleiding of meer uitdaging nodig? Zo zorgen we voor passende uitdaging voor iedere leerling. We nemen de volgende LiB-toetsen af: Drie-Minuten-Toets (groep 3 tm 8, technisch lezen woorden) AVI (groep 3 tm 8, technisch lezen teksten) Begrijpend lezen (groep 4 tm 8) Rekenen / wiskunde (groep 3 tm 8) Spelling niet werkwoorden (groep 3 tm 8, taalverzorging) Spelling leestekens (groep 6 tm 8, taalverzorging) Spelling werkwoorden (groep 7 en 8, taalverzorging) De toetsen worden in januari en in juni afgenomen. U krijgt bij het februari- en junirapport het overzicht van de resultaten. In groep 8 maken de kinderen in november een laatste LiB-toets. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets - ook een LiB-toets van Cito overigens. Deze nieuwe Leerling-in-beeld-doorstroomtoets geeft een objectief beeld van waar een leerling staat op het gebied van begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen/wiskunde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
WIj vinden het belangrijk dat onze leerlingen zich onderdeel voelen van de Paulusgemeenschap. Kinderen kijken naar elkaar om. Niet alleen in de eigen groep, maar ook over groepen heen. Bovendien leren de kinderen dat ze zelf mede vorm geven aan onze gemeenschap. Hun stem doet ertoe. Ze praten bijvoorbeeld mee in de eigen klas over regels en manier van werken en in leerlingarena's over ontwikkelingen op school. Naast sociale vaardigheden vinden we het ook belangrijk dat kinderen een positief beeld van zichzelf ontwikkelen op basis van hun eigen kwaliteiten. Niet iedereen is hetzelfde en juist die diversiteit is iets om te koesteren. Om de sociale ontwikkeling van kinderen goed te kunnen volgen maken wij gebruik van het meetinstrument van Leerling-in-beeld. Het instrument geeft inzicht in het zelfbeeld, welbevinden en het sociale gedrag van leerlingen: sociaal zelfbeeld, cognitief zelfbeeld, schoolbeleving, gevoel van sociale veiligheid, pro-sociaal gedrag, afwezigheid pestgedrag en gedrag tijdens de les. Leerkrachten vullen minimaal een keer per jaar een vragenlijst in per leerling. Vanaf groep 5 vullen ook leerlingen zelf een vragenlijst in. Uiteraard zijn er ook regelmatig kindgesprekken waarin welbevinden centraal staat. LEES MINDER
Omzien naar elkaar
Rots en Water
Groepsdoorbrekend
Wat is de werkwijze van KBs Paulus voor sociale ontwikkeling?
In schooljaar 2024-2025 besteedt KBs Paulus extra aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Dit gebeurt door middel van de gouden en zilveren weken, het Rots en Water programma, de Kwink methode, Groepsgeluk en het aanbod van gemeente De Ronde Venen. In de eerste drie weken van het schooljaar (de gouden weken) ligt de focus op groepsvorming, sociale vaardigheden en schoolregels. De twee weken na de kerstvakantie (de zilveren weken) wordt hier nogmaals extra aandacht aan besteed. Het Rots en Water programma wordt gebruikt om de communicatie- en sociale vaardigheden en het welzijn bij kinderen te vergroten en sociale problemen te voorkomen. Vanaf het nieuwe schooljaar wordt in alle groepen gewerkt met Kwink, een methode voor structurele sociale vaardigheidslessen. Groepsgeluk is een methode om met kinderen de groepsdynamiek in kaart te brengen. In individuele gevallen wordt gebruik gemaakt van het aanbod van gemeente De Ronde Venen, zoals de Sta Sterk training. Leerlingen uit groep 7/8 krijgen eens per twee jaar een weerbaarheidsproject.
Welke registratievormen gebruikt KBs Paulus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KBs Paulus gebruikt Leering in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KBs Paulus?
KBs Paulus gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water, Kwink en Groepsgeluk.