Passe Partout Montessori School
Saturnusgeel 64
2718 CT Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
28.7
Spreiding
6.09

De schoolweging van Passe Partout Zoetermeer is 28,70 , met een spreiding van 6,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,0% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, scoort de school niet alleen boven de landelijke norm (96,4%), maar ook ver boven de inspectie-eis van 85%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Voor het streefniveau behaalt 60,2% van de leerlingen dit hogere niveau, wat vrijwel gelijk is aan vergelijkbare scholen (60,51%) en ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6% uitkomt. Dit onderstreept de effectiviteit van het montessorionderwijs in differentiatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 25% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 20,8% havo. Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regio), wat aansluit bij het montessoriconcept. De brede adviesrange (van vmbo-b tot vwo) reflecteert de diverse leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPasse Partout ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De school neemt CITO-toetsen af in de groepen 2 tot en met 8. Dit gebeurt 2 maal per jaar, in januari en in juni. Deze toetsen worden geanalyseerd en op basis hiervan worden er maatregelen genomen om het onderwijs (verder) te verbeteren.Als norm hanteren wij het landelijk CITO-gemiddelde.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (14,29%) ligt iets boven het landelijk gemiddelde (11,81%). Desondanks scoort 31,43% van de leerlingen boven hun advies – een indicatie voor zorgvuldige advisering en sterke doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het montessorizorgplan.

Sociale ontwikkeling

Wat verstaan scholen onder sociale opbrengsten? Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Wat is de visie van de school op sociale opbrengsten? Een veilige- en vertrouwde leeromgeving draagt in hoge mate bij aan het gevoel van welbevinden en 'leerbereidheid'. Door als school te werken aan de zelfstandigheid van leerlingen groeit een gevoel van zelfvertrouwen. Dit wordt versterkt door uitdagend werk aan te bieden binnen de mogelijkheden van het kind. Dit zorgt voor succeservaringen en een grote bereidheid tot leren. Binnen de school is er veel aandacht voor het leren van en met elkaar, door gebruik te maken van elkaars interesse en kwaliteiten (een ieder is uniek) LEES MINDER

help mij het zelf te doen

een veilige (leer)omgeving

omgaan met verschillen

Wat is de werkwijze van Passe Partout Montessori School voor sociale ontwikkeling?

De montessoripedagogiek draagt bij aan een plezierige sfeer. Daarnaast maakt Passe Partout Montessori School gebruik van de methode 'PAD'. Met behulp van deze methode leren kinderen werken aan verschillende competenties: zelfkennis, relativeren, zelfvertrouwen, zelfbeheersing, bewuste keuzes maken, verplaatsen in anderen, omgaan met verschillen, rekening houden met anderen, weerbaarheid, samen spelen en werken, samen op internet en omgaan met media informatie.

Welke registratievormen gebruikt Passe Partout Montessori School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Passe Partout Montessori School gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en BOSOS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Passe Partout Montessori School?

Passe Partout Montessori School gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), Taakspel en Rots en Water voor sociaal-emotioneel leren.