
De resultaten van Fioretti College in Lisse
Current section: resultatenResultaten en Tevredenheid
Doorstroom en zittenblijven
Doorstroompercentage per schooljaar
Schooladvies en plaatsing
Hoeveel leerlingen zitten in leerjaar drie boven, op of onder het basisschooladvies?
Examencijfers
Inspectie
De onderwijskwaliteit van de havo- en vwo-afdelingen van het Fioretti College in Lisse is door de Inspectie van het Onderwijs beoordeeld als 'Voldoende'. Dit betekent dat zowel het lesgeven, de leeromgeving als de schoolresultaten voldoen aan de gestelde eisen. Bovendien wordt de aanpak van 'Uitvoering en kwaliteitscultuur' gewaardeerd met een 'Goed'. Op 15 en 16 april 2024 voerde de Inspectie een diepgaand kwaliteitsonderzoek uit op het Fioretti College, specifiek gericht op de havo- en vwo-leerwegen. Deze afdelingen maakten deel uit van een landelijke steekproef, waardoor een grondige evaluatie plaatsvond. Wat gaat goed op Fioretti College? Het Fioretti College excelleert in het bieden van doelgericht onderwijs, voortkomend uit een duidelijke missie. De school streeft ernaar leerlingen op te leiden tot zelfredzame, kritische en sociaal bewuste burgers. Deze ambitie wordt ondersteund door gedefinieerde waarden en concrete actieplannen. Kwaliteitskaarten voor lesgeven en mentoraat maken de schoolambities en monitoringsmethoden transparant. Een robuuste kwaliteitszorgcyclus zorgt voor continue evaluatie, verbetering en borging van het onderwijs. De school toont een sterke uitvoering van haar beleid, behaalt onderwijsdoelen en cultiveert een cultuur gericht op verbetering. Dit resulteert in de positieve beoordeling 'Goed' voor de standaard 'Uitvoering en kwaliteitscultuur'. Leerlingen worden nauwlettend gevolgd in hun ontwikkeling. Achterstanden worden proactief aangepakt met ondersteuning van een gespecialiseerd team voor sociaal-emotionele vraagstukken. Extra hulp is beschikbaar voor leerlingen die dit nodig hebben, wat bijdraagt aan een inclusieve leeromgeving. Het Fioretti College besteedt doelgericht en samenhangend aandacht aan taalontwikkeling. Het taalonderwijs is afgestemd op de individuele behoeften van leerlingen, en een actief taalbeleid wordt effectief uitgevoerd. Dit beleid is ook herkenbaar in de dagelijkse praktijk van de school. Burgerschapsonderwijs wordt stevig verankerd, met doelen die voortkomen uit de kernwaarden van de school. Dit belang wordt ook weerspiegeld in de concrete lesprogramma's en activiteiten. Docenten creëren een positieve en stimulerende leeromgeving waarin leerlingen actief participeren. De sociale, fysieke en psychische veiligheid van leerlingen staat centraal. Jaarlijkse veiligheidsmonitoring bevestigt dat leerlingen zich veilig voelen op school. Het schoolbeleid ten aanzien van veiligheid is helder en wordt actief toegepast bij incidenten. De onderwijsresultaten van het Fioretti College voldoen aan de minimumnormen die door de Inspectie zijn gesteld. Wat kan beter op Fioretti College? Op het gebied van klassenmanagement is er ruimte voor verbetering in een deel van de lessen. Soms gaat kostbare les tijd verloren door situaties zoals leerlingen die te vroeg klaar zijn met opdrachten of ongeconcentreerde groepjes. Een betere afstemming van de lessen op de uiteenlopende niveaus van leerlingen kan de effectiviteit van het onderwijs verhogen. Het rekenonderwijs vereist specifieke aandacht. De school werkt onvoldoende toe naar de referentieniveaus voor rekenen. Leerlingen die geen wiskunde-examen doen, zijn aangewezen op zelfstudie met digitaal materiaal voor de rekentoetsvoorbereiding. De behaalde resultaten op deze toetsen zijn momenteel te laag, wat aangeeft dat de aanpak van rekenvaardigheden verbeterd moet worden.
Bekijk inspectieresultatenSfeer op school
Hoe ervaren leerlingen de sfeer? (cijfer uit 10)
Brugjaar
VMBO (G)T
HAVO
VWO
Veiligheid op school
Hoe veilig voelen leerlingen zich? (cijfer uit 10)