
Schoolweging
De schoolweging van De Paperclip is 33,79 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,0% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft De Paperclip de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit in taal en rekenen, zelfs met een complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 33,79) een positief resultaat is. De inspectienorm wordt hiermee ruimschoots overtroffen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 50% vmbo-(g)t of hoger (27,3% vmbo-(g)t, 22,7% vmbo-(g)t/havo), tegenover 26,8% bij vergelijkbare scholen. Het aandeel vwo-advies (9,1%) ligt lager dan regionaal (18,6%), passend bij de leerlingenpopulatie. Praktijkonderwijs komt niet voor, tegen 1,0% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Paperclip | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
71,4% van de leerlingen zit op advies (vs. 62,9% landelijk), maar 14,3% presteert eronder (iets boven landelijk 11,8%). De combinatie van intensieve begeleiding en een hoge schoolweging verklaart mogelijk deze verhouding. De school scoort beter op adviesvolging dan gemiddeld.
Sociale ontwikkeling
Respect, veiligheid en verantwoordelijkheid vormen de basis van het gedrag van kinderen en medewerkers op De Paperclip. Om dit te realiseren wordt de omgeving gekenmerkt door rust, structuur en duidelijkheid. Wij werken graag preventief. Wij hebben een doorgaande lijn wat betreft sociaal-emotioneel leren. We gebruiken de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren. Hier is een leerkracht voor opgeleid om hier kartrekker van te zijn. Onze gedragsspecialist en KWINK-coach zijn de personen die preventief meekijken in de klassen en met de leerkrachten praten over de groepen en verschillende leerlingen. Samen kijken zij wat nodig is om ieder kind zo optimaal mogelijk onderwijs te kunnen bieden binnen een veilige setting. In ons (sociaal) veiligheidsplan staat ons anti-pestprotocol en en het protocol voor fysiek overschrijdend gedrag omschreven. Om zichtbaar te krijgen hoe kinderen zich op dit gebied ontwikkelen, registreren we gedrag op de volgende manieren: 1. tijdens het spelen/werken in de klas/buiten, worden leerlingen geobserveerd en wordt gedrag geregistreerd; 2. 2x per jaar wordt de SCOL (Sociale Competentie ObservatieLijst) afgenomen; 3. leerlingen van groep 6/7/8 vullen 1x per jaar een vragenlijst in (SCOL of veiligheidsbeleving); 4. 1x in de 2 jaar wordt er een tevredenheidsonderzoek afgenomen onder ouders, kinderen (groep 7/8) en personeel. Veiligheid is daarvan een onderdeel. 5. 2x per jaar wordt de sociaal emotionele vorming van kinderen in kaart gebracht in hun eigen leerovereenkomst. De resultaten zijn leidend voor ons om te handelen en te evalueren. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de aanpak van Kindcentrum De Paperclip voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Kindcentrum De Paperclip voor sociale ontwikkeling is beschreven onder het kopje "sociale ontwikkeling" op de website.
Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum De Paperclip om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Paperclip gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en leerlijnen digikeuzebord, groep 1/2, om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Paperclip?
Kindcentrum De Paperclip gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.