IKC De Gaerde in Zoetermeer

Het team van IKC De Gaerde in Zoetermeer

Current section: team
Moerbeigaarde 58
2723 Zoetermeer

Zie hier hoe het team van IKC De Gaerde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC De Gaerde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC De Gaerde bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC De Gaerde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC De Gaerde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC De Gaerde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (6.7%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (40%)
55-65 jaar (20%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC De Gaerde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (7.1%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (7.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC De Gaerde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op IKC De Gaerde

Op IKC De Gaerde, onderdeel van stichting OPOZ (Openbaar Primair Onderwijs Zoetermeer), zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Onze voorkeur gaat uit naar interne oplossingen, waarbij collega's elkaar ondersteunen. Als lid van Pool West, een regionaal samenwerkingsverband voor invalkrachten, kunnen we bij acute noden snel schakelen. Deze pool biedt een betrouwbare back-up voor onze dagelijkse lesuitvoering, zodat de continuïteit gewaarborgd blijft. In situaties van kortdurend verlof of ziekte, waarbij interne vervanging niet direct mogelijk is, zetten we ons zorgvuldig opgestelde vervangingsplan in. Dit plan garandeert dat uw kind altijd in een passende leeromgeving terechtkomt, met heldere stappen voor een efficiënte oplossing. Ons vervangingsplan omvat een gestructureerde aanpak. Eerst zoeken we naar een geschikte leerkracht binnen onze eigen school of via de invalpool van Pool West. Indien nodig, worden parttime collega's of onze toegewijde leraarondersteuners ingeschakeld voor directe ondersteuning. In uitzonderlijke gevallen, wanneer geen directe vervanging kan worden geregeld, wordt de klas over andere groepen verdeeld. Dit om ervoor te zorgen dat de lesprogramma's zoveel mogelijk doorgang vinden. Pas als laatste redmiddel, en na alle andere opties te hebben benut, wordt gekeken naar de mogelijkheid om kinderen tijdelijk naar huis te sturen, met de nadruk op minimale verstoring van het leerproces.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC De Gaerde: Specialisten per Vakgebied

4

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Leerontwikkeling
Gespecialiseerde Remedial Teacher
Talentbegeleider voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie

Toelichting van de school:

Op IKC De Gaerde zetten we ons in voor optimale leerresultaten. Onze Intern Begeleider, ook wel Adviseur Onderwijs en Kwaliteit genoemd, monitort de voortgang van elke leerling nauwgezet. Deze begeleider werkt nauw samen met zowel ouders als leerkrachten om het onderwijs continu te optimaliseren en aan te passen aan individuele behoeften. Indien nodig kan onze ervaren Remedial Teacher worden ingeschakeld om extra gerichte hulp te bieden. Daarnaast ontwikkelen we momenteel een specifiek beleid voor leerlingen met meer- of hoogbegaafdheid, waarbij onze Talentbegeleider een sleutelrol zal spelen in het stimuleren van hun unieke talenten gedurende het schooljaar.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Talentbegeleider voor Sociaal-Emotionele Groei
Pedagogisch Educatief Professional voor Ontwikkeling

Toelichting van de school:

IKC De Gaerde hecht groot belang aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We creëren een omgeving waarin kinderen zich veilig en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor zowel hun persoonlijke groei als hun academische prestaties. Net zoals bij de aanpak van taal en rekenen, hebben we de flexibiliteit om externe expertise in te schakelen wanneer dit de sociaal-emotionele ondersteuning van een kind ten goede komt. Deze werkwijze sluit naadloos aan bij de reeds beschreven procedures voor academische ondersteuning.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur en Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Effectieve Werkstrategieën
Intern Begeleider voor Studiemotivatie
Talentbegeleider voor Gerichte Taakaanpak

Toelichting van de school:

