Middelbare school Descart in Utrecht

Descart in Utrecht

Current section: het-onderwijs
Grebbeberglaan 7
3527 VX Utrecht

Het onderwijs

HAVO Profielkeuze

Verdeling van profielkeuzes onder examendeelnemers

Totaal aantal examendeelnemers
39

Grafiek laden...

ProfielAantalPercentage
Cultuur en Maatschappij07.8%
Economie en Maatschappij2854.9%
Natuur en Gezondheid1121.6%
Natuur en Techniek07.8%
Profielcombinatie NTNG07.8%

VWO Profielkeuze

Verdeling van profielkeuzes onder examendeelnemers

Totaal aantal examendeelnemers
15

Grafiek laden...

ProfielAantalPercentage
Economie en Maatschappij016.7%
Natuur en Gezondheid729.2%
Natuur en Techniek04.2%
Profielcombinatie EMCM016.7%
Profielcombinatie NTNG833.3%

Schoolplan

In ons schoolplan worden onze kernwaarden geconcretiseerd: Kwaliteit Onderwijs dat duurzaam leren van leerlingen mogelijk maakt, is kwalitatief onderwijs. Daarbij stellen we steeds weer de vraag: doen we de goede dingen voor de leerlingen en doen we deze ook goed. In een ideale wereld is iedere les en ieder contact een goede les dan wel een goed contact en dient dit onze dagelijkse ambitie te zijn. De praktijk is weerbarstiger, maar ontslaat ons niet van de plicht de ambitie te blijven koesteren. De kwaliteit van ons onderwijs fungeert als het centrum van de driehoek, waaruit systematisch en cyclisch gewerkt wordt aan de concretisering van de kernwaarden: moed, creativiteit en verbinding. Alles wat we op onze school beogen, is gebaseerd op het leveren van kwaliteit aan en voor onze leerlingen. We willen hen optimaal toerusten op de wereld die voor hen ligt, zodanig dat zij die wereld op hun eigen wijze kunnen inkleuren, inrichten en hun de kans wordt geboden op een gelukkig en waardevol leven. Bestaande instrumenten en werkwijzen om onze kwaliteit te meten dienen gekoppeld te worden aan onze kernwaarden (moed, creativiteit en verbinding). Dit betekent dat we ons moeten bezinnen op het huidige instrumentarium en ons oprecht een validiteitsvraag moeten stellen: meten we wat we willen meten en ondernemen we daarna passende acties? Concreet betekent dit dat wij op zoek moeten naar werkwijzen en instrumenten die, naast invulling geven aan onze wettelijke opdracht, tegemoet komen aan het onderwijs dat wij willen vormgeven. Moed We gunnen onze leerlingen de moed om buiten gebaande paden te treden en vanuit een veilige situatie het onbekende te verkennen. Je creatief uiten vereist moed. Je treedt buiten je comfortzone en maakt je kwetsbaar. Op het St-Gregorius College met onze opleidingsroutes Waldorf Utrecht en Descart krijg je hiervoor de ruimte. Moed kan alleen gerealiseerd worden als er sprake is van een cultuur van oprechte professionele onderlinge erkenning. Erkenning van de leerlingen als persoon, de medewerker en de leidinggevende. Dit is een parallel proces dat leren op alle niveaus in de organisatie faciliteert. Iedereen doet en telt mee en levert een constructieve bijdrage aan de doelen van onze school. Op basis van erkende ongelijkheid en verschillen levert een ieder zijn/haar bijdrage en deze kan verschillen per thema en persoon. Deze verschillen zijn bespreekbaar en worden erkend. Je wordt gewaardeerd en je hebt de moed een stapje verder te gaan, uit je comfortzone te stappen en op zoek te gaan naar je eigen zone van naaste ontwikkeling. Kwetsbaarheid wordt dan kracht en de leercurve schiet omhoog. Dan spreken we van een organisatie waar moed beloond wordt. Creativiteit Creativiteit is het vermogen om nieuwe dingen te bedenken en/of te creëren. Door creatief denken kun je originele oplossingen en vernieuwende werkwijzen uitdenken. Creativiteit is dan ook niet alleen gekoppeld aan onze kunstzinnige vakken, maar wordt op allerlei manieren in ons curriculum verwerkt en in de concrete lessen aan de orde gesteld. Binnen het St-Gregorius College heeft vanuit de traditie van de school de creativiteitsontwikkeling van leerlingen altijd een prominente plek gekend. Deze basis binnen onze reguliere stroom was een mooie vruchtbare bodem  om een thuis te kunnen zijn voor de nieuwe onderwijsroutes Waldorf Utrecht en Descart. De creatieve verworvenheden van de reguliere stroom, zoals de Gregorius Show, de kunstreizen en de cultuurdagen hebben nu een nieuwe waardevolle plek gekregen binnen Waldorf Utrecht en Descart. Denkend in deze lijn is hier het Studio Gregorius aanbod voor beide stromen aan toegevoegd, biedt