
Schoolweging
De schoolweging van De Entree is 31,76 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
90.34% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de signaleringswaarde (85%) maar onder het vergelijkingspercentage (95.23%). Deze score onderstreept een stevige basiskwaliteit, ondanks de relatief complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
42.99% van de leerlingen haalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde (43.5). Dit ligt lager dan het vergelijkingspercentage (55.36%), wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31.76). De school behaalt hiermee precies de door de inspectie verwachte basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel praktische adviezen: 25.93% vmbo-(g)t (vs. 16.45% regio). Havo/vwo-advies (25.92%) blijft achter bij landelijk gemiddelde (29.54%). Opvallend is het hoge percentage 'vmbo-b' advies (18.52% vs. 5.52% vergelijkbaar). Dit past bij de schoolweging van 31.76 en de spreiding van 6.14 in leerlingenkenmerken.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Entree | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Deze worden in de opbrengstgesprekken besproken en geëvalueerd. Daarnaast wordt er een plan gemaakt welke vakken er extra aandacht behoeven om de scores te verbeteren. Verder worden deze opgenomen in het katern opbrengsten. De Unicoz onderwijsgroep wil kwalitatief goed onderwijs bieden aan kinderen. Wij volgen kinderen daarom nauwlettend in hun ontwikkeling door middel van lesobservaties en toetsen. Wij beschikken over methodegebonden toetsen en niet-methode gebonden toetsen. Methodegebonden toetsen, bijvoorbeeld de rekenmethode, worden afgenomen in de groep, nadat er een bepaalde hoeveelheid leerstof aangeboden is. Door deze toets kan de leerkracht zien of een kind de aangeboden leerstof voldoende beheerst. De niet-methodegebonden toetsen zijn toetsen die minder vaak worden afgenomen, bijvoorbeeld de CITO-toetsen. Deze toetsen worden twee keer per jaar afgenomen in januari en in juni. Met de CITO-toetsen wordt gemeten of een kind zich voldoende heeft ontwikkeld. Dit wordt weergegeven in een grafiek, vergelijkbaar met een groeicurve. Daarnaast is het mogelijk om de prestaties van het kind te vergelijken met die van andere kinderen in Nederland die in hetzelfde leerjaar zitten en/of van dezelfde leeftijd zijn. Dit gebeurt door de vaardigheidsscore om te zetten in een niveauaanduiding; Niveau I 20% hoogst scorende leerlingen Niveau II 20% ruim voldoende scorende leerlingen Niveau III 20% net boven en net onder het gemiddelde scorende leerlingen Niveau IV 20% onvoldoende scorende leerlingen Niveau V 20% laagst scorende leerlingen
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend hoog percentage onder advies: 47.83% (vs. 11.81% landelijk). Slechts 8.7% presteert boven advies (landelijk 25.27%). Dit kan wijzen op terughoudendheid bij adviesgeving of uitdagingen in doorstroombegeleiding, gezien de leerlingenpopulatie.
Sociale ontwikkeling
KC De Entree is een Kanjerschool. De uitgangspunten als Kanjerschool zijn: - Wij vertrouwen elkaar. - Wij helpen elkaar. - Niemand speelt de baas. - Niemand lacht uit. - Niemand doet zielig. KC De Entree is een basisschool met een warm pedagogisch klimaat; dagelijks wordt aandacht besteed aan het leren omgaan met elkaar door de Kanjertraining. Wij willen kinderen op een positief weerbare manier laten deelnemen aan de maatschappij van de 21ste eeuw. LEES MINDER
Je bent goed zoals je bent
Je bent trots op jezelf
Op weg naar goed burgerschap
Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Entree voor sociale ontwikkeling?
Kindcentrum De Entree maakt gebruik van de ‘Kanjertraining’, een trainingsprogramma dat is terug te zien in het dagelijks handelen van de leerkrachten. Alle leerkrachten zijn gecertificeerde Kanjertrainers. De school werkt sinds schooljaar 2012-2013 met de Kanjertraining, omdat ze het belangrijk vinden dat de kinderen zich op sociaal-emotioneel gebied ontwikkelen. Er wordt minimaal een half uur per week aan de Kanjertraining besteed in het lesrooster.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Entree om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum De Entree gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Entree?
Kindcentrum De Entree gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.