
Schoolweging
De schoolweging van De Lichtkring is 25,34 , met een spreiding van 4,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 98,8% scorend boven het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm (85%). Dit consistent hoge percentage sinds 2018 onderstreept de focus op basisvaardigheden, zelfs tijdens de coronajaren.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
71,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau - ruim boven de school-specifieke norm van 53,8%. Dit ligt ook significant hoger dan het regionale gemiddelde (64,0%) en benadrukt de effectieve differentiatie in lesaanbod, vooral voor hoogpresteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
55,6% van de leerlingen krijgt een vwo-advies - ruim boven het regionale gemiddelde (18,6%). De adviezen variëren van vmbo-k (11,1%) tot vwo, zonder praktijkonderwijs-advies. Dit contrast met vergelijkbare scholen (1,0% praktijkonderwijs) toont een academische focus, mogelijk mede door de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Lichtkring | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Het schooljaar is verdeeld in 2 zorgperiodes. Elke periode wordt afgesloten met de afname van de IEP toetsen. Halverwege een zorgperiode vindt een tussenevaluatie plaats. N.a.v. die resultaten wordt een groepsanalyse geschreven en vindt er een analyse gesprek met de directeur en IB’er plaats. Zij verzamelen de informatie uit de analyses voor het schrijven van een schoolanalyse. Vanuit deze analyse volgen korte en lange termijn acties en verbeterpunten op groeps- en schoolniveau. Alle leerlingen worden zoveel als mogelijk op hun eigen niveau benaderd en gevolgd. Ook is er aandacht voor de eigen onderwijsbehoeften. Er is een ‘checklist zorg’ beschikbaar om per groep te bekijken welke acties er door het jaar heen nodig zijn om dit te bereiken. Voor elke leerling wordt per periode bepaald in welke niveaugroep hij of zij past gezien de ontwikkeling en toetsresultaten. Dit kan per vakgebied verschillen. In de ‘onderwijsbehoeften’ van een leerling is te lezen in welke niveaugroepen hij of zij zit. Leerlingen die extra uitdaging aankunnen, het programma sneller kunnen doorlopen, minder instructie nodig hebben o.i.d. worden in de ‘plus’ groep geplaatst. Leerlingen die extra zorg en begeleiding nodig hebben en/of op een eigen leerlijn werken, worden in de ‘zorg’ groep geplaatst.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
87,5% van de leerlingen presteert op adviesniveau - significant boven landelijke cijfers (62,9%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,8% nationaal), wat de nauwkeurige advisering bevestigt. Het schoolondersteuningsplan benadrukt hierbij 'maatwerk in talentontwikkeling'.
Sociale ontwikkeling
De Lichtkring werkt vanuit het gedragsprogramma: PBS. (Positive Behavior Support) We leren bewust positief gedrag aan. We richten ons op het positief bekrachtigen van leerlingen en het scheppen van heldere verwachtingen, zodat voor de kinderen duidelijk is wat van hen wordt verwacht. Dit doen we vanuit 3 kernwaarden: Vriendelijkheid &Respect, Veiligheid & vertrouwen, Verantwoordelijkheid & duurzaamheid Het is een continu proces waarbij we telkens op zoek zijn naar verdieping, doorontwikkeling en verbetering. Daarnaast laten we ons jaarlijks nascholen. Bij ons laatste inspectiebezoek is de sociale veiligheid met een goed gewaardeerd. Naast PBS gebruiken wede online methode Kwink voor sociaal - emotioneel leren en materialen over executieve functies bij het aanleren van overige vaardigheden Deze doorgaande leerlijn voor de sociaal-emotionele vaardigheden helpt leerlingen bij hun sociale weerbaarheid en emotionele ontwikkeling. LEES MINDER
PBS & KWINK
veiligheid & vriendelijkheid
verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel werkt aan sociale ontwikkeling door middel van afspraken over gewenst gedrag, vastgelegd in een matrix met wekelijkse gedragsverwachtingen. Ongewenst gedrag wordt geregistreerd in een digitaal systeem (SWISS) en maandelijks besproken. Sociale situaties en zelfbeeldontwikkeling worden behandeld met de methode Kwink. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd via een digitaal observatiesysteem (ZIEN) en leerlingtevredenheidsonderzoeken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel gebruikt ZIEN en SWISS (een digitaal registratiesysteem van PBS) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel?
Basisschool De Lichtkring - school met de Bijbel gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Kwink en executieve vaardigheden als methoden voor sociaal-emotioneel leren.