TVH Montessorischool de Flierefluiter
Akkerwinde 57
1689 NV Zwaag

Schoolweging

Schoolweging
30.55
Spreiding
6.16

De schoolweging van De Flierefluiter Zwaag is 30,55 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Flierefluiter ZwaagGemeente AmsterdamNederland
203.1198.53199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Gedurende het gehele schooljaar observeren en meten wij de vorderingen van onze leerlingen. We gebruiken daarbij de methode gebonden toetsen, methode onafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) en onze eigen meetinstrumenten die passen bij onze Montessori visie. Toetsresultaten worden geanalyseerd op school- groeps en leerlingniveau. Twee keer per schooljaar worden er trendanalyses op schoolniveau gemaakt van de toets resultaten. En deze leiden tot nieuwe acties.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Wij willen al onze leerlingen het gevoel geven dat ze onderdeel zijn van de leefgemeenschap die de school en de klas vormen. Dat hun aanwezigheid ‘verschil maakt’ en dat de klas of de school minder leuk is als hij of zij er niet bij is. Dit doen we onder andere door kinderen veel te laten samenwerken met verschillende andere kinderen, door samen omgangsafspraken te maken, samen te bedenken welke taken er in de klas zijn en die met elkaar verdelen, of als klas presentaties voor andere klassen te verzorgen. Ook organiseren wij regelmatig activiteiten waaraan alle groepen gemengd deelnemen. Zo helpen de oudere kinderen de jongsten en leren ze elkaar goed kennen. In het begin van het schooljaar besteden we veel aandacht aan de vorming van een positieve groep in alle klassen (met de lessen van Grip op de Groep en blok 1 van De Vreedzame School). We zijn er van overtuigd dat kinderen die zich verbonden voelen met de school als gemeenschap ook bereid zijn het gedrag te laten zien dat past bij de waardes van de school. LEES MINDER

Actief burgerschap

Allemaal anders en toch samen

Opvoeden tot zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Als de klas een gemeenschap is, dan voelen leerlingen zich betrokken bij en medeverantwoordelijk voor wat er gebeurt in de klas. Bij ons op school krijgen leerlingen een stem, en leren zij die stem op een verantwoorde wijze te gebruiken. We geven leerlingen niet zozeer een stem om op te komen voor hun eigen belang, maar we willen dat ze zich medeverantwoordelijk gaan voelen voor het algemeen belang. We willen dat zij hun steentje bijdragen aan de gemeenschap. En daar zullen ze zich eerder verantwoordelijk voor voelen als ze ook echt mogen meedenken en als ze serieus worden genomen. Initiatief van onze leerlingen wordt beloond en gestimuleerd.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: M5 Gesprekken met de leerlingraad Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens Goed gedaan Kinderen en… hun sociale talenten Vreedzame school Sociaal emotioneel Leren Didactisch coachen Grip op de Groep