Descart STEAM aan en worden de perioden bij Waldorf sterk kunstzinnig vormgegeven en ingevuld. Deze gerichte en bewuste focus op de creativiteitsontwikkeling van onze leerlingen kon alleen ontstaan op de vruchtbare bodem van het oorspronkelijke Gregorius en heeft zich de laatste jaren krachtig ontwikkeld tot een onderwijskundig en onderscheidende profiel in Utrecht. Descart Leerlingen die van Descart komen, zijn innovatief en kunnen slimme oplossingen bedenken die niet altijd voor de hand liggen. Of dat nou oplossingen zijn voor technische, economische of kunstzinnige vragen, leerlingen van Descart zijn in staat om science en kunst te verbinden en combineren analyses met een open blik, wetmatigheid met schoonheid. Ze leren waarnemen en kijken, luisteren en hun oordeel uit te stellen. We bevorderen een onderzoekende houding met moed en initiatief. Waldorf Utrecht“De vraag is niet wat de mens moet kunnen en weten teneinde zich in de bestaande sociale orde te kunnen voegen, maar wel wat er in aanleg in de mens aanwezig is en in hem ontwikkeld kan worden. Pas dan kan de opgroeiende generatie de maatschappij steeds opnieuw met nieuwe krachten verrijken.” Rudolf Steiner – grondlegger van de antroposofie en vrijeschoolonderwijs. Het citaat van Steiner geeft aan waar het in het vrijeschoolonderwijs om draait. De vrijeschool heeft een eigen kijk op onderwijs, die gebaseerd is op het mensbeeld uit de antroposofie. Vrijeschoolonderwijs gaat verder dan alleen goed leren lezen, schrijven of examens halen. Het onderwijs staat ook in dienst van de persoonlijkheidsvorming, zowel individueel als in relatie tot de sociale gemeenschap. Ieder kind heeft van nature bepaalde talenten. De vrijeschool wil dat elk kind deze talenten kan ontdekken en ontwikkelen. Dat vraagt om onderwijs dat verbreedt en de ontwikkeling van een vrije persoonlijkheid aanmoedigt. Niet alleen in cognitie, maar ook in inventiviteit, originaliteit, creativiteit en daadkracht. Vrijeschoolonderwijs wil kinderen laten uitgroeien tot mensen die zelf, in vrijheid betekenis en richting aan hun leven geven en die hun plek weten te vinden in de huidige, snel veranderende samenleving. Brugjaar Jan Ligthart In samenwerking met de overige scholen binnen de scholengroep pcouwillibrord realiseren we het Brugjaar Jan Ligthart. Dit is een schakeljaar voor leerlingen die nog iets meer tijd nodig hebben op succesvol te kunnen zijn in het Voortgezet Onderwijs. De leerlingen werken één schooljaar in een kleine setting met een voortgezet onderwijs lesrooster, waarbij daarnaast zeer veel aandacht wordt besteed aan het verwerven en versterken van executieve functies, sociale vaardigheden en de basisvaardigheden van de leerlingen. De leerlingen stromen vanuit het Brugjaar Jan Ligthart door naar klas 1 op basis van hun niveau door naar een VO-school van eigen keuze. Verbinding De afgelopen jaren is intensief ingezet op Positive Behavior Support (PBS) ter ondersteuning van een fijn en prettig schoolklimaat. We hebben daar de laatste jaren grote stappen in gemaakt; de leerlingen ervaren de school als prettig en als een omgeving waar weinig wordt gepest. We bouwen voort aan de volgende vijf pijlers: Gedeelde waarden: respect, veiligheid, ontwikkeling, betrokkenheid en we voegen hier moed, creativiteit, kwaliteit en verbinding aan toe; Het voorkomen van ongewenst gedrag; Duidelijk zijn in wat gewenst gedrag is, dat aanleren en positief bekrachtigen; Samenwerken in de driehoek ouders-leerling-school; Cyclische sturing op gedrag aan de hand van data. De beoogde gedragsverwachtingen worden de komende jaren gekoppeld aan de thema’s (International Middle Year Curriculum; IMYC) bij Descart en de geformuleerde ontwikkelingsfasen per klas van Waldorf Utrecht. Op deze wijze implementeren we stap voor stap het PBS-gedachtegoed en verbinden we dit daar waar het past aan onze onderscheidende onderwijsroutes. We bouwen aan een PBS-aanbod op maat en gekoppeld aan de fasen van ontwikkeling van de opleidingsroute en de behoeften die daar bestaan. Op deze wijze maken we gebruik van de door ons in het verleden opgedane kennis en zetten deze gericht in om het pedagogisch klimaat van de school duurzaam te versterken. Om goed zicht te houden op de ontwikkeling van de leerlingen volgen we hen systematisch door gebruik te maken van Magister. In Magister registreren de medewerkers hoe de leerling zich ontwikkelt.

