
Schoolweging
De schoolweging van De Achtsprong Zoetermeer is 35,39 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,2% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school significant beter dan de landelijke norm van 85%. Dit resultaat benadrukt een stevige basiskwaliteit, ondanks de uitdagingen die samenhangen met de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Er is een brede adviesverdeling: 25% vmbo-b en 25% vmbo-b/k, gecombineerd met 12,5% havo/vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage vso-adviezen (12,5% vs. 0,12% bij vergelijkbare scholen). Dit weerspiegelt de diversiteit in de leerlingenpopulatie en de maatwerkbenadering van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Achtsprong Zoetermeer | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Cito Wij meten eens per half jaar onze opbrengsten en vergelijken deze met onze ambities en de door de inspectie gestelde normen. Wij maken schoolbreed gebruik van landelijk genormeerde toetsen (Cito) waarvan wij de gegevens analyseren op leerling-, groeps- en schoolniveau. Met behulp van de analyses stemmen wij het onderwijs optimaal af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. De tussenresultaten worden tijdens een OHGW-gesprek met de groepsleerkracht en intern begeleider op vaardigheidsgroei geanalyseerd en in kaart gebracht. Deze gegevens geven samen met de inhoudelijke analyse van de Cito-toetsen richting aan het onderwijsaanbod voor het komende half jaar dat wordt vastgelegd in de groepsplannen. Methodetoetsen Om de drie à vier weken worden tussentijdse opbrengsten gemeten door middel van methodetoetsen. Doublure Als uit tussentijdse evaluatie blijkt dat leerlingen onvoldoende meekomen met het lesaanbod wordt dit besproken met de ouder(s)/verzorger(s). Na de Cito afname in februari kan een mogelijke doublure besproken worden. Na de Cito afname in juni wordt hierover een definitieve beslissing genomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
40% van de leerlingen zit onder hun oorspronkelijke schooladvies, wat aanzienlijk hoger is dan het landelijk gemiddelde van 11,81%. Dit kan samenhangen met de complexere leerlingenpopulatie, ondanks de beschreven intensieve monitoring en doorstroombegeleiding. 50% van de leerlingen presteert op adviesniveau.
Sociale ontwikkeling
Op De Achtsprong ontwikkelen wij ons met plezier en enthousiasme waarbij wij ons verantwoordelijk voelen en het beste uit onszelf en de ander willen halen. Wij denken daarbij in kansen en mogelijkheden. We communiceren op een positieve en respectvolle wijze met elkaar en zijn toegankelijk, betrouwbaar en transparant. Waar nodig geven wij onze grenzen aan. Wij werken samen met ouders en de omgeving ten behoeve van de ontwikkeling van onze leerlingen. Daarbij zoeken wij steeds de verbinding en gaan wij uit van een gezamenlijk belang: het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. LEES MINDER
Veiligheid en vertrouwen
Samen werken, spelen en leren
Zelfvertrouwen en reflectie
Wat is de aanpak van IKC De Achtsprong voor sociale ontwikkeling?
IKC De Achtsprong wil dat alle leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen. Dit wordt bereikt met behulp van de Kanjertraining. Daarnaast wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen gevolgd met behulp van een leerlingvolgsysteem. De ontwikkeling van leerlingen in groep 1-2 wordt twee keer per jaar geregistreerd in het volgsysteem Kijk!. Leerkrachten observeren en schetsen een beeld van de ontwikkeling, rekening houdend met de leeftijd van de leerlingen. Voor leerlingen in groep 3-8 registreren en analyseren de leerkrachten de sociaal-emotionele ontwikkeling in Kanvas. Aan de hand van deze registraties stellen de leerkrachten een groepsplan gedrag op om de leerlingen optimaal te begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt IKC De Achtsprong om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
IKC De Achtsprong gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij IKC De Achtsprong?
Bij IKC De Achtsprong wordt de Kanjertraining gebruikt als methode voor sociaal-emotioneel leren.