Basisschool De Buut
Lijnbaan 317
2728 AG Zoetermeer

Schoolweging

Schoolweging
29.5
Spreiding
6.01

De schoolweging van De Baanbreker Zoetermeer is 29,50 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke norm van 85%. De school biedt hiermee een stevige basis voor doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde voor deze school. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerk in taal- en rekenonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is gericht op praktijkgerichte routes: 33,3% vmbo-(g)t en 25% havo-advies. Hierbij valt op dat het percentage vwo-adviezen (8,3%) lager is dan bij vergelijkbare scholen (18,6%). Wel is er een opvallend aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-k/-(g)t (8,3%), wat past bij een zorgvuldige afweging van doorstroommogelijkheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Baanbreker ZoetermeerGemeente AmsterdamNederland
LIB176.23174.25175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk schoolteam werkt in het kader van optimale opbrengsten systematisch en doelgericht aan de ontwikkeling en de prestaties van de leerlingen. Opbrengstgericht werken is een cyclisch proces, waarbij leerkrachten, directieleden, bestuur en ouders zicht krijgen op de kwaliteit van het geboden onderwijs op school. Dit inzicht stuurt het handelen van de schoolteams, waarbij wordt uitgegaan van de verschillen in capaciteiten en behoeften van leerlingen. Dit vraagt afstemming op het niveau van het kind en de groep, duidelijke doelen stellen voor alle leerlingen en weten wat een leerling aan het einde van een schooljaar moet kennen en kunnen. Dit komt de ontwikkeling en de prestaties van alle leerlingen ten goede. Hierdoor krijgt u als ouder het vertrouwen dat de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig wordt gevolgd en gestimuleerd. De school stelt zich ten doel om in acht jaar tijd uw kind tot maximale ontwikkeling te laten komen. We beschouwen deze ontwikkeling dan ook als een proces. We nemen de volgende toetsen in ieder geval af: CITO Rek&Wis groep 3 t/m groep 8 CITO Begrijpend lezen groep 4 t/m groep 8 CITO DMT groep 3 t/m groep 8 CITO Spelling groep 3 t/m groep 8 CITO AVI t/m beheersingsniveau E4 Bij kleuters nemen we geen toetsen af. Wij gebruiken een volgsysteem om hun ontwikkeling in kaart te brengen. Op basis van analyses van de resultaten worden beslissingen genomen, ambitiedoelen vastgesteld en verbeterplannen opgesteld. Dit wordt besproken tussen de leerkracht en de intern begeleider.

Schooladvies vergelijking

Grafiek

Grafiek laden...

Van de uitgestroomde leerlingen presteert 78% op of boven het gegeven advies, wat het accuraat inschattingsvermogen van de school benadrukt. Slechts 6% zit structureel onder adviesniveau, tegen 12% landelijk. Dit succes wordt mede mogelijk gemaakt door de doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Wij geven onze leerlingen mee dat respect belangrijk is. Hierbij gaat het om respect voor jezelf, respect voor een ander en respect voor je omgeving. Met elkaar zorgen we voor een veilige, vertrouwde leeromgeving. We willen dat alle leerlingen zich gezien en gehoord voelen. Dit begint al bij het praatje 's ochtends bij de deur, maar ook tijdens de lesdag houden we goed in de gaten hoe het met een leerling gaat. Wanneer er onverhoopt iets vervelends gebeurt in de klas, bespreken we dit met de leerlingen. Ze krijgen direct feedback op hun gedrag en leren hoe ze bepaalde situaties in het vervolg op een andere manier kunnen aanpakken. Als school vinden we vertrouwen erg belangrijk. Vertrouwen is een breed begrip. Voor onze school betekent het dat wij erop vertrouwen dat leerlingen altijd goede keuzes willen maken, maar dat ze soms niet weten hoe zij dit moeten doen. Het is aan ons om ze hiermee verder te helpen. Vertrouwen betekent voor ons ook dat wij als leerkrachten te vertrouwen zijn en dat we een veilige, gezellige plek kunnen bieden. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Respect

Wat is de werkwijze van Basisschool De Buut voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Buut werkt met de TROTS-visie, die staat voor Trots, Respect, Ontwikkeling, Toekomst en Samenwerking. De school wil deze visie niet alleen aan de leerlingen meegeven, maar ook zelf uitdragen. Daarnaast wordt er gewerkt met de Kanjertraining, waarbij lessen worden gegeven volgens de Kanjermethode en een stappenplan wordt gebruikt om ongewenst gedrag te beïnvloeden. Voor individuele sociaal-emotionele vorming wordt de methode van de Gelukskoffer gebruikt, waarbij leerlingen leren nadenken over hun talenten, omgaan met tegenslag en hun eigen invloed op hun leven.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Buut om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Buut gebruikt Kanvas en Vensters tevredenheidspeiling om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Buut?

Basisschool De Buut gebruikt Kanjertrainingen, Taakspel en De Gelukskoffer voor sociaal-emotioneel leren.