Wat is flipping the classroom?
Flipping the classroom, ook bekend als omgekeerd onderwijs, gooit het klassieke lesmodel om. In plaats van dat de docent de stof uitlegt in de klas en leerlingen thuis opdrachten maken, bereiden leerlingen de leerstof zelfstandig voor. Denk aan het bekijken van instructievideo's, het lezen van artikelen of het doorwerken van online modules. De kostbare tijd in de klas wordt vervolgens gebruikt voor actieve werkvormen, zoals discussies, projecten, en het beantwoorden van vragen. De docent is aanwezig om te begeleiden en te ondersteunen.
De voordelen van omgekeerd lesgeven
Waarom zou je de les omdraaien? Nou, er zitten best wat voordelen aan. Allereerst kunnen leerlingen de lesstof in hun eigen tempo verwerken - handig voor wie wat meer tijd nodig heeft of juist sneller door de stof heen is. Bovendien ontstaat er in de klas meer ruimte voor persoonlijke begeleiding. De docent kan makkelijker inspelen op individuele vragen en problemen. En, minstens zo belangrijk: het stimuleert actieve participatie en samenwerking. Neem bijvoorbeeld leerlingen die samenwerken aan een project, waarbij ze de thuis bestudeerde theorie direct in de praktijk brengen.
Praktische stappen voor implementatie
Hoe begin je met flipping the classroom? Het begint met het kiezen van de juiste leerstof die geschikt is voor zelfstudie. Geschikte input kan variëren van video's tot interactieve oefeningen. Belangrijk is dat de leerstof aantrekkelijk en begrijpelijk is. Investeer tijd in het creëren of selecteren van goed materiaal. Tijdens de les draait het om de toepassing van de opgedane kennis. Organiseer bijvoorbeeld een groepsdiscussie, laat leerlingen een probleem oplossen of daag ze uit om de stof aan elkaar uit te leggen. En vergeet niet: vraagtijd is goud waard!
Conclusie
Flipping the classroom is absoluut geen wondermiddel, maar wel een interessante en potentieel krachtige manier om de traditionele les anders in te richten. Door de theorie thuis te laten bestuderen en de lestijd te gebruiken voor actieve toepassing, stimuleren we een dieper begrip en verhogen we de betrokkenheid. Het vraagt van de docent een andere rol - meer coach dan zender - maar de investering kan zich lonen in meer gemotiveerde en succesvolle leerlingen.