
Schoolweging
De schoolweging van De Springplank Zwolle is 38,15 , met een spreiding van 4,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.1% score overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85% voor het fundamenteel niveau. Dit is significant hoger dan het regionale gemiddelde van 92.7%, wat duidt op effectieve basisvaardighedenondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40.2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 31.7% maar onder het regionale gemiddelde van 44.7%. Dit weerspiegelt ambitieuze doelen voor de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
44.5% van de adviezen betreft theoretische leerwegen (vmbo-(g)t/havo of hoger), tegen 45.5% regionaal. Opvallend is het hoge aandeel praktijkonderwijsadvies (6.25% vs. 1.01% regionaal), passend bij de complexe leerlingenpopulatie. Daarnaast valt 25% vmbo-k/-(g)t-adviezen op (vs. 5.64% gemiddeld).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Springplank Zwolle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 167.08 | 175.32 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
26.1% presteert onder advies - meer dan dubbel zo hoog als landelijk (11.8%). Tegelijk haalt 17.4% bovenadvies (vs. 25.3% gemiddeld). Dit contrast benadrukt uitdagingen in advisering voor deze doelgroep, maar ook kansen bij de sterkste leerlingen.