
Schoolweging
De schoolweging van Johan Louis de Jonge is 27,53 , met een spreiding van 6,36 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97,78% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit, mede dankzij het Jenaplan-onderwijsconcept met zijn focus op brede ontwikkeling. Ter vergelijking: scholen met vergelijkbare schoolweging scoren gemiddeld 96,45%.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
57,04% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 50,1%. Dit duidt op effectief maatwerk, vooral gezien 38,46% van de leerlingen een havo/vwo-advies ontvangt. De score ligt echter iets onder het regionale gemiddelde (61,13%), wat mogelijk samenhangt met de relatief jonge groeiende populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een duidelijk ambitieniveau: 38,46% havo/vwo-advies tegenover 7,69% vmbo-b. Dit vormt een scherp contrast met regionale cijfers waar gemiddeld 10,93% havo/vwo-advies wordt gegeven. Opvallend is het volledig ontbreken van praktijkonderwijsadvies bij Johan Louis de Jonge, tegen 1,01% regionaal. De focus op theoretische leerwegen past bij het montessorikarakter van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Johan Louis de Jonge | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de groepen 3 t/m 8 worden twee keer per jaar de IEP (Inzicht Eigen Profiel) toetsen afgenomen. Dit doen we voor de vakgebieden lezen, taal, spelling, rekenen, begrijpend lezen en woordenschat. Deze gegevens sluiten aan bij de eindtoets van groep 8 en vormen ons leerlingvolgsysteem. Samen met de resultaten van de methodetoetsen, de gesprekken met de kinderen en het dagelijks werk stellen we de onderwijsplannen bij. Hierin beschrijven we op welke wijze we met de kinderen werken aan de volgende stap in hun ontwikkeling.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
47,06% van de leerlingen presteert boven het schooladvies - bijna het dubbele van het landelijk gemiddelde (25,27%). Slechts 17,65% zit onder advies, wat lager is dan de regionale 11,81%. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Om de kinderen te ondersteunen bij hun sociaal emotionele ontwikkeling, werken we in alle stamgroepen met de methodiek van Kanjertraining. Bij de start van het schooljaar werken we met 'de gouden weken' en doen groepsbevorderende activiteiten. Hierbij leren de kinderen positief over zichzelf en de ander te denken. Kinderen krijgen handvatten hoe zij kunnen reageren in bepaalde sociale situaties. Om de week werken we met Rots & Water activiteiten. In deze lessen wordt ook aandacht besteed aan pesten. Wat is het eigenlijk? En wat kun je er aan doen? Mocht een kind aangeven dat hij/zij gepest wordt, dan verwijzen we altijd naar dat wat de kinderen hebben geleerd: pesten wordt niet getolereerd! Ellen van den Hoek coördineert samen met Marije Jacobs de sociale veiligheid; zij zijn onze contactpersonen bij incidenten ten gevolge van pesten. Voor een melding kan het kind terecht bij zijn groepsleider en/of bij de contactpersoon. Een melding wordt altijd serieus genomen. De contactpersoon begeleidt en coördineert de vervolgstappen met alle betrokkenen. LEES MINDER
Vriendelijk
Veilig
Verantwoordelijk
Wat is de werkwijze van Jenaplanschool Johan Louis de Jonge voor sociale ontwikkeling?
Jenaplanschool Johan Louis de Jonge neemt twee keer per jaar KanVas vragenlijsten af bij de kinderen en stamgroepleiders vanaf leerjaar 5, en brengt de opbrengsten in kaart. Jaarlijks wordt de leerlingtevredenheids vragenlijst van Vensters afgenomen. De uitkomsten worden in het team besproken en er wordt geacteerd waar nodig. Met de betrokken kinderen en ouders wordt gesproken over de vervolgaanpak en de voortgang wordt gemonitord.
Welke registratievorm(en) gebruikt Jenaplanschool Johan Louis de Jonge om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Jenaplanschool Johan Louis de Jonge gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en de Vensters vragenlijst voor leerlingtevredenheid.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Jenaplanschool Johan Louis de Jonge?
Jenaplanschool Johan Louis de Jonge gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kanjer trainingen en Rots & Water.