
Schoolweging
De schoolweging van Jonglaren is 23,00 , met een spreiding van 3,85 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 99,22% score voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend, ver boven de landelijke signaleringswaarde (85%) en het vergelijkingsgemiddelde (98,03%). Dit onderstreept de toegankelijkheid van het daltononderwijs voor alle niveaus.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
72,87% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 61,9%. De score overstijgt ook de vergelijkingsscholen (72,10%), wat wijst op effectieve borging van basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel benadrukt theoretische doorstroom: 66,66% havo/vwo en vwo (vs. 26,0% en 18,61% landelijk). Praktijkonderwijs blijft met 1,01% marginaal, wat lager is dan regionale peers. De combinatie van hoge adviezen en lage schoolweging reflecteert een gunstige leerlingenpopulatie met sterke leerpotentie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Jonglaren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Alle leerkrachten toetsen en observeren regelmatig de vorderingen van de leerlingen. Dit doen we met toetsen uit de methoden, maar ook met niet-methodegebonden toetsen van het leerlingvolgsysteem van IEP. De toetsen geven groepsleerkrachten inzicht in de kwaliteit van hun eigen handelen en de mogelijkheden van de individuele leerling. We registreren ook gegevens omtrent de sociaal-emotionele aspecten van de leerlingen. Dit doen we met behulp van het programma Kanvas van de Kanjertraining. Soms vormt het gedrag, de prestaties of de toetsuitslagen aanleiding om aanvullende maatregelen te treffen. U kunt hierbij denken aan extra hulp van de leerkracht in de klas, een aanpassing in de leerstof voor een bepaald vakgebied of volledig aangepaste leerstof. In alle gevallen brengt de groepsleerkracht de ouders op de hoogte van de te nemen maatregelen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
64,71% van de leerlingen blijft op adviesniveau, iets boven het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (11,76%) ligt nagenoeg gelijk aan vergelijkbare scholen (11,81%), terwijl 23,53% boven het advies presteert. Dit past bij het daltonprincipe van vertrouwen in ontwikkelpotentieel.