Basisschool SBO De Vuurtoren in Zoetermeer

Het team van SBO De Vuurtoren in Zoetermeer

Current section: team
Spitsbergen 15
2721 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van SBO De Vuurtoren is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SBO De Vuurtoren. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SBO De Vuurtoren bij jullie?

Ontdek hoe goed SBO De Vuurtoren bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SBO De Vuurtoren zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 85.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88%)
Man (12%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (85.2%)
Man (14.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SBO De Vuurtoren. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (8%)
35-45 jaar (36%)
45-55 jaar (28%)
55-65 jaar (12%)
&ge;65 jaar (4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (22.2%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (19.4%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SBO De Vuurtoren werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (58.3%)
Direct ondersteunend personeel (29.2%)
Indirect ondersteunend personeel (8.3%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SBO De Vuurtoren gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Ons Beleid voor Leerkrachtvervanging op SBO De Vuurtoren

Op SBO De Vuurtoren zorgen we voor een stabiele leeromgeving, ook wanneer een leerkracht afwezig is. Ons vervangingsbeleid is erop gericht om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen en de rust in de klas te bewaren. We hanteren een zorgvuldig afgewogen volgorde van inzet om de best mogelijke vervanging te realiseren. Hierbij prioriteren we flexibel inzetbaar, didactisch bekwaam personeel en bouwen we voort op de expertise van onze onderwijsassistenten en leraarondersteuners. Daarnaast overwegen we het verdelen van de groep, het intern opvangen van leerlingen en, indien nodig, het inzetten van gedetacheerd personeel met strikte bekwaamheidseisen. Bij elke beslissing houden we rekening met het belang van een vast en vertrouwd gezicht voor de klas, de groepsdynamiek en de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij willen dat uw kind elke dag met plezier naar school gaat en zich ontwikkelt op de manier die bij zijn/haar vermogen past. Wij geven stimulerend onderwijs en werken daarnaast aan een fijne sfeer in de groepen en de school. Door goed in kaart te brengen welke mogelijkheden de leerlingen hebben, door voor én met leerlingen hulpvragen te formuleren en door systematisch te werken aan doelen en opbrengsten, denken wij het uiterste uit uw kind te kunnen halen.

Groeperingsvormen

Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op SBO De Vuurtoren: Ontdek Ons Specialistenteam

4

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op SBO De Vuurtoren werken onze specialisten nauw samen met de leerkrachten. Samen bespreken we de individuele behoeften van elke leerling. Op basis hiervan ontwikkelen we gerichte interventies die het leren van taal en rekenen optimaal ondersteunen. Ons doel is om elke leerling de best mogelijke start te geven voor een succesvolle schoolcarrière.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Groei

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Schoolmaatschappelijk Werker

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal bij SBO De Vuurtoren. Onze gedragsspecialisten, intern begeleiders, orthopedagogen en schoolmaatschappelijk werkers bundelen hun krachten. Zij identificeren en implementeren effectieve interventies voor een positieve sociaal-emotionele ontwikkeling. Samen zorgen we voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Een goede werkhouding en een effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor academisch succes. Onze gedragsspecialisten, intern begeleiders en orthopedagogen werken samen om leerlingen hierin te begeleiden. We analyseren leergedrag en stellen passende strategieën voor. Zo helpen we leerlingen om zelfstandig en gemotiveerd aan het werk te gaan, wat leidt tot betere prestaties en meer zelfvertrouwen.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Fysiotherapeut
Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Beweging en lichamelijke activiteit zijn essentieel voor de algehele ontwikkeling van kinderen. Op SBO De Vuurtoren stimuleren we een actieve levensstijl door middel van gespecialiseerde ondersteuning. Onze intern begeleiders, orthopedagogen, fysiotherapeuten en vakleerkrachten bewegingsonderwijs werken samen. Zij zorgen voor een veilige en leuke omgeving waarin leerlingen hun motorische vaardigheden kunnen ontwikkelen en plezier beleven aan bewegen.

