
Schoolweging
De schoolweging van De Phoenix Zwolle is 24,32 , met een spreiding van 5,88 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,1% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert De Phoenix uitstekend – ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat is vrijwel gelijk aan het vergelijkingscijfer van 97,34%, wat wijst op een sterke basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 61,35% ruim behaald, wat boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 56,2% ligt. Hoewel dit iets onder het vergelijkingspercentage van 66,85% blijft, toont het aan dat de school effectief differentieert binnen haar leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school geeft een opvallend hoog percentage vwo-adviezen: 40,91% tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Daarnaast valt de lage vmbo-k/-(g)t-adviesratio op (4,55% vs. 5,64% regio). De combinatie van 27,27% gemengde havo/vwo-adviezen en het ontbreken van praktijkonderwijsadvies onderstreept de focus op theoretische doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Phoenix Zwolle | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 22,73% van de leerlingen die onder advies presteren (vs. 11,81% landelijk), laat de school ruimte voor verbetering in adviseringsnauwkeurigheid. Het hoge percentage leerlingen dat op advies presteert (63,64%) sluit echter aan bij het Jenaplanprincipe van ontwikkelingsgericht volgen.