IKC De Lente
Langerak 42
2157 PG Abbenes

Schoolweging

Schoolweging
33.41
Spreiding
6.26

De schoolweging van De Lente is 33,41 , met een spreiding van 6,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,30% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het gemiddelde van 93,36% bij vergelijkbare scholen. Dit benadrukt het sterke basisonderwijs, ondanks de uitdagende leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 62,96% van de leerlingen dat het streefniveau behaalt (vergeleken met 49,21% bij vergelijkbare scholen) presteert IKC De Lente bovengemiddeld. Dit is opmerkelijk gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie, en toont aan dat de onderwijskwaliteit voldoet aan de hoge landelijke eisen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel toont een nadruk op theoretische routes: 40% vmbo-(g)t en 20% havo. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen geven 16,45% vmbo-(g)t en 16,07% havo-advies. Een opvallend verschil is het ontbreken van vwo-adviezen bij De Lente, terwijl dit landelijk 18,61% bedraagt. Dit zou kunnen samenhangen met de schoolweging of beleidskeuzes.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2022-2023

ToetsDe LenteGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van elke leerling zo goed mogelijk te volgen, worden vorderingen zorgvuldig geregistreerd. Hiervoor wordt onder andere gebruik gemaakt van het digitale zorgdossier. In de kleutergroepen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. In de groepen 3 t/m 8 worden toetsen afgenomen die horen bij de gebruikte leermethodes. Door goed te volgen, kunnen wij werk en uitleg tijdig aanpassen aan wat nodig is voor het kind. Ook wordt op onze school gebruik gemaakt van het IEP Volgsysteem primair onderwijs (het leerling- en onderwijsvolgsysteem). De scores van deze toetsen zijn landelijk genormeerd, zodat de school de leerresultaten van het onderwijs kan vergelijken. De scores worden aangeduid in niveaus, die weergeven of het behaalde resultaat op de toets hoger, lager of juist gemiddeld is ten opzichte van leeftijdgenoten. Voor groep 3 t/m 8 zijn dit onder andere toetsen op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschatontwikkeling, spelling en rekenen. Naast de leerontwikkeling volgen wij de leerlingen ook nauwgezet ten aanzien van hun sociaal-emotionele ontwikkeling.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

50% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde van 25,27%. Echter, 33,33% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Deze tegenstelling suggereert mogelijk een voorzichtige advisering, gecombineerd met effectieve doorstroombegeleiding voor een deel van de leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Al onze leerlingen verdienen aandacht en zorg. Sommige leerlingen hebben iets meer specifieke zorg of ondersteuning nodig. Dat zijn bijvoorbeeld leerlingen die moeite hebben met het leren of hier juist erg snel in zijn. We streven ernaar om de leerlingen die het nodig hebben extra instructie of andere oefenstof te geven. Onze leerkrachten stemmen, binnen hun mogelijkheden, het onderwijs af op de ontwikkeling en de onderwijsbehoeften van het kind. Mocht uw kind specifieke zorgbehoefte hebben en u bent hiervan op de hoogte dan vernemen wij dat graag bij de aanmelding. In een eerste gesprek zullen we afstemmen of de zorg die uw kind behoeft ook door ons team, bij ons op school, geboden kan worden. Voor ons is het van belang dat ieder kind op de juiste plek onderwijs krijgt. Dat verstaan wij onder Passend Onderwijs. Mocht onze school niet de juiste plek zijn voor uw kind dan zullen wij samen een passende plek zoeken. Passend onderwijs Ondersteuning en begeleiding De dienstverlening van het samenwerkingsverband richt zich op begeleidingsvraagstukken van scholen en schoolbesturen rondom passend onderwijs en arrangeren. Daarnaast levert het samenwerkingsverband ondersteuning, expertise en advisering bij de invulling scholen/schoolbesturen bij de zorgplicht. Het samenwerkingsverband zet gerichte expertise in van professionals van het Centraal Coördinatiepunt ten behoeve van arrangeren. Het consulententeam PaO draagt bij aan expertiseontwikkeling van passend onderwijs en bijbehorende vraagstukken voor professionals in het samenwerkingsverband. Dit alles wordt geborgd door inzet van de volgende activiteiten: Cyclische gespreksvoering passend onderwijs en arrangeren De consulenten van het samenwerkingsverband ondersteunen en adviseren de scholen in hun uitvoering van de wet op passend onderwijs. Tijdens de cyclische gesprekken worden, aan de hand van doelgroepenindeling, de leerlingstromen besproken. Daarnaast wordt periodiek met scholen over de ontwikkeling van indicatoren PaO gesproken. Die zich doorvertalen naar afspraken die in het lopende schooljaar aandacht behoeven met betrekking tot de doorontwikkeling van passend onderwijs en samenwerking in de keten. Ontwikkel- en evaluatiegesprekken De consulent voert twee keer per jaar een ontwikkel- evaluatiegesprek met de onder hem/haar vallende scholen. Dit om: De werkprocessen en samenwerking tussen de school en de consulent binnen het samenwerkingsverband te evalueren. Met de school te reflecteren op de voortgang en ontwikkeling van de indicatoren passend onderwijs. Met als doel de voortgang te optimaliseren en waar nodig zaken aan te scherpen en door te ontwikkelen. Maar ook de samenwerking en de ondersteuning /begeleiding op elkaar af te stemmen. Van deze gesprekken wordt een verslag gemaakt. Waarin een compacte weergave van de ontwikkeling in afgelopen periode en vooruitblik op de vertaling van de uitkomsten en afspraken die binnen het gevoerde gesprek op de werk- en begeleidingsafspraken zijn gemaakt. Centraal Coördinatiepunt (CCP) Het CCP biedt ondersteuning aan schoolbesturen bij hun invulling van de onderzoeksfase binnen de Zorgplichtroute. Waarbij in de aanmeldroute ingezet wordt op professionele begeleiding m.b.t. diverse afstemming en gespreksvoering tussen scholen, ouders en ketenpartners uit de regio als het gaat om aanmeldingen voor kinderen bekend met een extra ondersteuningsvraag. Samen met alle betrokkenen en met de inzet van het expertiseplatform wordt de ondersteuningsvraag helder in kaart gebracht en wordt een gezamenlijke uitkomst geduid. Vervolgens worden de randvoorwaarden geregeld die nodig zijn voor de realisatie van de meest passende en kansrijke onderwijsplek en ondersteuningsaanbod. Er wordt een helder perspectief geschetst voor de leerling en de afspraken die daarbij horen uitgerold. Expertiseplatform Het expertiseplatform is een onderdeel van het centraal coördinatiepunt. Dit platform is ingericht om scholen te ondersteunen bij het duiden van diverse vraagstukken met betrekking tot leerlingen waarbij sprake is van extra ondersteuningsvraag en/of waarbij sprake is van een mogelijke verwijzing naar SO/SBO. TLV procedure Voor plaatsing van een leerling in het speciaal (basis)onderwijs is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door het samenwerkingsverband na een zorgvuldig gelopen traject met school, ouders, consulent en eventuele overige betrokkenen. De TLV wordt afgegeven op basis van toetsing van de duiding van de ondersteuningsbehoefte van de leerling en de juiste matching met de beoogde oplossingsrichting. Aanvullende informatie kunt u lezen op de website van het samenwerkingsverband: www.passendonderwijshaarlemmermeer.nl. Zorgoverleg Meerdere malen per jaar vindt er op alle scholen in de Haarlemmermeer overleg plaats tussen de intern begeleider, de schoolcoach van Altra en de jeugdverpleegkundige van de gemeenschappelijke gezondheidsdienst (GGD). Het doel van dit overleg is vroegtijdig signalering en beoordeling van problematiek en verwijzing naar passende hulpverlening. Alle leerlingen waarover zorgen zijn, kunnen ter consultatie worden ingebracht. Indien uw kind besproken wordt, wordt u als ouder daarvan op de hoogte gebracht. Mocht u hier bezwaar tegen hebben, dan kunt u dit kenbaar maken bij de directie. LEES MINDER

Betrokken op elkaar

Goed pedagogisch klimaat

Leren in en om de school

Wat is de werkwijze van IKC De Lente voor sociale ontwikkeling?

Binnen IKC De Lente wordt gewerkt met 10 afspraken met betrekking tot gedrag om het aanleren van gewenst gedrag te stimuleren. Bij misdragingen wordt het protocol grensoverschrijdend gedrag gevolgd. Het gedrag van individuele kinderen en de hele groep wordt gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem van de Kanjertraining. IKC De Lente bereidt leerlingen voor op de maatschappij door kennis, zelfbewustzijn, respect en verantwoordelijkheidsbesef mee te geven.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC De Lente om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Lente gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Lente?

IKC De Lente past een methode toe die passend is bij de populatie voor sociaal-emotioneel leren.