
Schoolweging
De schoolweging van Schuilingsoord is 27,53 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,7% scoren vrijwel alle leerlingen het fundamenteel niveau. Dit overtreft zowel de landelijke norm (85%) als het regionale gemiddelde (96,4%), wat aantoont dat basisvaardigheden hier goed geborgd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
68,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit is 7,2 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 25,9% havo/vwo en vwo (tegenover 21,5% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage gecombineerde vmbo-(g)t/havo-adviezen (11,1%), wat past bij het leerlingvolgsysteem dat ontwikkelingsperspectief centraal stelt. Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het regionale gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Schuilingsoord | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.59 | 175.23 | 178.79 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wij zien de resultaten van de leerling als feedback voor ons onderwijs. We kijken samen aan de hand van de resultaten wat goed werkt en wat we moeten verbeteren. Ons onderwijs is hierdoor altijd in ontwikkeling. Wij volgen de ontwikkeling van onze leerlingen middels het dagelijkse werk, observaties en methode- en citotoetsen. Bij het analyseren van de methode- en citotoetsen zijn we alert op leerlingen die opvallen. Dit kan zijn omdat een leerling een opvallend hoge óf lage ontwikkelingsgroei laat zien. Vanaf groep 3 maken we gebruik van methodetoetsen om te controleren of de leerlingen de stof beheersen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor taal, lezen, spelling en rekenen. Om de leerlingen goed te monitoren gebruiken we ook de methode onafhankelijke toetsen vanuit het leerlingvolgsysteem (Leerling in beeld). Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen en geven een beeld of leerlingen de stof van hun leerjaar beheersen. De kinderen van de groepen 8 nemen daarnaast deel aan de doorstroomtoets. In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, de ruimtelijke oriëntatie, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Drie keer per jaar vindt er een groepsbespreking plaats met de leerkracht en de Intern Begeleider (IB-er). Hierbij wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep en het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben. Intern zijn meerdere mogelijkheden om leerlingen extra zorg te bieden. Tijdens de overdracht naar een volgende groep wordt deze informatie doorgegeven aan de nieuwe groepsleerkracht. Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp te vragen. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog van onze schoolbegeleidingsdienst Timpaan en/of van de ambulante begeleiding vanuit het SBO (speciale scholen voor basisonderwijs).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (0% vs. 11,8% landelijk). Maar liefst 45% van de leerlingen stroomt boven advies door, mogelijk dankzij de intensieve samenwerking met VO-scholen via Stichting Baasis. De 'warme overdracht' tussen scholen lijkt hier zijn vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Veiligheid is een voorwaarde om te komen tot leren en een basisbehoefte van kinderen. Samen voelen we ons ervoor verantwoordelijk dat dit op onze school gewaarborgd is. Wij bewaken dit middels observaties, oudergesprekken, leerling besprekingen en met het leerlingvolgsysteem. We werken aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden volgens de methode van sociaal-emotioneel leren: Kwink. Die stelt dat sociaal-emotioneel leren een continu proces is en dat je als mens je op dit gebied altijd blijft ontwikkelen. De methode Kwink die wij op school gebruiken past deze visie in de praktijk toe. LEES MINDER
Veilig
Samen
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van IKC Schuilingsoord voor sociale ontwikkeling?
IKC Schuilingsoord werkt aan sociaal-emotioneel leren (SEL) met de methode Kwink, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Kwink is gericht op preventie (bijvoorbeeld van pesten) en de kracht van een veilige groep. Het leert kinderen omgaan met zichzelf, de ander en de wereld om hen heen. Samen met ouders wil de school een veilige omgeving creëren en organiseert speciale Kwink-ouderavonden en informeert ouders via de nieuwsbrief. Een SEL-werkgroep houdt toezicht op de veiligheid op school. Bij pesten wordt nazorg geboden en het pestprotocol gevolgd. De intern begeleider is trainer voor de Kwink-methode en begeleidt het team.
Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Schuilingsoord om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC Schuilingsoord gebruikt Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Schuilingsoord?
IKC Schuilingsoord gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.