
Schoolweging
De schoolweging van Het Anker Zwartebroek is 29,45 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92% behaalden vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau, significant boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de effectieve basisondersteuning, vooral in taal en rekenen. De score ligt wel 3.9 procentpunt lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het Anker behaalt een streefniveau van 53.3%, ruim boven de inspectienorm van 47.1%. Dit laat zien dat meer dan de helft van de leerlingen de gevraagde verdiepingsdoelen bereikt, ondanks een complexe leerlingenpopulatie. Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 57.8%, wat wijst op een uitdagende maar realistische ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op hogere leerwegen: 28.6% havo en 7.1% vwo (vergeleken met 16.1% havo en 18.6% vwo landelijk). Opvallend is het hoge percentage vmbo-(g)t (28.6%, tegen 16.5% bij vergelijkbare scholen). Praktijkonderwijsadvies ontbreekt volledig, wat aansluit bij het schoolspecifieke beleid voor doorstroom naar regulier VO.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Anker Zwartebroek | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gebruikt om, waar nodig en mogelijk, een beredeneerd onderwijsaanbod- of aanpak te realiseren. Citotoetsen en methodegebonden toetsen zijn de belangrijkste indicatoren voor dit beredeneerde aanbod. Verder kennen we ook tussenmetingen voor technisch lezen. Dit helpt ons het leesniveau meer fijnmazig aan te passen voor iedere leerling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
De school excelleert in adviesnauwkeurigheid: 52.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, tegen 62.9% landelijk. Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (31.6%, +6.3% t.o.v. gemiddeld). Dit reflecteert de schoolvisie om leerlingen 'verder te tillen' dan het basisadvies, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.