De Zuidster
Munterkamp 71
8014 DM Zwolle

Schoolweging

Schoolweging
27.06
Spreiding
6.12

De schoolweging van De Zuidster is 27,06 , met een spreiding van 6,12 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,9% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs. De score loopt synchroon met vergelijkbare scholen (96,4%), wat wijst op een stabiele didactische aanpak.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 50,1% ligt. Dit toont aan dat de school, ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 27,06), effectief differentieert. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 61,1%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage vwo-adviezen (27,3% vs. 18,6% regio), terwijl praktijkonderwijs volledig ontbreekt (vs. 1,01% gemiddeld). Havo/vwo-adviezen (18,2%) en havo (18,2%) vormen samen 54,5% van de uitstroom. Dit profiel past bij de relatief lage schoolweging en sterke focus op theoretische doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe ZuidsterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 4,8% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 80,9% op advies functioneert. Dit reflecteert een nauwkeurige advisering. De 14,3% die boven advies presteert, sluit aan bij de in het schoolplan genoemde 'opwaartse stimulering' voor talenten.