IKC De Vijf Pilaren
Carry Van Bruggenhove 2
2717 XV Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
34.79
Spreiding
6.34

De schoolweging van De Vijf Pilaren is 34,79 , met een spreiding van 6,34 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

88,1% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Dit onderstreept de effectiviteit van het onderwijs in basisvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 32,8%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe populatie hogere doelen weet te realiseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Bij de schooladviezen valt op dat 78,6% van de leerlingen een theoretisch advies (havo/vwo) ontvangt, tegenover 21,4% praktisch advies. Dit is hoger dan bij veel vergelijkbare scholen en sluit aan bij de nadruk op doorstroomgericht onderwijs. De combinatie met islamitische waarden en cognitieve ontwikkeling blijkt hierin een sterk punt.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vijf PilarenGemeente AmsterdamNederland
LIB172.14174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op IKC De Vijf Pilaren volgen wij de ontwikkeling van de leerlingen met veel aandacht. Het is een proces dat wij met het team vanaf de start van een leerling bewaken. Wij geloven namelijk dat wij samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van iedere leerling. Alles begint met het opstellen van een groepsplan. Het is belangrijk dat een leerkracht zijn groep kent en durft af te wijken van een plan. Iedere ontwikkeling is afhankelijk van verschillende factoren. Naast de dagelijkse evaluatie van de les, analyseren wij tussentijds de methodetoetsen volgens een model dat het team samen heeft ontwikkeld. Ook gebruiken wij tweemaal per jaar het Leerlingvolgsysteem. Met deze toetsen meten we vooral of de aanpak van de leerkracht passend is bij de behoeften van de leerlingen. Met de tussenresultaten meten wij hoe een bepaalde groep of zelfs de school scoort.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de leerlingen presteert 25% boven hun advies (landelijk gemiddelde: 18%), terwijl slechts 5% onder het advies scoort. Dit weerspiegelt de zorgvuldige advisering en extra begeleiding, zoals beschreven in het ondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op IKC De Vijf Pilaren leren wij kinderen vanuit De Vreedzame School om samen te werken, voor elkaar te zorgen en om respectvol met elkaar om te gaan. Dit doen we door goed naar elkaar te luisteren en te kijken. Als islamitische school volgen wij de Soennah van onze geliefde profeet Mohammed vzmh. Dit betekent dat kinderen elkaar opstekers geven en elkaar motiveren om door te zetten. Kinderen zijn nog jong en worden gevormd door wat zij om hen heen zien. Door als volwassene je kwetsbaar op te stellen, leren kinderen dat ook zij dit mogen doen op school. LEES MINDER

Wij zorgen voor elkaar

Wij helpen elkaar

Wij hebben begrip voor elkaar

Wat is de werkwijze van IKC De Vijf Pilaren voor sociale ontwikkeling?

IKC De Vijf Pilaren start iedere dag met een Check-in en eindigt met een Check-out, waarbij leerlingen en leraren aangeven hoe zij zich voelen. De week start met een Vreedzame School les. Tweemaal per jaar wordt de vragenlijst van KindBegrip ingevuld, geanalyseerd door de groepsleerkracht, waarna Kindgesprekken volgen.

Welke registratievormen gebruikt IKC De Vijf Pilaren om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Vijf Pilaren gebruikt KindBegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Vijf Pilaren?

IKC De Vijf Pilaren gebruikt de Vreedzame School methode voor sociaal-emotioneel leren.