
Schoolweging
De schoolweging van Roald Dahl Zwaag is 27,68 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% uitstijgt. Dit onderstreept de sterke basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,06% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de signaleringswaarde van 50,1% en het regionaal gemiddelde (61,13%) ligt. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijs, vooral op rekenvaardigheid.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 42,86% havo/vwo en vwo-advies (28,57% vwo solo). Dit is hoger dan het regionaal gemiddelde (19,2% vwo). Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische leerroutes, met 2,86% vmbo-b tegenover 5,52% in de regio. De brede verdeling sluit aan bij de Daltonvisie op maatwerk.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Roald Dahl Zwaag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle leerkrachten gebruiken leerstofmethodes en –methodieken om de lesstof over te dragen aan de kinderen. Na elk leerstofblok volgt er een methodegebonden toets. De leerkracht analyseert deze toets en verwerkt de resultaten in een overzicht. De te ondernemen stappen zijn terug te vinden in de dagplanning. Daarnaast nemen we CITO toetsen af (januari en juni) m.b.t. de vakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen, technisch lezen. De resultaten worden verwerkt in Parnassys, ons digitale kindvolgsysteem. Toetsing vindt klassikaal plaats. Bij het toetsen worden geen aanwijzingen gegeven, maar wordt gehandeld volgens de handleiding van CITO. In groep 4,6 en 8 wordt de NSCCT afgenomen door de intern begeleider. Deze test geeft een indicatie van het leerpotentieel van de leerling. IN vergelijking met de resultaten van de CITO toetsen kunnen we zien of we een passend aanbod bieden waardoor de leerling zich optimaal kan ontwikkelen. De leerlingen van groep 8 doen mee aan de IEP Eindtoets.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 9,62% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,81%), terwijl 75% exact op advies functioneert. De 'ontwikkelgesprekken' in groep 7 en doorlopende monitoring blijken effectief voor realistische advisering. De lage doorstroomcorrectie (15,38% boven advies vs. 25,27% landelijk) benadrukt de precisie van het basisschooladvies.
Sociale ontwikkeling
Opvoeden voor een democratische samenleving Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we conflicten op een goede manier op? Staan we open voor mensen die ‘anders’ zijn dan wij? We voeden onze leerlingen op voor een democratische samenleving die gekenmerkt wordt door verschillen. Een samenleving waarin niet alleen rekenen en taal belangrijk zijn voor succes, maar ook sociale en emotionele vaardigheden. Omgekeerd is onze samenleving gebaat bij burgers die zich verantwoordelijk opstellen, die vaardig en vreedzaam om kunnen gaan met verschillen en conflicten. En dat geldt ook voor de school: ook de school is gebaat is bij actieve, zorgzame, initiatiefrijke en verantwoordelijke leerlingen. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee leerlingen en leerkrachten naar school gaan, maar zorgt ook voor een positief werkklimaat en daarmee voor een goed rendement. Voor scholen die vinden dat onderwijs ook betekent kinderen te helpen vormen tot ‘een goed mens’ is er De Vreedzame School. LEES MINDER
positieve, zorgzame omgang
democratisch beslissen
constructieve oplossing zoeken
Wat is de werkwijze van de Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs voor sociale ontwikkeling?
De Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs gebruikt 'De Vreedzame School', een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De school wordt beschouwd als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, leren samen beslissingen te nemen, conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en open te staan voor verschillen.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Roald Dahl basisschool voor Daltononderwijs gebruikt het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en de WMK vragenlijst schoolveiligheid om sociale opbrengsten in kaart te brengen.