Een positieve werkethiek en effectieve taakaanpak zijn cruciaal voor schoolsucces. Op IKC De Gaerde bieden we gespecialiseerde ondersteuning om leerlingen hierbij te helpen, met als doel hun leervermogen te maximaliseren. Onze aanpak voor gedrag, werkhouding en taakaanpak is vergelijkbaar met de methoden die we hanteren voor taal, rekenen en sociaal-emotionele begeleiding. Indien nodig kunnen we externe professionals inschakelen om onze interne expertise aan te vullen en een optimale leerervaring te garanderen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen ons directe team hebben, stimuleren we actief beweging en gezonde levensstijlen. We integreren bewegingsactiviteiten in ons dagelijks lesprogramma. We werken samen met externe partners en bieden mogelijkheden voor sportieve en fysieke ontwikkeling, zodat alle leerlingen de kans krijgen om hun motorische vaardigheden te verbeteren en een gezonde levensstijl te ontwikkelen.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Bedrijfshulpverlener (BHV) voor Noodsituaties

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop op IKC De Gaerde. Onze gecertificeerde Bedrijfshulpverlener is getraind om adequaat te handelen bij medische noodgevallen en zorgt voor een veilige omgeving. We volgen strikte protocollen voor persoonlijke verzorging en medische ondersteuning, conform de wettelijke richtlijnen. Ouders worden altijd geïnformeerd en betrokken bij specifieke zorgbehoeften van hun kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC De Gaerde

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

Passend Onderwijs bij IKC De Gaerde: Uw Kind Centraal Wij streven ernaar om alle leerlingen binnen IKC De Gaerde de best mogelijke ondersteuning te bieden.Ons onderwijs is onderverdeeld in basisondersteuning en extra ondersteuning, speciaal afgestemd op de individuele behoeften van uw kind. Mocht de geboden ondersteuning onvoldoende blijken, dan werken we nauw samen met u als ouder of verzorger om de meest geschikte onderwijsplek te vinden. Dit doen we vanuit onze wettelijke zorgplicht. Basisondersteuning: Een Sterke Basis voor Alle Leerlingen Binnen alle kernvakken volgt uw kind het basisaanbod van onze lesmethoden. Waar nodig passen we dit aan door differentiatie, zowel voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben als voor leerlingen die baat hebben bij meer begeleiding. Als het aanbod te moeilijk of te makkelijk is, schakelen we onze onderwijsadviseur en kwaliteitsmanager in. Samen met de leerkracht en leraarondersteuners kijken we hoe extra begeleiding ingezet kan worden. Om de voortgang te signaleren, gebruiken we diverse instrumenten zoals methodegebonden toetsen, IEP-toetsen, PI-dictees, Sidi-signaleringslijsten, rekentests en klassenobservaties. Ontwikkelingsperspectief en Individuele Groei Ons doel is dat alle leerlingen het onderwijsaanbod van groep 1 tot en met 8 beheersen, gericht op referentieniveau 1F. Wanneer we signaleren dat dit voor een leerling niet haalbaar is, stellen we, in overleg met u, de leerkracht en de intern begeleider, een persoonlijk ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Dit plan beschrijft de individuele leerlijn van uw kind. Onze Basisondersteuning Omvat: Preventie en vroegtijdige signalering van leer-, opvoed- en ontwikkelingsproblemen. Een veilige en stimulerende leeromgeving voor iedereen. Ondersteuning voor leerlingen met dyslexie op niveau 1, 2 en 3. Specifieke aandacht voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Programma's gericht op sociale veiligheid en het voorkomen van pesten. Protocollen voor medische handelingen en een gedegen didactisch aanbod. Extra Ondersteuning: Speciale Behoeften, Speciale Aanpak Extra ondersteuning is bedoeld voor leerlingen wiens onderwijsbehoeften intensiever en complexer zijn dan de basisondersteuning kan bieden. In dergelijke gevallen doen we een beroep op het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer voor een Onderwijs Ondersteuningsarrangement (OOA). Met een OOA bieden we een gespecialiseerde aanpak, extra tijd of specifieke aandacht, afgestemd op de leerling of een kleine groep leerlingen. Dit gebeurt na zorgvuldig overleg, waarbij we de inzet van een OOA beoordelen op wenselijkheid en effectiviteit. Samenwerkingsverband PO Zoetermeer: Samen voor Passend Onderwijs De meeste leerlingen doorlopen hun basisschooltijd succesvol. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, is er het Samenwerkingsverband PO Zoetermeer. Dit samenwerkingsverband bundelt de krachten van reguliere basisscholen, speciaal basis onderwijs en speciaal onderwijs in de regio. Het zorgt ervoor dat elk kind dat extra hulp nodig heeft, de juiste ondersteuning krijgt, mogelijk ook op een speciale school. Uw Eerste Aanspreekpunt: De School Bij vragen over passend onderwijs is IKC De Gaerde uw eerste aanspreekpunt. Wij zorgen ervoor dat uw kind de benodigde hulp op school ontvangt of, indien nodig, elders de juiste plek vindt. Dit valt onder de zorgplicht passend onderwijs. In gesprek met de leerkracht bespreekt u de leer- en ontwikkelingsbehoeften van uw kind. De intern begeleider en schooldirecteur ondersteunen dit proces. Indien nodig, kunnen wij het samenwerkingsverband inschakelen voor advies. Rol van het Samenwerkingsverband en Contactgegevens Ambulant Begeleiders en Coördinatoren Passend Onderwijs (CPO) van het samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en hulpverlening over passende oplossingen. Dit kan op aanvraag van school of ouders. Het samenwerkingsverband werkt aan een ouder- en jeugdsteunpunt voor informatie en ondersteuning bij knelpunten rond passend onderwijs. Meer informatie vindt u via Ouders en Jeugd - SWV Zoetermeer. Contact opnemen met SWV Zoetermeer: Algemeen e-mailadres: infopo@swvzoetermeer.nl Contactpersoon voor IKC De Gaerde: Mirjam Plug E-mail: mplug@swvzoetermeer.nl Telefoon: 06-82583075 Meer informatie over passend onderwijs vindt u op www.swvzoetermeer.nl. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning bij IKC De Gaerde Onze Ambities voor Basisondersteuning: We stimuleren eigenaarschap en betrokkenheid bij het leerproces van onze leerlingen. Met het 'The Leader in Me' traject versterken we ons schoolklimaat. We investeren in sterk rekenonderwijs met een moderne rekenmethode. Voor taal- en leesonderwijs gebruiken we nieuwe, moderne lesmethoden. Ons beleid voor meer- en hoogbegaafdheid wordt verder ontwikkeld en geïmplementeerd. Onze Ambities voor Extra Ondersteuning: We breiden de inzet van interne specialisten uit voor ondersteuningsarrangementen en specifieke leerlingvragen. Ons netwerk van externe deskundigen wordt verder uitgebreid. Leerlingen voor wie een OPP wordt opgesteld, worden actief betrokken bij het formuleren en evalueren van hun leerdoelen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan IKC De Gaerde: Focus op Ontwikkeling en Welzijn

