Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas
Dr W Dreesstraat 25
3214 XE Zuidland

Schoolweging

Schoolweging
29.75
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Aanwas is 29,75 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school scoort uitstekend op het fundamenteel niveau met 96,2%, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit laat zien dat de basisvaardigheden structureel goed worden aangeleerd.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

64,98% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 47,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijsaanbod voor de meer vaardige leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school geeft nadrukkelijk adviezen voor theoretische leerwegen: 29,63% havo/havo-vwo/vwo (vs. 27,54% landelijk). VMBO-(g)t/HAVO-adviezen vormen 29,63%, terwijl praktijkgericht advies laag blijft (11,11% vmbo-b/k vs. 9,77% regionaal). Dit past bij een sterk cognitief profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe AanwasGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De meeste kinderen kunnen zonder problemen het schoolprogramma op PCB De Aanwas doorlopen. Er zijn echter altijd kinderen die niet genoeg hebben aan dit programma. Daaraan kunnen verschillende oorzaken ten grondslag liggen. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de onderwijsbehoeften van de kinderen. • Onderwijsbehoeften van de kinderen wordt zoveel mogelijk centraal gesteld. Er is afstemming op het gebied van de instructie, de leertijd en de leerstof. • Er wordt geprobeerd zoveel mogelijk af te stemmen, rekening houdend met het kind en zijn omgeving (de groep, de leerkracht, de school en de ouders). • De leerkracht doet ertoe. De leerkracht heeft daadwerkelijk invloed op de leerprestaties van kinderen. • Positieve aspecten zijn van groot belang. Het gaat om de positieve, stimulerende aspecten van het kind, de leerkracht, de groep, de school en de ouders. • We streven naar een constructieve samenwerking tussen school en ouders. • Er wordt doelgericht gewerkt. Doelen worden geformuleerd met als doel de opbrengsten te verhogen op het gebied van rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, werkhouding en gedrag. • De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer. Het leerlingvolgsysteem (LVS) Leerkrachten hebben over het algemeen een goed beeld van de kinderen. Dit komt doordat zij de kinderen in allerlei situaties meemaken, werk nakijken en beoordelen. Als aanvulling op dit beeld dat de leerkracht heeft en om de continuïteit en kwaliteit van het onderwijs aan alle kinderen op school te kunnen waarborgen wordt een leerlingvolgsysteem gehanteerd dat uit drie onderdelen bestaat: • Leerlingkaart Parnassys De leerlingkaart is een digitaal follow-up document waarin de gegevens en kindkenmerken en (specifieke) onderwijsbehoeften staan omschreven. De leerlingkaart wordt gedurende het schooljaar aangevuld indien er wijzigingen zijn. • Dossier (in Parnassys) In het dossier worden brieven, onderzoeksgegevens en andere belangrijke documenten verzameld; Het dossier wordt beheerd door de groepsleerkracht en/of interne begeleider/kwaliteitscoördinator. • LVS- CITO Alle kinderen van de groepen 3 t/m 8 worden nauwgezet gevolgd op de gebieden: Technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, taal en rekenen. De toetsresultaten worden door de leerkracht geanalyseerd en verzameld in het administratieprogramma Parnassys. Met de toetsen kan de leerkracht vaststellen of de ontwikkeling van het kind naar wens verloopt of welke kinderen ondersteuning nodig hebben. Ook kan het aanleiding zijn voor verbeteringen in het onderwijsgedrag van de leerkracht of verbeteringen van onderdelen van het onderwijsprogramma. De meeste toetsen worden twee keer per jaar afgenomen. De toetsmomenten zijn in januari/februari en in mei/juni.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

17,07% van de leerlingen zit onder advies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit vraagt om aandacht voor de doorstroombegeleiding. Tegelijk presteert 24,39% boven advies, wat wijst op onderadvisering bij een aanzienlijke groep leerlingen.

Sociale ontwikkeling

Op onze school zijn alle leerlingen welkom. Als school willen wij rechtvaardige kansen bieden aan alle kinderen, ongeacht achtergrond en milieu. Onze school heeft hoge verwachtingen van kinderen en garandeert goed onderwijs. School werkt met ouders en met andere leden van de gemeenschap samen om de educatieve ervaring van de kinderen te optimaliseren. School speelt een belangrijke rol in het toekomstige succes van het leven van leerlingen en hun gemeenschap. Wij willen jonge mensen een fundament geven waarop zij uit kunnen groeien tot actieve en verantwoordelijke (wereld)burgers, die de samenleving om hen heen begrijpen en die in staat zijn het verschil te maken in die samenleving. Wij geloven dat het best mogelijke onderwijs kan worden verkregen als alle energie en aandacht uitgaat naar het verder verbeteren van het onderwijs: “elke dag samen een beetje beter”. We hebben de ambitie om het onderwijs in het dorp te versterken en voortdurend te blijven ontwikkelen. We hanteren daarbij een stijl van lef, visie en solidariteit en we benutten kansen in allerlei vormen van samenwerken. LEES MINDER

Aardig, vaardig, waardig

Diversiteit en solidariteit

Samen met plezier naar school

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas gebruikt het leerlingvolgsysteem Kanvas om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te volgen, als individu en als groep. Kanvas, onderdeel van de Kanjertraining, maakt gebruik van screenings (november en april) voor leerlingen van groep 3 tot en met 8. Vanaf groep 5 vullen leerlingen de vragenlijst en een sociogram zelf in. Indien nodig wordt ook een oudervragenlijst gebruikt. Naar aanleiding van de screening wordt bepaald waar er individueel, groepsgewijs of op schoolniveau geïnvesteerd moet worden, waarbij de Kanjertraining wordt ingezet. Gegevens worden gearchiveerd. Daarnaast worden jaarlijks vragenlijsten uitgezet onder leerlingen, ouders en medewerkers om de sociale veiligheid en tevredenheid te meten, als input voor de leerteams.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas gebruikt Kanvas, het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM) en WMK om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas?

Protestants Christelijke Basisschool De Aanwas gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.