Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs in Zoetermeer - Resultaten

Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs
Schansbos 5 -6
2716 GV Zoetermeer

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.71
Spreiding
6.39

De schoolweging van Vuurvogel Zoetermeer is 27,71 , met een spreiding van 6,39 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke norm van 85%. De school toont hiermee sterke basisvaardigheden in taal en rekenen, mede dankzij het verticale leerplan met geïndividualiseerde leerlijnen.

Fundamenteel niveau

Score: 95.7671%

Streefniveau

60,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 50,1%. Dit onderstreept de effectiviteit van het geïntegreerde kunstzinnige curriculum bij het stimuleren van hogere cognitieve vaardigheden.

Streefniveau

Score: 60.3174%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding met focus op hogere onderwijsniveaus: 16,67% havo/vwo en 16,67% vwo-advies (vs. 10,93% en 18,61% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het aandeel vmbo-(g)t adviezen (16,67%), gelijk aan het gemiddelde. De school combineert hiermee haar vrijeschoolpedagogiek met praktische aansluiting op diverse voortgezet onderwijs trajecten.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale analyses tonen 12% groei in begrijpend lezen tussen groep 6 en 8, mede dankzij de inzet van kunstzinnige verwerkingsmethoden. Rekenvaardigheden stegen met 8% in deze periode, consistent boven vergelijkbare scholen in Zuid-Holland.

ToetsVuurvogel ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Vuurvogel nemen we vanaf klas 1 t/m klas 5 de M-Cito en de E-Cito af. Deze resultaten worden als basis gebruikt voor een didactisch groepsplan. In klas 6 wordt een B8-Cito afgenomen enkele weken na de herfstvakantie. In klas 6 is er geen E-Cito meer i.v.m. de Doorstroomtoets. In klas 1 wordt her na de herfstvakantie een herfstsignalering afgenomen om vroegtijdig te kunnen acteren op eventuele reken- en/of taalproblemen. Na elke periode wordt een toets, opdracht of andersoortig werkstuk gemaakt om te beoordelen of de doelen bereikt zijn. Van de methodes Alles Telt Q, Staal en Grip op Lezen worden de methodetoetsen gemaakt en de resultaten gevolgd in het leerlingsvolgstysteem Parnassys.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

36,4% van de leerlingen presteert boven hun advies, significant hoger dan het vergelijkingspercentage van 25,3%. Slechts 18,2% zit onder advies, wat lager is dan landelijk (11,8%). Dit bevestigt de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

De Vrijeschool Vuurvogel werkt sinds een aantal jaar met het programma van De Vreedzame School. Onze school vormt een gemeenschap waar de hele schoolpopulatie kan oefenen met burgerschap. Leerlingen, leraren, directies én ouders. Er is aandacht voor de eigen identiteitsontwikkeling. Hoe is een kind? Hoe gedraagt het kind zich naar anderen, naar de omgeving en naar de wereld? Deze punten passen naadloos in ons perspectief op onderwijs, onze kijk op de ontwikkeling van kinderen en leeftijdsfases van de kinderen. Uitgangspunt is het in verbinding staan met de ander, de groep, de school en zelfs de wijk. Vreedzame Scholen werken met een schoolgrondwet. Hierin staan sociale normen die passen bij de waarden uit de Nederlandse grondwet. De sociale normen komen ook terug in het lesprogramma en zorgen samen voor de in de wet genoemde cultuur. Dit sluit aan bij wetsartikel a. Positieve conflictoplossing is één van de hoofddoelstellingen van het programma. De Vreedzame School beschrijft en levert een structureel longitudinaal aanbod sociale en maatschappelijke competenties dat nodig is om te functioneren in een pluriforme democratische samenleving. Dit sluit aan bij wetsartikel b. Er is ruim aandacht in het programma voor diversiteit en respect voor alle vormen van diversiteit. Het vermogen om je in een ander te kunnen verplaatsen en het belang van inclusie en bestrijden van uitsluiting en discriminatie komen sterk in het programma naar voren. Dit sluit aan bij wetsartikel c. Eén van de pijlers van het programma is het helpen vormgeven van de school tot een oefenplaats voor democratisch burgerschap en actieve participatie. Dit valt samen met wetsartikel d uit de wet. LEES MINDER

Verbondenheid

Vrijdenkend

Tolerant

Wat is de werkwijze van Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs voor sociale ontwikkeling?

De Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs gebruikt het lesprogramma 'De Vreedzame School' van klas 1 tot en met 6. In de kleuterklassen wordt een deel van dit programma gehanteerd, aangevuld met de vrijeschoolpedagogiek gericht op burgerschap en sociale omgang. Ouders worden op de hoogte gehouden via de nieuwsbrief en ouderavonden. Er is een stuurgroep die de kwaliteit van 'De Vreedzame School' bewaakt. De school evalueert de sociale ontwikkeling met de veiligheidsmonitor van WMK-PO in de klassen 3 tot en met 6.

Welke registratievorm(en) gebruikt Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs gebruikt WMK-PO en de Regenboogmonitor om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs?

Vuurvogel vrijeschool voor basisonderwijs gebruikt 'De Vreedzame School' en de 'Regenboog' (een vrijeschool methodiek) voor sociaal-emotioneel leren.