IKC De Hofvijver
Forelsloot 3
2724 CA Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
32.55
Spreiding
6.36

De schoolweging van De Hofvijver is 32,55 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 97,6% van de leerlingen gehaald, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% ligt. Hiermee onderscheidt de school zich positief van vergelijkbare scholen (94,8%), wat duidt op effectieve basisondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Voor het streefniveau scoort De Hofvijver met 57,6% ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 41,2%. Dit geeft aan dat een aanzienlijk deel van de leerlingen hogere onderwijsdoelen behaalt dan verwacht op basis van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke focus op middelbare niveaus: 21,4% vmbo-(g)t en 14,3% vmbo-(g)t/havo-advies. Het aandeel vwo-adviezen (10,7%) ligt onder het regionale gemiddelde (18,6%). Praktijkonderwijs komt met 0% lager uit dan bij vergelijkbare scholen (1,0%), wat past bij het onderwijsconcept gericht op doorstroom naar theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HofvijverGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tijdens de schoolloopbaan van uw kind monitoren wij tussentijds de ontwikkelresultaten. Wij doen dit door gebruik te maken van methode gebonden toetsen en observatie-instrumenten (zoals Kijk en kindgesprekken). Daarnaast worden de tussenresultaten van het kind gemonitord met het Cito-leerlingvolgsysteem. Alle tussenresultaten vormen een beeld van de ontwikkeling van uw kind. Deze gebruiken wij om uw kind verder te helpen in zijn/haar ontwikkeling en ter evaluatie cq. aanpassing van het onderwijsleerproces.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert boven hun basisschooladvies, wat hoger is dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Het percentage onderadvies (14,3%) ligt licht boven de benchmark (11,8%). Deze cijfers reflecteren de nauwgezette advisering én de uitdagingen die gepaard gaan met een complexe leerlingenpopulatie.

Sociale ontwikkeling

De kinderen krijgen bij ons de ruimte om te groeien, om te zijn wie ze zijn en de ruimte om (binnen de vastgestelde kaders) te kiezen en te leren wat zij willen en nodig hebben. Wij hebben vertrouwen in de positieve bedoelingen van elk kind. Hierdoor hebben de kinderen de ruimte om actief, zelfstandig en in samenwerking met anderen kennis te verwerven door het vinden van oplossingen. Wij kijken niet alleen naar wat de kinderen hebben geleerd, maar ook naar de manier waarop. Bij de Hofvijver is ieder kind mede-eigenaar van zijn of haar leer- en ontwikkelingsproces. Wij vinden dat een kind van nature uit is op sociale verbinding, kennis en vaardigheden. Daarom bieden wij drie basisbehoeften: • Relatie: Ik hoor erbij! • Competentie: Ik kan het! • Autonomie of onafhankelijkheid: Ik kan het zelf! LEES MINDER

Ik hoor erbij

Samen een sprong vooruit

Zelfverantwoordelijk zijn

Wat is de werkwijze van IKC De Hofvijver voor sociale ontwikkeling?

IKC De Hofvijver werkt met de methode 'Kwink' en neemt twee keer per jaar een screening af (Kindbegrip). De inhoud en volgorde van de lessen worden bepaald aan de hand van deze gegevens. De school heeft een protocol 'Communicatie en Gedrag', een antipestbeleid en een antipestcoördinator.

Welke registratievormen gebruikt IKC De Hofvijver om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC De Hofvijver gebruikt de registratievormen Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC De Hofvijver?

IKC De Hofvijver gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.