
Schoolweging
De schoolweging van De Flierefluiter Zwaag is 30,55 , met een spreiding van 6,16 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
83,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat onder de landelijk gestelde ondergrens van 85% ligt. Deze score vraagt om extra aandacht voor basisvaardigheden, met name bij leerlingen met een vmbo-advies waar het percentage fundamentele beheersing 78% bedraagt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
35,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 36,3%. Dit laat ruimte voor verbetering, vooral op het gebied van rekenvaardigheid waar de score 4% achterblijft bij vergelijkbare scholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
KlimOp geeft een hoog percentage havo-adviezen (27,3%) vergeleken met vergelijkbare scholen (16,1%). Het praktijkonderwijsadvies (9,1%) ligt ruim boven het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij de relatief complexe leerlingenpopulatie. Opvallend is de brede spreiding: 13,6% vmbo-b tot 9,1% vwo, wat de diversiteit van de school onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Flierefluiter Zwaag | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
203.1 | 198.53 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze leerkrachten verkennen en benoemen concreet de onderwijsbehoeften van leerlingen (o.a. door observatie, gesprekken en het analyseren van toetsen). Daarbij wordt er planmatig en cyclisch gewerkt aan de leer- en ontwikkeldoelen voor de groep, subgroepjes en individuele leerlingen. Leerkrachten houden dit bij in een blokplan. In het blokplan houden de leerkrachten bij aan welke doelen ze werken en met wie. Ouders worden waar nodig als ervaringsdeskundige en partner betrokken bij de analyse, het bedenken en uitvoeren van een aanpak om goed aan te sluiten op de onderwijsbehoefte van de leerling. KlimOp werkt met een duidelijke onderwijs- en begeleidingsstructuur. Er zijn heldere afspraken over wie wat doet, waarom, waar, hoe en wanneer. IEP Leerlingvolgsysteem (LVS) Wij gebruiken vanaf groep 3 het LVS van IEP. In januari / februari en mei / juni nemen we toetsen af op het gebied van rekenen, lezen, technisch lezen en taal. De resultaten worden door de leerkrachten geëvalueerd en uiteindelijk worden de resultaten met elkaar gedeeld en besproken in het team. Op die manier evalueren wij ons aanbod en stellen het bij waar nodig. Dit betreft het aanbod op schoolniveau, maar ook op individueel niveau. Leerlingvolgsysteem ESIS Van iedere leerling op school maken we na inschrijving een dossier. Deze map bevat verschillende onderdelen: persoonlijke gegevens, rapportgegevens, toetsgegevens en notulen van de leerlingbesprekingen, gesprekken met ouders/verzorgers en speciale onderzoeken. Dit dossier wordt bijgehouden door de groepsleerkrachten en de kwaliteitscoördinator (KC-er). Deze gegevens worden uitsluitend digitaal bewaard. Ouders/verzorgers kunnen op afspraak die gegevens over hun kind altijd inzien. Handelingsplannen De leerkrachten volgen de ontwikkeling van leerlingen op de voet. Eventuele problemen kunnen zo tijdig aan de oppervlakte komen. We gebruiken een vaste procedure om gegevens over leerlingen te bespreken en analyseren (het 5-fasenmodel). Hierbij maken leerkrachten gebruik van expertise van binnen en buiten de school. Als dat nodig is, stelt de leerkracht samen met de KC-er een handelingsplan op om minimale en / of aanvullende leerdoelen te bereiken. De leerkracht voert dit uit. We proberen zo veel mogelijk binnen de eigen groep een passende oplossing aan te bieden. Samen met de kwaliteitscoördinator evalueert de leerkracht de voortgang en nemen zij beslissingen over de volgende stappen die moeten worden genomen. Ouders/verzorgers worden op de hoogte gesteld van de handelingsplannen. Het handelingsplan wordt altijd met ouders doorgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
43,8% van de leerlingen presteert boven hun advies, tegen 25,3% landelijk. Slechts 6,3% zit onder advies (vs. 11,8% nationaal). Deze cijfers onderstrepen het zorgvuldige adviesproces met drie gespreksrondes en aanpassingsmogelijkheden na de doorstroomtoets.
Sociale ontwikkeling
KlimOp is een school waar alle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Dit zien wij als een belangrijk uitgangspunt om tot leren te komen. Wanneer je goed in je vel zit en je je prettig voelt, ga je met meer plezier naar school en zit je beter in de klas, waardoor je beter kunt leren. Leerlingen ontdekken hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan onze democratische samenleving. Wij spreken de leerlingen bijvoorbeeld aan op hun verantwoordelijkheidsgevoel, het overleggen met elkaar, het respect voor elkaar tonen en het zich betrokken voelen bij elkaar. We zijn er van overtuigd dat de leerlingen van KlimOp een uitstekende basis krijgen om als goed burger deel te nemen aan onze dynamische en multiculturele samenleving. Burgerschap Wij willen kinderen met ons onderwijs voorbereiden op de taken en rollen die ze nu en in de toekomst in de maatschappij vervullen. Voorbeelden hiervan zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat. Om in die taken en rollen goed te kunnen functioneren en deelnemen aan de samenleving, moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Kinderen dienen hiervoor kennis te ontwikkelen over en inzicht te verwerven in belangrijke algemeen aanvaarde normen en waarden en te weten hoe daarnaar te handelen.Als Kindcentrum richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe. Als Kindcentrum besteden we daarnaast actief aandacht aan: Democratie: kinderen leren denken en handelen volgens democratische principes; Participatie: kinderen worden gestimuleerd actief deel te nemen aan zowel binnen- als buitenschoolse activiteiten; Identiteit: er is aandacht voor ‘wie ben ik’ en ‘wie is die ander’.Kinderen leren hiermee ontdekken, dat er verschillende zienswijzen zijn op bepaalde problemen, ze leren kijken vanuit verschillende perspectieven en ze leren een eigen mening te formuleren en te onderbouwen. Burgerschap is ook verweven met onze hele manier van lesgeven en omgaan met kinderen. Steeds weer proberen we de kinderen te laten nadenken over hun eigen rol in deze democratische samenleving. Ook ouders zijn hierbij een belangrijke partner voor ons Kindcentrum. LEES MINDER
Samen leven
Respect voor normen en waarden
Samen verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Openbare basisschool KlimOp voor sociale ontwikkeling?
Openbare basisschool KlimOp heeft een toetsprotocol voor de tussenresultaten. De resultaten van het IEP leerlingvolgsysteem (IEP LVS) worden op school-, groeps- en leerlingniveau besproken. Er wordt gekeken of leerlingen de verwachte groei hebben doorgemaakt. Tijdens groepsbesprekingen staan de doelen en analyses van de methodes en IEP LVS centraal. Indien nodig worden er leerlingbesprekingen gepland. Binnen het leerteam worden de behaalde resultaten op methodetoetsen besproken, waarna eventuele aanpassingen in de aanpak worden gedaan. De sociale-emotionele ontwikkeling wordt systematisch gevolgd door observaties van de leerkracht en vragenlijsten via het IEP volgsysteem.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare basisschool KlimOp om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare basisschool KlimOp gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: IEP Sociaal Emotionele Ontwikkeling en leerlingtevredenheidvragenlijst via Vensters.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare basisschool KlimOp?
Openbare basisschool KlimOp gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Beweegwijs en Rots & Water activiteiten.