
Schoolweging
De schoolweging van Openbare Parkschool is 24,21 , met een spreiding van 5,84 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde (85%). De school scoort hiermee consistent hoger dan vergelijkbare scholen (97,7%).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is theoretisch gericht: 30,56% vwo (vs. 18,61% regio) en 27,78% havo. De combinatie vmbo-(g)t/havo (11,11%) en vmbo-(g)t (19,44%) laat aandacht voor doorstroommogelijkheden zien. Het praktijkonderwijsadvies blijft met 0% onder het regionaal gemiddelde (1,01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Openbare Parkschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.32 | 175.23 | 178.24 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Toets gebruik en besprekingen. De intern begeleider maakt een toetsrooster en een jaarrooster. In het jaarrooster zijn alle toetsen, groeps/leerling-besprekingen, OGW-besprekingen opgenomen. Voor de zorg op onze school maken we gebruik van een cyclische aanpak. Deze cyclus start 4x per school jaar opnieuw. Afnemen toetsen Cito: januari en juni. SEO leerling in beeld: oktober en maart. SIDI: februari en juni. Analyse van de toetsen: Een week na afname wordt er een analyse gemaakt op leerling, groeps- en schoolniveau. Bespreking van de toetsen: Direct na de analyse volgen de groepsbesprekingen op leerling- en groepsniveau. Daarna worden de resultaten in het team besproken op groeps- en schoolniveau. Ontwikkeling wordt minimaal 3x per jaar besproken met ouders/verzorgers. Plannen maken: Na de afname van de toetsen worden de handelingsplannen geevalueeerd en eventueel vernieuwd. We maken gebruik van instructiekaarten en hulpplannen in ParnasSys. Afnemen toetsen Om de ontwikkeling van de kinderen te volgen maken wij op school gebruik van CITO-toetsen. De resultaten worden door de leerkracht vastgelegd in het Cito platform, en deze geeft een koppeling naar het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. De CITO-toetsen die afgenomen worden zijn: AVI; DMT; Taalverzorging: Spelling niet-ww, werkwoordspelling, leestekens; Rekenen en Wiskunde; Begrijpend Lezen; Overige toetsen Doorstroomtoets groep 8 in februari Leerling in Beeld (signalering sociaal emotionele ontwikkeling groep 1 t/m 8); Methodegebonden toetsen; Fonemisch bewustzijn controletaak groep 2 en eind groep 1. Analyse van de toetsresultaten In de groepen 1 t/m 8 dienen de leerkrachten na het afnemen van een toets zelf een analyse te maken op leerling- en groepsniveau. De intern begeleider, reken- en taalspecialist kunnen hierin ondersteunen. De specialisten maken samen met de intern begeleider een analyse op groeps- en op schoolniveau. Er wordt gekeken naar de ontwikkeling in niveauwaarde, DLE en de percentages van de I t/m V-scores. De schooldoelen zijn een leidraad. Wij streven naar maximaal 25% IV/V-scores, rekening houdend met onze populatie. De leerlingen die op eigen niveau worden getoetst, worden hier niet in meeberekend. Bespreking van de toetsen Na de toetsperiode volgt er een groepsbespreking. Dit is een bespreking waarin de analyse, de groepskaart en de doelen t.a.v. de groepsgemiddelden worden besproken. Daarnaast worden individuele leerlingen besproken. Bij alle leerlingen worden de onderwijsbehoeften doorgenomen met behulp van de groepskaart en het LVS, dit gebeurt 4x per jaar, twee keer cognitief aan de hand van de toetsscores en twee keer sociaal-emotioneel met behulp van Leerling in Beeld!. Dit is een gesprek met groepsleerkracht, gedragsspecialist en/of intern begeleider. De leerkracht geeft ook aan waar hij/zij eventueel hulp bij nodig heeft. Vervolgens is er een school-opbrengstenbespreking. Hierin worden de vorderingen van de groep op schoolniveau besproken. Dit gebeurt in teamverband om iedereen een beeld te geven hoe we als school en als groep zijn ontwikkeld. In de opbrengstenbespreking wordt ook bekeken of het groepsresultaat in de lijn der verwachtingen ligt. Hulpplannen N.a.v. deze resultaten wordt de groepskaart, de analyse, de instructiekaart, en evt. een individueel plan gemaakt en/of bijgesteld. De basisaanpak van de vakken staat beschreven in het zichtdocument en kwaliteitskaarten. Kinderen met een handelingsplan staan ingepland in het dagrooster in de klas. Daarin wordt genoteerd voor welk doel en op welk moment van de dag de kinderen extra instructie krijgen. Na het krijgen van deze instructie wordt door de leerkracht beoordeeld of het doel wel of niet is behaald. Wanneer het doel niet is behaald, wordt de leerling direct opnieuw ingepland voor een instructiemoment tijdens het betreffende vak of tijdens zelfstandig werken. Wanneer het doel wel is behaald, zet de leerkracht een krul door de naam van de leerling en hoeft het niet verderop te worden