obs De Oosterenk
Herfterweg 1
8023 DJ Zwolle

Schoolweging

Schoolweging
31.89
Spreiding
7.92

De schoolweging van De Oosterenk is 31,89 , met een spreiding van 7,92 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 92,9% behaalt de school het fundamenteel niveau ruimschoots boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 41,2% ligt maar onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%). De school benadrukt in haar beleid extra aandacht voor rekenvaardigheid om deze kloof te dichten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op hogere onderwijsniveaus: 23,5% vwo-advies (vs. 18,6% regionaal) en 17,7% havo-advies. Opvallend is de combinatie van 5,9% praktijkonderwijs (iets boven regionaal gemiddelde van 1,0%) met 11,8% vmbo-(g)t/havo-advies. Dit past bij een gedifferentieerd aanbod voor diverse leerstijlen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe OosterenkGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 20% onderadvisering (vs. 11,8% landelijk) valt op dat relatief veel leerlingen het advies niet halen. Mogelijk houdt dit verband met de complexere populatie. Positief is dat 60% op advies presteert, in lijn met landelijke trends. De school zet in op nazorgtrajecten om deze scores te verbeteren.