Kindcentrum De Achtsprong
De Brink 126 - 128
7206 KD Zutphen

Schoolweging

Schoolweging
35.94
Spreiding
5.35

De schoolweging van De Achtsprong Zutphen is 35,94 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.03% van de leerlingen op het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit resultaat is opmerkelijk gezien de hoge schoolweging, en benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs. Het ligt wel iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 92.97%, wat mogelijk samenhangt met de diverse leerlingpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

28.85% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de inspectienorm van 34.3% blijft. Dit reflecteert de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 35.94). Toch scoort de school beter dan sommige vergelijkbare scholen in Gelderland (regio: 47.56%). De focus op maatwerk blijkt uit het feit dat 91% wél het fundamenteel niveau haalt.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een praktische focus: 33.33% vmbo-(g)t en 20% vmbo-b. Het aandeel havo/vwo-advies (6.67%) blijft achter bij regionale peers (10.93%). Tegelijkertijd begeleidt de school relatief meer leerlingen naar gemengde leerwegen (vmbo-b/k: 13.33% vs. 4.04% regio). Deze verdeling sluit aan bij de complexe populatie en het adaptieve onderwijsconcept.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Achtsprong ZutphenGemeente AmsterdamNederland
LIB167.59173.36175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op De Achtsprong vinden wij toetsen een belangrijk onderdeel van het onderwijsproces. Onze visie op toetsen is dat deze een middel zijn om de ontwikkeling van de leerlingen op een objectieve en gestructureerde manier te volgen. Toetsen zijn voor ons geen doel op zich, maar een instrument om inzicht te krijgen in de cognitieve groei van de leerlingen, zodat wij ons onderwijsaanbod optimaal kunnen afstemmen op hun behoeften. Het afnemen van toetsen helpt ons om: Inzicht te krijgen in de leervorderingen van onze leerlingen, zowel op individueel, groeps- als schoolniveau Vroegtijdig signalen op te vangen van leerlingen die extra ondersteuning of uitdaging nodig hebben Het onderwijsproces te evalueren en bij te stellen waar nodig, zodat we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen waarborgen Objectieve data te gebruiken bij het opstellen van het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (zie voor verdere toelichting de kwaliteitskaart PO/VO) Voor methode-onafhankelijke toetsen, hebben wij op De Achtsprong gekozen voor de toetsen van Leerling In Beeld van Cito. Deze toetsen geven ons een goed beeld van de cognitieve ontwikkeling van leerlingen, naast de gebruikte lesmethoden. Dit maakt het mogelijk om een volledig overzicht te krijgen van waar de leerlingen staan ten opzichte van landelijke referentiekaders. Wij nemen deze toetsen twee keer per jaar af. Na het afnemen van de toetsen worden de resultaten zorgvuldig geregistreerd in de digitale omgeving van Leerling in Beeld, dat deel uitmaakt van het Cito-systeem. De toetsresultaten en de algemene ontwikkeling van de leerlingen worden op verschillende momenten en manieren gedeeld: Rapportfolio: twee keer per jaar ontvangen de ouders een rapportfolio waarin de ontwikkelingen van hun kind zijn opgenomen. Hierin zit ook het leerlingprofiel van Leerling in Beeld. Oudergesprekken: naar aanleiding van deze twee rapportfolio momenten, worden tijdens de geplande oudergesprekken de toetsresultaten besproken. Wanneer er op leerlingniveau meer nodig is, zijn er extra gesprekken en bijeenkomsten met de intern begeleider en eventueel het Samenwerkingsverband.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 5% vs. 11.81% landelijk. Maar liefst 20% presteert boven advies, wat duidt op zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij het in het schoolplan beschreven 'opwaarts bijstellen' bij doorlopende ontwikkelingen. Het hoge percentage op-advies (75%) benadrukt de realistische inschaling.

Sociale ontwikkeling

Zoals alle scholen hebben we de wettelijke plicht om in ons onderwijs aandacht te besteden aan het bevorderen van ‘actief burgerschap’ en ‘sociale integratie’. Dit betekent dat we leerlingen voorbereiden op een succesvolle deelname aan de Nederlandse samenleving. Kindcentrum De Achtsprong fungeert als een oefenplaats voor burgerschap. Actief burgerschap houdt in dat leerlingen bereid en in staat zijn deel te nemen aan een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Leerlingen krijgen de kans om hun sociale en maatschappelijke competenties te ontwikkelen door deel te nemen aan schoolprojecten, groepswerk en discussies. Dit helpt hen om zich voor te bereiden op een actieve rol in een pluriforme democratische samenleving. Burgerschapsvorming is geen apart vak, maar een vanzelfsprekend onderdeel binnen ons curriculum. Op De Achtsprong willen we kinderen niet alleen opleiden voor hun toekomstige loopbaan, maar ook voorbereiden op hun rol in de samenleving. We zien het als onze taak om hen te laten groeien tot betrokken en zelfbewuste burgers. Voor ons betekent goed burgerschap dat leerlingen leren om op te komen voor zichzelf en voor anderen, respectvol met verschillen om te gaan, en zich verantwoordelijk te voelen voor hun omgeving. Binnen onze school creëren we een veilige, warme leeromgeving waar kinderen dagelijks oefenen met samenwerken, keuzes maken, en nadenken over de gevolgen van hun handelen. We begeleiden hen in het ontwikkelen van een open blik, zodat ze niet alleen met vertrouwen in zichzelf staan, maar ook met aandacht voor de wereld om hen heen. Door middel van betekenisvolle lessen en projecten leren ze de waarden van democratie, respect en betrokkenheid in de praktijk te brengen. Zo willen we onze leerlingen laten uitgroeien tot empathische, kritische en actieve deelnemers aan de maatschappij. LEES MINDER

vertrouwen | groei

eerlijkheid | energie | vrolijkheid

naastenliefde | zorgzaamheid | fantasie

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Achtsprong voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum De Achtsprong heeft een schoolbreed aanbod voor groep 1 tot en met 8 en maakt gebruik van het programma 'De Vreedzame School'. Dit programma realiseert een positief schoolklimaat en een moreel klimaat waarin iedereen positief met elkaar omgaat, de eigen kracht van kinderen benut wordt, kinderen en leerkrachten zich veilig voelen, en handelingsverlegenheid bij leerkrachten voorkomen wordt. Het basiscurriculum bestaat uit een wekelijkse les of activiteit in alle groepen van 30-45 minuten. Er zijn 38 lessen verdeeld over zes thema’s: Wij horen bij elkaar, Wij lossen conflicten zelf op, Wij hebben oor voor elkaar, Wij hebben hart voor elkaar, Wij dragen allemaal een steentje bij, en Wij zijn allemaal anders.

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Achtsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Achtsprong gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Achtsprong?

Kindcentrum De Achtsprong gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.