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2028?

Op IKC De Gaerde stellen we de ontwikkeling en het welzijn van onze leerlingen centraal. We richten ons op drie fundamentele vragen: leren onze leerlingen voldoende, ontvangen ze kwalitatief goed onderwijs en voelen ze zich veilig op school? Ons schoolplan 2024-2028, gebaseerd op het OPOZ koersplan, is opgebouwd rond vier belangrijke pijlers: Oefenplaats voor later (onderwijs), Samen rondom het kind (partnerschap), Jij doet ertoe en staat centraal (werkgeverschap) en Vanuit verbinding in beweging (organisatie). **Ambitie 1.1: Onderwijsvisie in de Praktijk** We werken aan een herkenbare en levendige onderwijsvisie die hoofd, hart en handen omvat. Onze pijlers 'Leer' (Hoofd), 'Ontdek' (Handen) en 'Groei' (Hart) zijn geïntegreerd in ons onderwijsaanbod en bevorderen de algehele ontwikkeling van elk kind. Deze visie sluit aan bij OPOZ en is afgestemd op onze leerlingen. **Ambitie 1.2: Herkenbaar Schoolprofiel** Ons schoolprofiel rust op de pijlers Leer, Ontdek en Groei, gekoppeld aan Hoofd, Hart en Handen zoals gehanteerd in ons leerlingvolgsysteem IEP. We focussen op basisvaardigheden, ontdekkend leren en persoonlijke groei via 'The Leader in Me'. **Ambitie 1.3: Kwaliteitseisen Boven de Basis** We bieden een breed onderwijsaanbod dat voldoet aan kerndoelen en referentieniveaus voor taal en rekenen. Met specifieke aandacht voor de basisvaardigheden taal, rekenen en lezen, zorgen we voor een evenwichtige leerstofverdeling die aansluit bij onze leerlingen en hen voorbereidt op de toekomst. **Ambitie 1.4: Zelfstandigheid en Zelfbewustzijn** We stimuleren de zelfstandigheid, het zelfbewustzijn en de sociale vaardigheden van onze leerlingen. Via burgerschapsonderwijs en verbeterde executieve functies bereiden we hen voor op toekomstige uitdagingen en een positieve rol in de maatschappij. Dit plan wordt continu geëvalueerd en aangepast. Deze ambities leiden tot vier langdurige verbeterthema's: het continu verbeteren van de basisvaardigheden (GWGB+), het verdiepen van ontdekkend leren en talentontwikkeling, het waarborgen van een veilig schoolklimaat met 'The Leader in Me', en het optimaliseren van burgerschapsonderwijs.

