
Schoolweging
De schoolweging van Sint Jozef Zwaagdijk-Oost is 30,48 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
94,4% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van het onderwijs, hoewel het net onder het regionale gemiddelde van 95,9% blijft.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt door 36,1% van de leerlingen gehaald, ruim onder de inspectienorm van 47,1% en het regionale gemiddelde van 57,8%. Deze uitdaging hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie, waar de school middels haar 'ontwikkelingsgerichte aanpak' op inspeelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn sterk gericht op VMBO-niveaus: 76,9% van de leerlingen krijgt een VMBO-advies (kansrijk tot theoretisch), waarvan 30,8% VMBO-(g)t. Het aandeel VWO-advies (7,7%) ligt ruim onder het landelijk gemiddelde (18,6%), wat aansluit bij de schoolweging. Toch krijgt 15,4% een gecombineerd VMBO-(g)t/havo-advies, wat ontwikkelpotentieel aangeeft.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Jozef Zwaagdijk-Oost | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De school neemt twee maal per jaar methode onafhankelijke toetsen af vanuit het DIA leerlingvolgsysteem. Naast de gegevens van de methode gebonden toetsen en de observaties van de leerkracht geeft dit informatie over de voortgang van de ontwikkeling van de leerlingen. Hier wordt het aanbod in de vervolgperiode op afgestemd. De opbrengsten worden op individueel, op groeps- en op schoolniveau geanalyseerd en geëvalueerd op groepsniveau en op schoolniveau. Naast de vakken taal, rekenen, lezen en begrijpend lezen volgen we ook twee keer per jaar de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen en hun welbevinden. We doen dit middels de Monitor Sociale Veiligheid van Vensters. Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we De Leerlijnen van ParnasSys. Hierin volgen we gedurende het hele jaar de ontwikkeling van de leerlingen. Twee keer per jaar worden deze resultaten besproken met de intern begeleider. Daar waar zorg is wordt een interventie ingezet. In het schoolplan (gepubliceerd op https://stjozef-zwaagdijk.nl) kunt u hier meer informatie over vinden.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 40% van de leerlingen presteert boven hun advies (landelijk 25,3%), terwijl niemand onder advies presteert (vs. 11,8% nationaal). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering én de effectieve doorstroombegeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, alhoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Door het kind werkelijk te zien (te erkennen) voelt het zich veilig. Veiligheid is de basisvoorwaarde om te komen tot leren. Binnen ons didactisch handelen zitten ook veel mogelijkheden om de veiligheid van leerlingen te vergroten. We vinden daarom binnen dit handelen de volgende zaken van groot belang: Interactief lesgeven; de leerlingen betrekken bij het onderwijs en onderwijs op maat geven; differentiëren. Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie.Het leren kan bemoeilijkt worden door extra ondersteuningsbehoeften. Voor deze kinderen is een zorgstructuur opgezet. Belangrijk is te kijken naar wat de mogelijkheden zijn van het kind. Een duidelijke identiteit geeft mensen houvast. Het is de basis voor ons zijn. Onze school is een Katholieke basisschool. De aandacht voor levensbeschouwelijke vorming is een belangrijk onderdeel van onze school. Door gebruik te maken van een methode die thematisch geloofswaarden omzet in lessen worden de leerlingen hierin 'wijs' gemaakt. Elk thema wordt afgesloten met een viering waarin we elkaar ontmoeten en uitspreken wat het geloof voor ons verbindt met het dagelijkse bestaan. Het geloof en de christelijke waarden verbinden de leerlingen, de ouders en leerkrachten met elkaar. Met elkaar in verbinding staan geeft mensen het gevoel ergens bij te horen. Vanuit verbinding leren kinderen hun eigen weg op te gaan. Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit ook omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere,pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving. We doen dit door jaarlijks een aantal goede doelen met de leerlingen te ondersteunen (in samenwerking met de kerk). Regelmatig wordt er groep doorbrekend gewerkt waarbij de oudere leerlingen een stukje verantwoordelijkheid nemen voor de jongere leerlingen. Cultureel erfgoed van het dorp wordt met regelmaat in de lessen opgenomen om de saamhorigheid die hoort bij het dorp te laten ervaren (4 en 5 mei vieringen, gemeenschapsveiling). LEES MINDER
maximale betrokkenheid
positieve waardering
samenwerking en vertrouwen
Wat is de werkwijze van RKBS St. Jozef voor sociale ontwikkeling?
RKBS St. Jozef gebruikt de methode Leefstijl voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Deze methode richt zich op sociaal gedrag, zelfbeeld en werkhouding. Er is veel scholing geweest op leerkrachtniveau over grensoverschrijdend gedrag. Gedrag wordt geanalyseerd en besproken tussen directie, leerkracht en intern begeleider. De school organiseert activiteiten die bijdragen aan een goed schoolklimaat, zoals vieringen, schoolreisje, schoolkamp, activiteiten rondom goede doelen, sporttoernooien en gezamenlijke vieringen van Sinterklaas en Carnaval.
Welke registratievorm(en) gebruikt RKBS St. Jozef om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RKBS St. Jozef gebruikt 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RKBS St. Jozef?
RKBS St. Jozef gebruikt de methode Leefstijl voor sociaal-emotioneel leren.