2

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

SBO De Vuurtoren hecht veel waarde aan de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen. We hanteren een strikt medicatieprotocol om de veilige en correcte toediening van medicijnen te waarborgen. Ouders dienen hiervoor schriftelijke toestemming te verlenen en alle benodigde informatie te verstrekken. Voor specifieke medische handelingen bieden we ouders de mogelijkheid om deze zelf of via een derde partij op school uit te voeren, in een daarvoor geschikte ruimte. Ons team staat klaar om de continuïteit van zorg te ondersteunen en een open communicatie te onderhouden met alle betrokkenen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Praktijkkeuken
Handenarbeidlokaal
Winkel
Schoolbibliotheek

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling op SBO De Vuurtoren

Hoe Wij Extra Hulp Bieden en Samenwerken

Bij SBO De Vuurtoren geloven we dat elk kind uniek is en een eigen aanpak verdient. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, bieden wij een omgeving waar passend onderwijs centraal staat. Wij werken nauw samen met het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer om ervoor te zorgen dat iedere leerling de juiste begeleiding krijgt, of dit nu voor korte of langere tijd is, met veel of weinig intensiteit. Passend onderwijs is de kern van onze aanpak. Het houdt in dat regulier onderwijs, speciaal basis onderwijs (SBO) en speciaal onderwijs (SO) binnen een regio samenwerken. Zo kunnen wij garanderen dat elk kind dat extra hulp nodig heeft, deze ook daadwerkelijk ontvangt. Dit kan binnen onze eigen schoolmuren of op een andere passende plek. Ons doel is een naadloze doorstroom naar het voortgezet onderwijs, waarbij leerlingen weerbaar en goed voorbereid zijn. De school is uw eerste aanspreekpunt voor passend onderwijs. Wij hebben een zorgplicht om uw kind te ondersteunen bij het leren en ontwikkelen. Onze gespecialiseerde leerkrachten, de intern begeleider en de schooldirecteur werken samen om de beste ondersteuning te bieden. Wanneer er extra vragen zijn, kunnen wij het samenwerkingsverband inschakelen. Ons schoolondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd welke hulp wij aanbieden, altijd met de focus op de mogelijkheden van de leerling. Het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Zoetermeer biedt extra ondersteuning. Begeleiders en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) denken actief mee met school, ouders en hulpverleners. Zij verkennen samen de mogelijkheden voor uw kind, zowel binnen als buiten de school. Deze ondersteuning kan worden aangevraagd door zowel de school als door ouders. Voor ouders en jongeren die behoefte hebben aan informatie, advies of een luisterend oor over passend onderwijs, is er het Ouder- en Jeugdsteunpunt Zoetermeer. U kunt hen bereiken van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 en 12:00 uur via 079-7996733 of via het vragenformulier op hun website. Zij zijn er om u te ondersteunen bij uw vragen. Wij blijven continu streven naar verbetering van onze ondersteuning. Dit doen we door onze kwaliteiten op het gebied van individuele zorg te behouden en te intensiveren. We willen de samenwerking met scholen voor speciaal onderwijs (SO) versterken, gezien de veranderende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Door kindrapporten, ouderrapporten en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) te integreren, creëren we één duidelijk document. Dit stelt ons in staat om ouders en leerlingen nog actiever te betrekken bij de ontwikkeling en deze gezamenlijk planmatig te evalueren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Schoolplan: Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsdoelen

Wat zijn de kernambities uit ons schooljaarplan?

Ons meerjarige schoolplan vormt de basis voor het jaarlijkse schooljaarplan, waarin concrete projecten en speerpunten zijn uitgewerkt. Dit schooljaar focussen we op drie cruciale pijlers: Burgerschap, EDI/Rekenen en Ouderbetrokkenheid. Burgerschap: We streven naar een eenduidig en effectief beleid voor burgerschapsonderwijs, geïntegreerd in het inspectiekader. Onze visie richt zich op het versterken van sociale vaardigheden, zelfredzaamheid en executieve functies. Leerdoelen worden meetbaar gemaakt via een leerlingvolgsysteem en direct toegepast in de veilige omgeving van onze school. De coördinator faciliteert klassenconsultaties om dit proces te borgen. EDI/Rekenen: We optimaliseren de doorgaande lijn in rekenonderwijs met een focus op effectieve en gedifferentieerde instructie, gebruikmakend van de EDI-methodiek en de methode 'Getal en Ruimte Junior'. De rekencoördinator ondersteunt met expertise en deskundigheidsbevordering, en alle leerkrachten analyseren resultaten om passende interventies te bieden, met als doel de rekenvaardigheden van onze leerlingen structureel te verbeteren. Ouderbetrokkenheid: Het team is getraind in Ouderbetrokkenheid 3.0, wat resulteert in een heldere kwaliteitskaart. We communiceren transparant met ouders en betrekken hen actief bij het OPP (Ontwikkelingsperspectief). Interventies voor een optimale ouderrelatie worden zichtbaar opgenomen in de jaarplanning. Effectieve methoden voor ouderfeedback en -ondersteuning worden onderzocht en toegepast, inclusief het formuleren van PBS-gedragsverwachtingen voor ouders.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

