Openbare Basisschool 't Swarte Meer
De Blokken 22
7894 CL Zwartemeer

Schoolweging

Schoolweging
32.76
Spreiding
5.02

De schoolweging van De Banier is 32,76 , met een spreiding van 5,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit stabiliseert al drie schooljaren op dit maximum, wat uniek is in de gemeente Zwartemeer waar vergelijkbare scholen 93% scoren.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

71.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau (landelijk: 47.6%). Dit toont aan dat de school - ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie met spreiding 5.02 - bovenproportioneel presteert. De regionale signaleringswaarde is 34.3%, waarmee de school dubbel zo goed scoort.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke nadruk op theoretische routes: 37.5% vmbo-(g)t en 25% vwo (vs. 16.5% en 18.6% in de regio). Praktijkonderwijsadvies blijft met 0% achter bij het regionale gemiddelde (1.01%), mogelijk door extra begeleiding van zorgleerlingen binnen het reguliere onderwijs. Opvallend is het ontbreken van vmbo-b adviezen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe BanierGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van leerling zo goed mogelijk te volgen, wordt het schoolwerk dagelijks bekeken en geanalyseerd. Aan de hand van methodetoetsen en toetsen van het leerlingvolgsysteem (CITO) kunnen we controleren of de doelen zijn behaald en welke aanpak er voor het vervolg nodig is. Dit is een voortdurende cyclus die we doorlopen op school-, groeps- en individueel niveau om te controleren of ons onderwijs nog aansluit bij wat leerlingen van ons nodig hebben. ]

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 22.2% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk: 11.8%), wat mogelijk wijst op voorzichtig adviseren. Tegelijk scoort 11.1% boven advies, wat lager is dan het nationale gemiddelde (25.3%). De school hanteert volgens het schoolplan 'realistische adviezen' met extra doorstroommogelijkheden in het VO.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Onze scholen kenmerken zich door een grote diversiteit. Aansluitend op onze visie “Met oog voor de wereld!”, gebruiken we per locatie beleid dat aansluit bij de specifieke behoefte van de schoolpopulatie. LEES MINDER

veiligheid

respect

verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Swarte Meer voor sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op Openbare Basisschool 't Swarte Meer competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving, zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Swarte Meer om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Swarte Meer gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Swarte Meer?

Openbare Basisschool 't Swarte Meer gebruikt de 'Zie Eens' methode voor sociaal-emotioneel leren.