
De resultaten van IKC De Hofvijver in Zoetermeer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC De Hofvijver, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC De Hofvijver bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC De Hofvijver bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Deze cruciale vaardigheden worden getoetst middels de eindtoets of doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit betekent dat 85% een landelijke norm is voor alle basisscholen, inclusief IKC De Hofvijver, om aan te voldoen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Ambitie voor Leerlingen op IKC De Hofvijver
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en is erop gericht om een significant deel van de leerlingen aan het einde van groep acht te laten excelleren. Voor elke basisschool, waaronder IKC De Hofvijver, stelt de inspectie een specifiek streefpercentage vast. Dit individuele streefpercentage, gebaseerd op de schoolpopulatie, fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school. Het motiveert ons om voortdurend te streven naar de hoogste onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC De Hofvijver?
IKC De Hofvijver begeleidt leerlingen optimaal naar het voortgezet onderwijs. Vanaf het schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets verplicht, waarbij wij de IEP-doorstroomtoets afnemen. Deze toets, begin februari afgenomen door groep 8, is een cruciaal onderdeel van de overgang naar het middelbaar onderwijs en benadrukt de continue ontwikkeling van uw kind. Ons team stelt alles in het werk om een soepele overgang te garanderen. De doorstroomtoets is geen eindpunt, maar een stap in het leerproces, zowel binnen het primair onderwijs als bij de start van het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op IKC De Hofvijver
Op IKC De Hofvijver stimuleren we de brede ontwikkeling van elk kind. We bieden een omgeving waarin kinderen kunnen groeien, zichzelf kunnen zijn en de vrijheid ervaren om keuzes te maken en te leren wat zij nodig hebben. Ons team gelooft in de positieve intenties van elk kind, wat hen de ruimte geeft om actief en zelfstandig kennis te vergaren. Wij moedigen kinderen aan om samen te werken en zelf oplossingen te vinden. De focus ligt niet alleen op wat kinderen leren, maar ook op hoe ze leren. Elk kind op De Hofvijver is een mede-eigenaar van zijn of haar leer- en ontwikkelingsproces. We erkennen dat kinderen van nature sociale verbindingen zoeken en gedreven zijn om te leren. Daarom faciliteren wij drie essentiële basisbehoeften voor een gezonde ontwikkeling: het gevoel van verbondenheid ('Ik hoor erbij!'), het ervaren van competentie ('Ik kan het!') en het ontwikkelen van autonomie ('Ik kan het zelf!'). Dit creëert een veilige en stimulerende leeromgeving.
Verbondenheid: Ik hoor erbij
Samenwerking: Samen een sprong vooruit
Zelfstandigheid: Zelfverantwoordelijk zijn
Hoe bevordert IKC De Hofvijver de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC De Hofvijver bevordert de sociale ontwikkeling door kinderen de ruimte te geven om te groeien, zichzelf te zijn en keuzes te maken. We geloven in de positieve intenties van elk kind en stimuleren zelfstandigheid en samenwerking. Kinderen worden aangemoedigd om oplossingen te vinden en mede-eigenaar te worden van hun leerproces, waarbij drie basisbehoeften centraal staan: verbondenheid, competentie en autonomie.
Welke methodes gebruikt IKC De Hofvijver voor het registreren van sociale opbrengsten?
Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten maakt IKC De Hofvijver gebruik van de volgende registratievormen:
- Kijk! observaties
- Kindbegrip analyses
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's worden op IKC De Hofvijver toegepast?
IKC De Hofvijver zet de volgende methode(s) in voor sociaal-emotioneel leren om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen:
- Kwink lesmateriaal
Onderwijsinspectie IKC De Hofvijver: Vertrouwen in Kwaliteit
IKC De Hofvijver in Zoetermeer heeft van de Onderwijsinspectie een basisarrangement ontvangen. Dit positieve oordeel onderstreept het vertrouwen van de inspectie in de geboden onderwijskwaliteit. Dit basisarrangement reflecteert de inspanningen van ons team en de schoolleiding om een veilige en stimulerende leeromgeving te garanderen. Wij zijn trots op dit resultaat en blijven ons inzetten voor de ontwikkeling van elk kind. Onze school streeft naar uitmuntendheid in het basisonderwijs. De bevindingen van de inspectie bevestigen onze dagelijkse inzet voor kwalitatief goed onderwijs en de groei van onze 197 leerlingen.