
Schoolweging
De schoolweging van Op Dreef Aardenburg is 30,02 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
95,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat is in lijn met vergelijkbare scholen (95,7%) en bevestigt het basale niveau van taal en rekenen als sterk punt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,99% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat de inspectienorm (45,5%) overstijgt. Echter, dit ligt 7,3% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%). De combinatie van een relatief hoge schoolweging (30,02) en lichte uitstroom naar praktijkgericht onderwijs verklaart mogelijk deze prestatiekloof.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een tweespalt: 44,4% vmbo-(g)t en 16,7% vwo, wat een focus op beide extremen suggereert. Het aandeel vwo-adviezen (16,7%) ligt dicht bij het regionale gemiddelde (18,6%), maar het hoge percentage vmbo-(g)t (+28% t.o.v. regio) valt op. Praktijkonderwijs ontbreekt, terwijl 16,7% vmbo-b advies aansluit bij landelijke trends (5,5% regio).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Op Dreef Aardenburg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij onderscheiden twee soorten resultaten. We hebben de methodegebonden toetsen en de methode-onafhankelijke toetsen. De methodetoetsen gebruiken we om te meten of de leerlingen de leerdoelen die we vooraf hebben gesteld hebben behaald. Als dit niet het geval is, kijken we waar en hoe we acties in moeten zetten in overleg met onze intern begeleider. Dit kan individueel, maar ook in groepjes. Deze toetsen zijn steeds weer het uitgangspunt voor een volgend blok met nieuwe leerdoelen. Als blijkt dat leerlingen de doelen gehaald hebben, kunnen we kijken om verder te verdiepen of te verbreden. Dit kan door extra of meer uitdagende leerstof aan te bieden De methode-onafhankelijke toetsen gebruiken we om te meten hoe ons onderwijs is. Waar scoren we goed op en waar moeten we aan werken. Dit kan op groepsniveau zijn, maar ook op individueel niveau. De methode-onafhankelijke toetsen zijn landelijk genormeerde toetsen en worden op vooraf bepaalde tijdstippen afgenomen. Tot en met groep 7 nemen wij de midden -en eindtoetsen van IEP af. De midden toetsen worden medio januari-februari afgenomen en de eindtoetsen medio juni. In de kleutergroepen werken we vanuit van observaties. Hiervoor gebruiken wij de instrumenten van KIJK. Als deze observaties onvoldoende informatie opleveren kan ervoor gekozen worden om andere instrumenten in te zetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
33,3% presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat wijst op conservatieve advisering. Slechts 16,7% zit onder advies, wat lager is dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit past bij de beschreven uitgebreide monitoring en vroegtijdige diagnostische gesprekken vanaf groep 7.
Sociale ontwikkeling
Op ons kindcentrum willen we een sfeer creëren waarin leerlingen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. Respect voor en vertrouwen in elkaar is daarbij heel belangrijk. Dit in een leerrijke omgeving, zodat de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Respect, vertrouwen en veiligheid liggen aan de basis van leerprestaties en persoonlijkheidsontwikkeling. We vinden het belangrijk om positieve feedback te geven aan kinderen. Een duidelijke en consequente lijn in de school geeft kinderen structuur en veiligheid. Sociale vaardigheden zijn in hoge mate bepalend voor een succesvol functioneren op school en later in de maatschappij. Hier willen we dan ook nadrukkelijk op inspelen door kinderen systematisch probleemoplossend te leren werken en goed te leren samenwerken. LEES MINDER
veiligheid
vertrouwen
respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Op Dreef voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Op Dreef gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid, voor groep 1 t/m 8. Kwink biedt een doordacht SEL-programma, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Het kindcentrum wil graag preventief werken en gewenst gedrag aanleren, zoals bij de cognitieve ontwikkeling. De volgende stap is deze ontwikkeling te meten, te volgen en zichtbaar te maken voor zowel de cognitieve als de sociaal/emotionele ontwikkeling. Observaties, kindgesprekken en zelfevaluatie van kinderen zijn instrumenten die hierbij helpen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Op Dreef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Op Dreef gebruikt Kijk! om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Op Dreef?
Basisschool Op Dreef gebruikt Kwink en Goed van Start voor sociaal-emotioneel leren.