Wat is 'Taal actief'?
'Taal actief' is een manier van lesgeven waarbij leerlingen niet alleen maar theorie leren, maar juist volop bezig zijn met het *doen* van taal. Het gaat erom dat ze taal gebruiken om dingen te bereiken, in plaats van alleen maar kennis te absorberen. Denk aan een toneelstuk voorbereiden, of een brief schrijven om iets voor elkaar te krijgen. Door deze actieve aanpak worden leerlingen taalvaardiger en leren ze beter communiceren. De nadruk ligt op het oefenen in situaties die lijken op de echte wereld.
Kenmerken van 'Taal actief' in de klas
In een 'Taal actief'-les zie je reuring! Leerlingen overleggen, werken samen en er is een duidelijke link met de alledaagse taalwereld. Ze krijgen volop kansen om te praten, schrijven, luisteren en lezen, allemaal op een manier die betekenisvol is. Belangrijk is ook dat ze stilstaan bij hoe ze de taal gebruiken en dat ze feedback krijgen, zowel van de docent als van elkaar. Elkaar helpen is de boodschap!
Voordelen van de 'Taal actief'-aanpak
Deze aanpak heeft zo zijn voordelen. Bovenal worden leerlingen er enthousiaster en meer betrokken van. Omdat ze actief meedoen, begrijpen ze de stof beter en onthouden ze het langer. En misschien wel het belangrijkste: ze krijgen meer vertrouwen in hun eigen kunnen. Ze durven meer te spreken en schrijven, omdat ze merken dat het werkt.
Voorbeelden van 'Taal actief' activiteiten
Er zijn hartstikke veel manieren om 'Taal actief' toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan rollenspellen waarin leerlingen verschillende rollen aannemen en met elkaar in gesprek gaan. Of presentaties, debatten en het schrijven van teksten voor een specifiek publiek (een ingezonden brief naar de krant, bijvoorbeeld). Projecten waarbij leerlingen samen een tijdschrift maken of een website bouwen zijn ook perfecte voorbeelden.
Conclusie
Kortom, 'Taal actief' is een effectieve manier om leerlingen te stimuleren actief met taal aan de slag te gaan. Door op een interactieve manier met taal bezig te zijn in een omgeving die herkenbaar is, zullen leerlingen zich taal beter eigen maken. Zo krijgen ze niet alleen meer taalgevoel, maar ook meer vertrouwen in hun eigen vaardigheden.