De realisatie van onze speerpunten wordt gedetailleerd beschreven in het jaarplan, inclusief verantwoordelijkheden, tijdspaden, benodigde uren en budgetten. We hanteren een cyclische kwaliteitszorgcyclus binnen een lerende organisatiecultuur, waarbij we continu feedback vragen aan ouders, personeel en leerlingen om ons onderwijs steeds passend te maken. Kwaliteitskaarten: Ons beleid en de afspraken per vakgebied of onderwerp zijn vastgelegd in kwaliteitskaarten. Deze kaarten bieden structuur, uniformiteit en inzicht in onze didactische en pedagogische werkwijzen, met name voor de kernvakken rekenen, taal/spelling en lezen. Ze vormen de basis voor onze continue evaluatie-, bijstel- en borgingsprocessen, inclusief de werkwijze van onze onderwijslijnen. PDCA-cyclus: Onze schoolplan bevat een grafische weergave van de PDCA-cyclus, die ons leidend is voor kwaliteitsverbetering: Begin schooljaar: Overdracht OPP, afstemming aanbod op leerroute/IHP. September: Leerlingbesprekingen en aanpassing aanbod. November: Toetsing op niveau onderwijslijn en analyse. Januari: Evaluatie en bijstelling OPP's, analyse toetsresultaten. Januari/Februari: Leerlingbesprekingen en aanpassing aanbod. Mai: Toetsing op niveau onderwijslijn en aanpassing aanbod. Juni: Evaluatie OPP's, leerlingbesprekingen, analyse toetsen. Juni/Juli: OPP-besprekingen met ouders en analyse toetsresultaten.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op SBO De Vuurtoren

Toelichting van de school

Sinds oktober 2014 biedt SBO De Vuurtoren een geïntegreerde aanpak voor jonge kinderen door een nauwe samenwerking met Junis Kinderopvang. Deze samenwerking verrijkt het aanbod voor uw kind met diverse opvangmogelijkheden. Voor gedetailleerde informatie over vakantieopvang, het aanmeldingsproces en de actuele tarieven van Junis Kinderopvang, nodigen wij u van harte uit om hun officiële website te bezoeken. Daar vindt u alle benodigde informatie. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel binnen als buiten de schooluren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod is er voor jonge kinderen bij SBO De Vuurtoren?

SBO De Vuurtoren faciliteert een uitstekend programma voor jonge kinderen door de samenwerking met Junis Kinderopvang. Dit programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge leerlingen te ondersteunen. Hoewel de school zelf geen aanvullende programma's organiseert, zorgt de integratie met Junis Kinderopvang voor een compleet aanbod. Dit omvat zowel binnen- als buitenschoolse opvang, afgestemd op de behoeften van jonge kinderen. Wij geloven in een holistische benadering, waarbij onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten voor een optimale leerervaring.

Met welke kinderopvangpartner werkt SBO De Vuurtoren samen voor het programma voor jonge kinderen?

SBO De Vuurtoren werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking is essentieel voor het bieden van hoogwaardige kinderopvang. Junis Kinderopvang biedt diverse diensten aan, waaronder naschoolse opvang en vakantieopvang, die perfect aansluiten bij de schooluren en de behoeften van onze leerlingen. U kunt meer informatie vinden op hun website. Door deze samenwerking kunnen wij een continue ontwikkelingslijn bieden, van opvang tot aan het speciaal basisonderwijs, wat de overgang voor jonge kinderen vergemakkelijkt.

SBO De Vuurtoren werkt nauw samen met Junis Kinderopvang om een rijk en ondersteunend programma voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking is essentieel voor het bieden van hoogwaardige kinderopvang. Junis Kinderopvang biedt diverse diensten aan, waaronder naschoolse opvang en vakantieopvang, die perfect aansluiten bij de schooluren en de behoeften van onze leerlingen. U kunt meer informatie vinden op hun website. Door deze samenwerking kunnen wij een continue ontwikkelingslijn bieden, van opvang tot aan het speciaal basisonderwijs, wat de overgang voor jonge kinderen vergemakkelijkt.

Team | SBO De Vuurtoren in Zoetermeer | [2025] Schoolregister