Openbare Basisschool Tandem
Hoendersekade 1
3332 KW Zwijndrecht

Schoolweging

Schoolweging
33.41
Spreiding
6.73

De schoolweging van Tandem is 33,41 , met een spreiding van 6,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,8% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, zoals beschreven in het schoolplan: 'elk kind minimaal basisniveau, ongeacht achtergrond'.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 47,9% ruim boven de eigen signaleringswaarde van 38,7% voor het streefniveau, maar blijft iets achter bij het vergelijkingsgemiddelde (50,2%). Dit past bij de schoolweging: een complexe populatie vraagt om maatwerk, waardoor het streefniveau ambitieus maar realistisch blijft.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Hoewel 19,2% van de leerlingen een havo/vwo- of vwo-advies krijgt (iets onder regio: 29,5%), valt op dat praktijkonderwijs volledig ontbreekt (vs. 1,01% regio). De focus ligt op doorstroom naar vmbo-(g)t en havo (samen 63,5%), wat aansluit bij de Dalton-uitgangspunten van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente ZwijndrechtGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Basisschool Tandem meet de leeropbrengsten van de kinderen op een aantal manieren: -Methodetoetsen Deze toetsen geven een goed beeld van het geleerde van uit de diverse methoden. De methodetoetsen geven inzicht in hoeverre de leerstof uit de methode goed is verwerkt door de leerlingen. -Methode-onafhankelijke toets van het CITO Leerlingvolgsysteem Deze toetsen geven een indicatie van de leervermogens van leerlingen op de langere termijn. Deze toetsen geven een goed beeld van de positie van individuele kinderen ten opzichte van hun leeftijdsgenootjes. Analyseren van toetsen Beide toetsingen vormen gezamenlijk een goed beeld van de leeropbrengsten op de ontwikkelgebieden taal, spelling, rekenen en begrijpend lezen. Naast het feit dat deze toetsen een beeld geven van individuele kinderen, zeggen de toetsen ook iets over de kwaliteit van het onderwijs op school. Elk jaar analyseren we met het team en de individuele leerkrachten de opbrengsten om gezamenlijk te bekijken waar we successen zien, waar we knelpunten ervaren en welke acties we zouden kunnen opzetten om verbeteringen in ons onderwijs te kunnen realiseren. Doel is niet om de toetsresultaten te verhogen. Het doel van de toetsing is gericht op het monitoren en eventueel verbeteren van onze kwaliteit van onderwijs.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (29,6% vs. 25,3% regio). Dit weerspiegelt het motto 'maximale groei garanderen'. Wel scoort de school iets hoger op onderadvisering (14,8% vs. 11,8%), mogelijk door de complexe populatie.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren op basisschool Tandem zich individueel te ontwikkelen in een samenleving die gericht is op een goede samenwerking. Het verbinden van talenten en het leren samenwerken geeft heel veel mogelijkheden voor een ieder zich hierin te kunnen onderscheiden en ontwikkelen.

Respect voor mens en omgeving

Samen spelen en leren

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Tandem voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Tandem is een Daltonschool en bereidt kinderen voor op hun toekomstige rol in de maatschappij. Kinderen leren en ervaren dat ze zichzelf kunnen en mogen zijn, ze leren samenwerken, voor hun mening uit te komen, rekening te houden met elkaar en elkaar te helpen. Veiligheid is een belangrijk uitgangspunt voor succesvol leren.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Tandem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Tandem gebruikt PRAVOO voor groep 1 en 2 om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Tandem?

Openbare Basisschool Tandem gebruikt AMIGO-lessen en activiteiten als methode voor sociaal-emotioneel leren.