Hoe waarborgt IKC De Gaerde onderwijskwaliteit?

Bij IKC De Gaerde hanteren we een transparant kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de principes van OPOZ. Dit systeem integreert schoolanalyse, schoolontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling, met de professionele dialoog en vakmanschap van onze leerkrachten als kern. We werken cyclisch met een schoolplan, jaarplan en kwaliteitskaarten. Deze kaarten beschrijven onze praktijk op diverse gebieden, zoals onderwijs, ondersteuning en organisatie, en bevatten duidelijke procesbeschrijvingen, richtlijnen en protocollen. Dit zorgt voor focus, gedeelde afspraken en een professionele schoolcultuur. Onze aanpak wordt geleid door vijf uitgangspunten: het centrale belang van leraarsvakmanschap, duidelijkheid en richting met ruimte voor initiatief, een gezonde balans tussen 'moeten' en 'mogen', een professionele schoolcultuur, en processen die daadwerkelijk waarde toevoegen aan onze school.

Downloaden

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC De Gaerde

Toelichting van de school

IKC De Gaerde in Zoetermeer biedt een rijke leeromgeving speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Wij geloven in een integrale aanpak waarbij kinderopvang en onderwijs naadloos op elkaar aansluiten. Ons programma voor het jonge kind legt de focus op spelenderwijs leren, sociale ontwikkeling en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid. Door een veilige en uitdagende omgeving te creëren, zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke start krijgt in zijn of haar educatieve reis. Wij streven ernaar om een solide basis te leggen voor levenslang leren, met aandacht voor individuele behoeften en talenten. Ontdek de voordelen van onze geïntegreerde aanpak die uw kind voorbereidt op een succesvolle toekomst.

Veelgestelde vragen

Welke specifieke programma's biedt IKC De Gaerde voor kleuters en peuters?

IKC De Gaerde biedt een speciaal samengesteld programma voor jonge kinderen, gericht op een brede ontwikkeling. Dit programma integreert spelenderwijs leren met de eerste stappen in het basisonderwijs, waardoor een soepele overgang wordt gegarandeerd. Onze aanpak stimuleert de creativiteit, taalontwikkeling en sociale vaardigheden van uw kind. We werken met thema's die aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen, wat het leren leuk en betekenisvol maakt. Door de gecombineerde expertise van ons onderwijsteam en onze partners, bieden we een doorlopende leerlijn die de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteunt.

Met welke organisaties werkt IKC De Gaerde samen voor de ontwikkeling van het jonge kind?

IKC De Gaerde werkt nauw samen met Gro-up Kinderopvang om een geïntegreerde en hoogwaardige dienstverlening te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende omgeving, zowel binnen de kinderopvang als in de eerste groepen van de basisschool. Hierdoor wordt de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteund door een doorlopende leerlijn. Samen met Gro-up Kinderopvang streven we ernaar om de overgang van thuis naar school zo soepel mogelijk te maken en een veilige, leerzame omgeving te bieden.

IKC De Gaerde werkt nauw samen met Gro-up Kinderopvang om een geïntegreerde en hoogwaardige dienstverlening te garanderen voor jonge kinderen. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en stimulerende omgeving, zowel binnen de kinderopvang als in de eerste groepen van de basisschool. Hierdoor wordt de ontwikkeling van uw kind optimaal ondersteund door een doorlopende leerlijn. Samen met Gro-up Kinderopvang streven we ernaar om de overgang van thuis naar school zo soepel mogelijk te maken en een veilige, leerzame omgeving te bieden.

Team | IKC De Gaerde in Zoetermeer | [2025] Schoolregister