
De resultaten van Jenaplanschool Walter Gillijns in Zutphen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Jenaplanschool Walter Gillijns, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Jenaplanschool Walter Gillijns bij jullie?
Ontdek hoe goed Jenaplanschool Walter Gillijns bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen Jenaplanschool Walter Gillijns
Ontdek het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen, dat alle leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. In groep acht meten we dit met de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland en is de norm voor het fundamentele niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Jenaplanschool Walter Gillijns: Een Hoger Leerdoel
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. Voor elke basisschool, waaronder Jenaplanschool Walter Gillijns, stelt de onderwijsinspectie een specifieke, op de leerlingpopulatie afgestemde signaleringswaarde vast. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau zouden moeten halen, en varieert per school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Jenaplanschool Walter Gillijns?
Bij Jenaplanschool Walter Gillijns in Zutphen stellen we het schooladvies zorgvuldig samen. We kijken hierbij naar drie belangrijke pijlers: de executieve functies van de leerling, de resultaten van Cito-toetsen en drempeltoetsen, en de ondersteuning die de leerling thuis ontvangt. In groep 7 starten we met een prognosegesprek, ter voorbereiding waarvan we intensief samenwerken met stamgroepleiders, intern begeleiders en de directie. Hierbij analyseren we de groei op het IEP-leerlingvolgsysteem, met speciale aandacht voor de executieve functies, het gedrag, de werkhouding en de motivatie van de leerling. Tijdens dit gesprek informeren we ouders over de meest passende vervolgonderwijsrichting op basis van de huidige prestaties van hun kind. De drempeltoets wordt in mei of juni van groep 7 afgenomen, rondom de meivakantie. Aan het einde van groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies, gebaseerd op de eerder genoemde factoren. Dit advies wordt uitgebreid besproken met zowel de ouders als de leerling en de stamgroepleerkracht. Het advies kan zowel een enkelvoudig als een dakpanadvies zijn. In december van groep 8 vindt het definitieve adviesgesprek plaats, eveneens met ouders, de leerling en de stamgroepleerkracht. De OKR's (onderwijs- en ontwikkelingsresultaten) zijn dan ingevuld en worden gezamenlijk besproken en ondertekend. Indien er twijfel bestaat over het advies, kan dit worden uitgesteld; de resultaten van de doorstroomtoets spelen dan een doorslaggevende rol. De doorstroomtoets wordt doorgaans op papier afgenomen. Leerlingen die voldoen aan specifieke ontheffingsgronden, zoals zeer moeilijk lerend zijn, meervoudig gehandicapt zijn, of vier jaar of korter in Nederland verblijven, nemen niet altijd deel aan deze toets. In sommige gevallen, bijvoorbeeld bij behoefte aan audio-ondersteuning, kiezen we voor een digitale versie van de doorstroomtoets.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Jenaplanschool Walter Gillijns
Op Jenaplanschool Walter Gillijns in Zutphen stimuleren we de ontwikkeling van ieder kind tot een zelfstandige, sociaal vaardige persoon. Naast de focus op lezen en rekenen, hechten we groot belang aan sociale competenties. Ons Jenaplanonderwijs integreert burgerschapsonderwijs, waarbij kinderen leren hoe ze effectief kunnen samenleven en samenwerken. Dit draagt bij aan hun persoonlijke groei en voorbereiding op de maatschappij. Wij geloven dat een sterke sociale basis essentieel is voor succesvol leren en een gelukkig leven. Daarom besteden we veel aandacht aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden bij al onze leerlingen.
Samen spreken: Open communicatie en respectvol luisteren
Samen spelen: Leren door interactie en creativiteit
Samen vieren: Gezamenlijke momenten en verbinding
Wat is de aanpak van Jenaplanschool Walter Gillijns voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Jenaplanschool Walter Gillijns hanteert een integrale aanpak voor sociale ontwikkeling, die verweven is in het dagelijkse Jenaplanonderwijs. We focussen op het creëren van een omgeving waarin kinderen leren samenleven, samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Door middel van gerichte activiteiten en begeleiding ontwikkelen leerlingen empathie, respect en communicatieve vaardigheden. Dit helpt hen om positieve relaties op te bouwen en conflicten constructief op te lossen. Onze werkwijze is erop gericht om kinderen niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel te laten groeien, zodat ze vol zelfvertrouwen hun plek in de maatschappij kunnen innemen.
Welke methoden gebruikt Jenaplanschool Walter Gillijns voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten?
Jenaplanschool Walter Gillijns gebruikt de volgende registratievormen om de sociale opbrengsten van onze leerlingen te monitoren en te bevorderen:
- Iep hart en handen
Met welke methoden voor sociaal-emotioneel leren werkt Jenaplanschool Walter Gillijns?
Voor het sociaal-emotioneel leren maakt Jenaplanschool Walter Gillijns gebruik van de volgende effectieve methode:
- Kwink
Inspectierapport Jenaplanschool Walter Gillijns: Kwaliteit en Vooruitgang
Sinds 2017 hanteert de Onderwijsinspectie een vernieuwd toezichtmodel. Dit betekent dat de inspectie zowel het bestuur als de scholen bezoekt om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen. Zij verifiëren of de gerapporteerde stand van zaken op de scholen overeenkomt met de praktijk. Vorig schooljaar heeft de inspectie vijf scholen van SKBG bezocht, en ook komend schooljaar zullen er weer vijf scholen onder de loep worden genomen. De specifieke data voor een bezoek aan Jenaplanschool Walter Gillijns zijn momenteel nog niet bekend. Zodra deze informatie beschikbaar is, vindt u deze uiteraard hier terug. Wij zetten ons dagelijks in voor kwalitatief hoogstaand Jenaplanonderwijs in Zutphen, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor elk kind.