
Schoolweging
De schoolweging van De Markesteen is 29,26 , met een spreiding van 7,04 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,2% van de leerlingen scoort op het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van basisondersteuning, ook voor leerlingen met een complexere achtergrond.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets boven de signaleringswaarde van 47,1% en vergelijkbaar met scholen met een gelijke context (57,8%). Dit reflecteert de inzet op maatwerk en differentiatie in het Daltononderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een focus op praktisch-theoretische doorstroom: 33,3% vmbo-(g)t en 26,6% havo/havo-vwo. Het percentage praktijkonderwijs (6,7%) ligt hoger dan bij vergelijkbare scholen (1,0%), terwijl vwo-advies (6,7%) juist lager is dan regionale benchmarks (18,6%). Dit past bij de Daltonvisie op ontwikkelingsgericht leren.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Markesteen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We werken met een Cotan geregistreerd leerlingvolgsysteem. Vanuit de systeem (IEP) worden jaarlijks 2 keer methode onafhankelijke toetsen en vragenlijsten afgenomen. Daarnaast worden er toetsen afgenomen die horen bij onze methoiden. De gegevens die we hiermee helder krijgen worden besproken met de ouders en leerlingen. Er wordt gekeken wat dit betekent op individueel- en groepsniveau. Daarnaast wordt er een trendanalyse gemaakt op schoolniveau. Daarnaast wordt in groep 8 de NIO (intelligentietest) en de eindtoets van IEP afgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30,8% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), wat duidt op sterke doorstroombegeleiding. Het percentage onder advies (15,4%) is weliswaar hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%), maar past binnen de context van de brede leerlingenpopulatie. De school hanteert hierbij het ‘Daltonprincipe van verantwoordelijkheid’, zoals beschreven in het schoolplan.