
Schoolweging
De schoolweging van De Kubus Zwolle is 29,73 , met een spreiding van 4,25 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
100% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85% en het landelijk vergelijkingscijfer van 95,9%. Dit onderstreept de toegankelijkheid van het basisonderwijsniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De Kubus scoort met 78,9% ruim boven de signaleringswaarde (47,1%) voor het streefniveau. Dit is bijna 21% hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,8%), wat wijst op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op de theoretische route: 33,3% vmbo-(g)t en 40% havo/vwo-advies (vs. 16,5% en 27% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijsadvies, terwijl dit regionaal 1% voorkomt. De combinatie vmbo-(g)t/havo (13,3%) benadrukt een groeigerichte aanpak.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Kubus Zwolle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.56 | 175.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk). 75% volgt exact het advies, terwijl 25% boven verwachting presteert. Dit sluit aan bij het in het schoolplan beschreven 'adaptieve adviesmodel' met driejaarlijkse monitoring.