
De resultaten van Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester in Zuidlaren
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau behaald door leerlingen van basisschool de Zuid-Wester
Het fundamentele niveau markeert de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze resultaten worden gemeten in groep acht middels de eindtoets, ook wel doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, wat geldt voor alle Nederlandse basisscholen. Op Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester zien we dat 98.52% van de leerlingen dit cruciale niveau behaalt. Dit ligt ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en ook boven het vergelijkbare schoolgemiddelde van 97.85%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau prestaties basisschool de Zuid-Wester: Kansen voor elke leerling
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer leerrendement dan het fundamentele niveau. Het streven is om een zo groot mogelijk percentage van de leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een eigen doelpercentage vast; dit is de signaleringswaarde voor het streefniveau. De Zuid-Wester realiseert een score van 73.33% op het streefniveau, wat gunstig afsteekt tegen de landelijke signaleringswaarde van 58.9% en het vergelijkbare schoolgemiddelde van 68.77%. Dit toont de focus op maximale ontwikkeling binnen onze Daltonschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Dalton basisschool de Zuid-Wester?
De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor uw kind. Bij Openbare Dalton Basisschool de Zuid-Wester in Zuidlaren begeleiden we deze transitie met zorg. Wij hanteren een gezamenlijke procedure binnen Stichting Baasis voor een weloverwogen schooladvies. Dit advies is een resultaat van nauwe samenwerking tussen school en ouders, waarbij we altijd kijken naar wat het beste past bij de individuele ontwikkeling van uw kind. De Plaatsingswijzer speelt hierin een cruciale rol. Dit instrument plaatst toetsresultaten in een breder perspectief, rekening houdend met de leerontwikkeling en vooruitgang van uw kind door de jaren heen. Al in groep 6 introduceren we de Plaatsingswijzer tijdens het oudergesprek. Een voorlopig uitstroomniveau ontvangt uw kind aan het einde van groep 7. Het definitieve schooladvies wordt in groep 8, tussen 10 en 31 januari 2026, vastgesteld. Dit wordt gedaan door de leerkracht, in samenspraak met de intern begeleider en directeur, met oog voor toetsresultaten, motivatie, zelfstandigheid, werkhouding en sociaal-emotionele vaardigheden. De CITO-doorstroomtoets wordt afgenomen tussen 2 en 13 februari 2026. De resultaten ontvangen wij uiterlijk 15 maart 2026. Een hogere score op de doorstroomtoets kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, mits dit in het belang van het kind is. Ouders melden hun kind tussen 25 en 31 maart 2026 aan bij de middelbare school met het definitieve advies. Stichting Baasis werkt samen met het voortgezet onderwijs in Groningen en Assen om een soepele overgang te garanderen. Via het instrument Intergrip volgen we de ontwikkeling van oud-leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Zuid-Wester
Bij openbare Dalton basisschool De Zuid-Wester creëren we een veilige en inspirerende leeromgeving waar elk kind zich gewaardeerd en gehoord voelt. Een positieve schoolervaring is essentieel voor optimale ontwikkeling. Daarom zetten wij volop in op een omgeving die vertrouwen, acceptatie en veiligheid bevordert, zodat kinderen met plezier leren. Wij stimuleren actief sociaal wenselijk gedrag door middel van duidelijke gedragsregels voor diverse situaties, zoals tijdens het spelen buiten, in de klaslokalen en tijdens gezamenlijke activiteiten op onze leerpleinen. Dit draagt bij aan een harmonieuze en respectvolle omgang met elkaar. Onze school maakt gebruik van 'Kwink', een uitgebreide en preventieve methode gericht op sociaal-emotioneel leren. Deze aanpak leert kinderen hoe ze effectief kunnen samenwerken, samenleven en respectvol met elkaar omgaan. Al onze teamleden zijn deskundig getraind in het toepassen van Kwink, wat resulteert in een consistente en effectieve implementatie in onze dagelijkse onderwijspraktijk. Samen zorgen we voor een leerzame en prettige schooltijd voor ieder kind.
Samenwerken en respect
Plezier in leren en ontwikkeling
Zelfvertrouwen en persoonlijke groei
Hoe bevordert Basisschool De Zuid-Wester de sociale en emotionele groei van leerlingen?
Twee keer per schooljaar evalueren we de sociale resultaten van ons onderwijs met behulp van Kindbegrip. De resultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de kwaliteitscoördinator. Als een leerling opvalt in deze metingen, ondernemen we direct actie, afgestemd op de specifieke situatie. Dit kan variëren van extra begeleiding tot gerichte ondersteuning, altijd met het welzijn van het kind als hoogste prioriteit. Ons doel is om elk kind de kans te geven zich optimaal sociaal en emotioneel te ontwikkelen, ongeacht hun achtergrond. We streven naar een omgeving waarin elk kind kan floreren en zich zelfverzekerd voelt in sociale interacties.
Welke instrumenten gebruikt De Zuid-Wester voor het meten van sociale opbrengsten?
Voor het nauwkeurig in kaart brengen van sociale opbrengsten, zet Basisschool De Zuid-Wester de volgende registratiemethode in:
- Sociaal Emotionele Vragenlijst voor een gestructureerde evaluatie.
Met welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren werkt deze school?
Basisschool De Zuid-Wester hanteert de volgende effectieve methodiek voor sociaal-emotioneel leren:
- De Kwink-methode, specifiek ontworpen voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden.
Inspectierapport Basisschool Zuid-Wester: Kwaliteit en Vooruitgang
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie op Openbare Dalton Basisschool de Zuid-Wester. Hier vindt u een helder overzicht van de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. Onze school streeft naar uitstekend onderwijs, waarbij we de principes van het daltononderwijs hanteren. Dit betekent aandacht voor vrijheid, zelfstandigheid, reflectie, samenwerking en effectiviteit. Lees meer over hoe de inspectie onze aanpak en resultaten beoordeelt en welke inzichten dit biedt voor onze voortdurende verbetering.