ingepland. Voor een enkele leerling die hulp buiten de groep krijgt, wordt een individueel plan opgesteld. Deze wordt minimaal 4 keer per jaar geëvalueerd. Er wordt wekelijks een korte evaluatie geschreven indien er bijzonderheden zijn geobserveerd. De individuele plannen worden zoveel mogelijk door de leerkracht in de groep uitgevoerd. De ouders worden door de leerkracht op de hoogte gesteld van de extra aandacht die hun kind krijgt. Uit het analyseformulier en de sociaal-emotionele observaties heeft de groepsleerkracht reeds conclusies getrokken hoe hij de groep of subgroepen beter kan laten profiteren van de aangeboden leerstof c.q. gericht pedagogisch handelen. Dit staat onder meer vermeld op de instructiekaart. Sociaal-emotioneel: Naar aanleiding van opvallende scores vanuit de Leerling in Beeld! vragenlijst gaat de leerkracht in gesprek met kinderen. Daarnaast worden deze leerlingen besproken in de groepsbespreking sociaal emotioneel in oktober en/of april. Ook kan al eerder met de gedragsspecialist gesproken worden zodat deze kan meedenken, meekijken of observeren in de klas. De leerkracht maakt een plan van aanpak voor een leerling, een groepje leerlingen of voor de groep. Daarnaast is het mogelijk om leerlingen of een groepje leerlingen te besperken in een intervisie bijeenkomst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
81,1% van de leerlingen presteert op adviesniveau, significant boven het vergelijkingspercentage (62,9%). Slechts 10,8% zit onder advies (nagenoeg gelijk aan landelijk). De hoge mate van adequaat advies sluit aan bij de zorgvuldige totstandkoming zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.
Sociale ontwikkeling
Onze leerkrachten hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: hun leerlingen op te voeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen kunnen omgaan. In onze lessen besteden we dan ook gericht aandacht aan de sociale en maatschappelijke competenties van de leerlingen. Het schoolklimaat ondersteunt onze doelen die we met kinderen willen behalen. We geloven in een positief leerklimaat, waarin warmte, respect en plezier belangrijk zijn. Door kinderen intrinsiek te motiveren, halen we het beste uit ieder kind. Een goede leerkracht-leerlingrelatie levert een belangrijke bijdrage aan het werkplezier en welbevinden van zowel leerling als leerkracht. Wat ons betreft een cruciale voorwaarde om te leren. Onze leerkrachten creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Kernwoorden zijn: relatie, competentie en autonomie. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leerkracht, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig en zelfstandig samen met anderen kunnen doen. Zorg dragen voor een veilige omgeving is een vanzelfsprekend onderdeel van het schoolbeleid. Veiligheid wordt gekenschetst als het totaal van het pedagogisch klimaat in en rond de school. De school creëert een omgeving waarin leerlingen, medewerkers en ouders zich veilig voelen en samenwerken. Dit vertaalt zich in betrokkenheid met elkaar in een omgeving waar iedereen zich veilig voelt. Een leeromgeving zoals omschreven is voor onze school de basis en het fundament voor sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Veiligheid is verbonden aan het sterke pedagogische klimaat van de school en hiermee wordt geïnvesteerd in de betrokkenheid bij het stimuleren van de ontwikkeling van de leerlingen. LEES MINDER
Relatie
Competentie
Autonomie
Wat is de werkwijze van Openbare Parkschool voor sociale ontwikkeling van leerlingen?
Openbare Parkschool wil een plek zijn waar iedereen plezier beleeft aan samenzijn en ontwikkeling. De school streeft ernaar dat leerlingen zichzelf kunnen zijn, zich veilig voelen en geaccepteerd worden, met respect voor anderen. Individuele aandacht en het stimuleren van talenten staan centraal, evenals het efficiënt leren sturen van gedrag, gedachten en emoties. De school gebruikt de methode ‘Breinhelden’, die de executieve functies bij leerlingen stimuleert, zoals plannen, organiseren, emotieregulatie en flexibiliteit. De Gouden Weken aan het begin van elk schooljaar en de Zilveren Weken na de kerstvakantie richten zich op groepsvorming en een positief leer- en leefklimaat. Relaties tussen leerlingen en tussen leerlingen en leerkrachten zijn belangrijk. Kindgesprekken, observaties, vragenlijsten en oudercontact helpen om een compleet beeld van elke leerling te krijgen. Ouderbetrokkenheid wordt zeer gewaardeerd.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Parkschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Parkschool gebruikt 'Leerling in Beeld' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Parkschool?
Openbare Parkschool gebruikt de methode 'Breinhelden' voor sociaal-emotioneel leren.