Ondersteuning van leerlingen

Descart Utrecht gelooft dat een positief en veilig pedagogisch klimaat de essentiële basis vormt voor effectief leren. Onze schoolomgeving, gebaseerd op positieve psychologie, is ontworpen om elke leerling te ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling. Zowel onderwijsgevend, ondersteunend personeel als de schoolleiding dragen gezamenlijk verantwoordelijkheid voor dit klimaat. Wij bieden leerlingen onderwijs en begeleiding die gericht zijn op het ontwikkelen van een onderzoekende en creatieve houding. Hiermee leiden we hen op tot kritische wereldburgers, klaar voor de toekomst. Vanuit expertise bieden we maatwerk om cognitieve, creatieve en sociaal-emotionele groei te stimuleren. Wanneer leerlingen extra ondersteuning nodig hebben, bieden we deze binnen de school. Mentoren, leerlingbegeleiders en coördinatoren leerlingbegeleiding werken hierbij volgens gestructureerde protocollen en routes. Bij complexere hulpvragen schakelen we gespecialiseerde externe partners in, waaronder JGZ en Leerplicht. Voor specifieke ondersteuning zetten we interne specialisten in, zoals Remedial Teachers (RT), SOVA-training, en begeleiding bij dyslexie en dyscalculie. Ook gedrags- en leerlingbegeleiders staan klaar. Indien nodig, wordt doorverwezen naar externe expertise vanuit onze kernpartners of gespecialiseerde zorg. Preventie staat centraal, met een signaleerwijzer voor al het personeel. Voor nieuwe brugklassers stellen we, indien nodig, een Ontwikkelings-Perspectief-Plan op. Dit plan, gebaseerd op informatie van de basisschool en Cito-scores, monitort de voortgang. We volgen de academische prestaties nauwgezet, gekoppeld aan toetsresultaten zoals Cito of JIJ-toetsen. Bij tegenvallende resultaten wordt direct ondersteuning geboden. In uitzonderlijke gevallen betrekken we interne specialisten en externe partners, en kan een Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijs (NIO) worden afgenomen.

Het onderwijs - Descart in Utrecht | [2025] Schoolregister