Katholieke basisschool De Paulusschool
Dr. J.W. Paltelaan 5
2712 RN Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
28.84
Spreiding
5.52

De schoolweging van De Paulusschool is 28,84 , met een spreiding van 5,52 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,8% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, zelfs in een context met een dalend leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

58,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de inspectienorm van 48,6%. Hoewel dit lager is dan het vergelijkingspercentage (60,5%), toont het aan dat de school effectief differentieert binnen haar complexe populatie (schoolweging 28,84).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De Paulusschool geeft een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,81% vwo-advies (vs. 18,61% regio) en 10,53% havo/vwo-advies. Tegelijkertijd is er aandacht voor praktische routes, met 5,26% vmbo-b advies. De brede adviesspread sluit aan bij de gemiddelde schoolweging van 28,84, wat wijst op een gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe PaulusschoolGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We bespreken met de leerkracht de tussentijdse resultaten per leerling en met het hele team de tussentijdse toetsresultaten op groepsniveau en op schoolniveau. Om de opbrengsten te verbeteren, maken we per vakgebied een plan van aanpak dat soms per groep of voor de hele school geldt. Op deze manier werken we actief om ons onderwijs elke dag een beetje beter te maken. We richten ons bij deze analyses en plannen op de cognitieve ontwikkeling en op de inhoud van de lessen. Daarnaast zijn we ook al een aantal jaar gericht op het 'leren leren' van de leerlingen. Dit betekent dat kinderen van jongs af aan leren om zelf doelen te stellen, zelfstandig te werken en te reflecteren op hun eigen werk. Naast bovenstaand, schoolbreed plan van aanpak zijn er ook individuele plannen indien nodig.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20,37% van de leerlingen presteert boven het advies (vs. 25,27% vergelijkingsgroep), terwijl 16,67% onder advies scoort (iets hoger dan landelijke 11,81%). Dit reflecteert mogelijk de balans tussen hoge verwachtingen en realistisch advies binnen een complexe populatie. De 'doorgaande ontwikkelingslijn'-aanpak lijkt effectief voor 62,96% die op advies presteert.

Sociale ontwikkeling

De Paulusschool is een Kanjerschool, waarbij wij uitgaan van de KRACHT van elk kind. De uitgangspunten zijn: - Wij vertrouwen elkaar - Wij helpen elkaar - Wij werken samen - Wij hebben plezier - Wij doen mee De Paulusschool staat bekend als een basisschool met een warm pedagogisch klimaat; dagelijks wordt aandacht besteed aan het leren omgaan met elkaar door de Kanjertraining en het voorleven van respectvol omgaan met elkaar. Wij willen kinderen leren om op een positief weerbare manier te kunnen deelnemen aan de maatschappij van de 21ste eeuw. LEES MINDER

Kinderen voelen zich gehoord

Veiligheid en geborgenheid

Op weg naar goed burgerschap

Wat is de werkwijze van Katholieke basisschool De Paulusschool voor sociale ontwikkeling?

Katholieke basisschool De Paulusschool gebruikt intensief de Kanjertraining, organiseert een Kanjerweek aan het begin van het jaar en doet in elke groep speelse vertrouwensoefeningen. Twee keer per jaar worden de Kanjerlijsten ingevuld, ook door de leerlingen zelf in groep 5 tot en met 8. Op basis van de individuele scores en de zorgscore per groep wordt een plan van aanpak gemaakt.

Welke registratievorm(en) gebruikt Katholieke basisschool De Paulusschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Katholieke basisschool De Paulusschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Katholieke basisschool De Paulusschool?

Katholieke basisschool De Paulusschool gebruikt de Kanjertraining en Taakspel voor sociaal-emotioneel leren.